Helft deelnemende scholen Steve Jobsonderwijs haakt af

09 juni 2017 2 Minuten 0 Reacties
tablet-onderwijs

De helft van de scholen die waren overgestapt op het Steve Jobsonderwijs van Maurice de Hond, is alweer afgehaakt.

Wat enkele jaren geleden begon als een revolutie, lijkt ondertussen uitgedraaid te zijn op een mislukking. Volgens de Volkskrant haakte de helft van de scholen die overstapten op het Steve Jobsonderwijs van initiatiefnemer Maurice de Hond af. De redenen: de hoge kosten en mate van controle die De Hond uitoefent op de scholen.

Steve Jobsonderwijs

Maurice de Hond lanceerde in 2012 het Steve Jobsonderwijs. Hij zag een toekomst voor zich, waarin scholen het curriculum aanpasten aan elke individuele leerling. Iedere leerling ontvangt binnen dat type onderwijs een eigen tablet, met daarop speciale software.

Scholen die zich aansloten bij dat initiatief werden gedwongen om te betalen voor de software, begeleiding en het trainen van de docenten. De kosten daarvoor waren volgens de scholen die de Volkskrant sprak te hoog. Het blijkt dat scholen per kind een maandbijdrage van negen euro moesten betalen. Gemiddeld kwamen de jaarlijkse kosten daarmee uit op bijna twintigduizend euro per jaar.

Tegenvallend aantal deelnemers

Het aantal deelnemers vielen ook tegen de afgelopen tijd. De Hond ging er bij lancering van het initiatief vanuit dat tegen deze tijd tussen de honderd en tweehonderd scholen deel zouden nemen, maar dat is verre van gehaald. Op moment van schrijven staat de teller op veertien scholen. Verder waren er volgens de Volkskrant in totaal 46 scholen die overwogen hebben op het onderwijssysteem over te stappen.

Afgezien van de kosten, noemen scholen die afhaken ook de mate van controle die De Hond uitoefent als reden om ermee te stoppen. De Hond zou te dwingend zijn als het aankomt op de toepassingsmethode. Zelf stelt hij streng te moeten controleren omdat de methode anders niet werkt. De bedenker van het Steve Jobsmodel stelt dat het bij scholen die volledig meewerken goed werkt en ook goede resultaten behaalt.

Tegelijkertijd zijn er deelnemende scholen die juist zeggen dat de resultaten tegenvallen. Zo haakte in Rotterdam het OBS De Vierambacht na een schooljaar af, omdat de tussentijdse resultaten achterbleven op de verwachtingen. Het concept is volgens die school wel goed, maar de uitvoering zal nog anders moeten.

Reacties (0)