Google breidt statistieken uit
Sinds vorig jaar kan je op Google al zien wanneer het meestal druk is op een bepaalde plaats. De internetreus gebruikt anonieme data van gebruikers die hun GPS-voorzieningen aan hebben staan om een beeld te schetsen van wanneer er het meeste mensen aanwezig zijn op een bepaalde plaats. Als je vervolgens de naam van een zaak opgeeft in Google of Google Maps zie je, naast de openingsuren, ook een grafiek met de gemiddelde drukte.
Vanaf nu zal je – bij zaken waarvan genoeg data beschikbaar is – ook live kunnen zien hoe druk het ergens is. Je zal geen exact cijfer kunnen zien maar wel een grafiek die grafisch weergeeft hoe druk het ergens is gegeven de drukte op andere tijdstippen van de dag en overige verzamelde gegevens. Dit kan handig zijn als je een restaurant zoekt om iets te eten en zeker wil zijn van een plaatsje.
Zo plan je je avond
Dat is niet de enige functie die Google toevoegt, je kan vanaf nu ook zien hoelang gebruikers meestal in een zaak blijven. Als je bijvoorbeeld een dagplanning wil maken kan je aan de hand van deze informatie uitrekenen hoelang je ergens zal blijven. Zo zie je bijvoorbeeld hoe lang je meestal in een bepaald restaurant blijft of hoelang je ergens moet wachten, bijvoorbeeld in het postkantoor. Natuurlijk is deze informatie wel gebaseerd op gemiddeldes en kan het altijd sterk variëren hoelang iemand op een bepaalde plaats blijft.
Een andere nieuwigheid is dat eigenaars van een zaak nu ook variërende openingsuren kunnen opgeven binnen hun zaak. Als je bijvoorbeeld de openingsuren van een Ikea opzoekt zou je apart de openingsuren van het restaurant en van het woonwarenhuis kunnen krijgen. Volgens Google een functie waar door handelaars veel naar gevraag werd.
Reacties (0)