IDC meldt verdere krimp van tabletverkoop, maar iPads doen het nog prima

05 november 2017 2 Minuten 0 Reacties
tablets-algemeen-groot

IDC heeft de kwartaalcijfers van de verkoop van tablets bekendgemaakt. Er zijn er in totaal veertig miljoen verkocht, wat 2,3 miljoen minder is dan een jaar eerder. De iPad zit echter weer in de lift, en ook tablets van sommige andere merken.

Detachables en convertibles

Niet in de cijfers te vinden, maar wel in de toelichting van IDC, is dat ‘detachables’ – tablets met een los toetsenbord – het in toenemende mate afleggen tegen ‘convertibles’, tablets met een toetsenbord dat je er achter kunt wegdraaien. Maar niet losklikken. IDC heeft een steekproef uitgevoerd onder eigenaren van beide apparaten. Het blijkt dat eigenaren van een ‘detachable’ tablet minder over hun apparaat te spreken zijn dan mensen die een ‘convertible’ hebben.

iPad

De cijfers over het laatste kwartaal geven aan dat de iPad van Apple zich als meestverkochte tablet aan de tablet-misere onttrekt. Werden er een jaar geleden in het derde kwartaal nog 9,3 miljoen exemplaren verkocht, afgelopen derde kwartaal waren dat er een miljoen meer. Dat is een groei van 11,4 procent van jaar op jaar.

Samsung

Samsungtablets vergaat het juist slechter. Een jaar geleden gingen daar 6,5 miljoen van over de toonbanken. Afgelopen kwartaal slechts zes miljoen, wat een daling is van bijna acht procent.

Huawei is een veel minder grote speler met drie miljoen verkochte exemplaren, maar aangezien er een jaar geleden nog 2,5 miljoen werden verkocht, is het procentueel een stijging van bijna 19 procent. Lenovo verkocht er net zoveel, wat voor dit bedrijf een stijging betekent van bijna 9 procent.

Surface

De grootste daling vinden we in de categorie ‘overigen’, waar we dus ook Microsoft met zijn Surface-tablets onder moeten rekenen. Maar ook alle goedkope tablets van onbekendere merken. Van al die merken samen zijn er 13,3 miljoen verkocht, wat een jaar geleden nog 18.1 miljoen was. Een daling van meer dan 26 procent.

Die daling van de categorie ‘overigen’ – wat helaas door IDC niet verder wordt gespecificeerd – is verantwoordelijk voor de grootste daling ten opzichte van een jaar eerder. In totaal is de tabletmarkt ten opzichte van 12 maanden geleden met 5,4 procent gekrompen.

Vervangingsmarkt

Dat is op zich geen heel slecht nieuws, want vorig jaar was dat nog meer dan tien procent. IDC merkt op dat de tabletmarkt een ‘vervangingsmarkt’  is; iedereen heeft er al een, en een tablet gaat veel langer mee dan een smartphone die zo’n beetje eens in de twee of drie jaar wordt vervangen. En zolang er geen radicaal nieuwe dingen worden bedacht die mensen naar de winkels doen snellen, zal dat waarschijnlijk zo blijven.

Reacties (0)