Augmentedrealityeffecten voor in-app-camera’s van Facebook-apps
Augmented reality wordt de volgende grote hit, is Facebooks Mark Zuckerberg van overtuigd. Dat laat de ceo van het grootste sociale netwerk op aarde weten tijdens een ontwikkelaarsconferentie genaamd F8. Daarom wil het bedrijf meer met augmented reality gaan doen en presenteert het een speciaal platform voor ontwikkelaars. Middels dat platform kunnen developers effecten in augmented reality bouwen voor de in-app-camera’s van de apps van Facebook, zoals videofilters, videospellen, kunstprojecten en nog veel meer.
Wanneer de nieuwe effecten beschikbaar zijn, is nog niet bekend. Zuckerberg houdt het er voorlopig op dat we “binnenkort duizenden effecten” kunnen verwachten, die verder gaan dan simpele filters of stickers. Zo kun je bijvoorbeeld, middels objectherkenning, op een kop koffie tappen die je in beeld helpt, waarna er automatisch wat stoom boven verschijnt. Ook kunnen 2d-foto’s worden omgetoverd tot 3d-versies, door middel van allerlei effecten, zoals vallende balletjes. Daarnaast zullen er ook (natuurlijk) adverteerdersmogelijkheden zijn.
Zo kan er bijvoorbeeld een link naar een verkoopwebsite van een bepaalde wijn worden toegevoegd aan een bewerkte foto. Zuckerberg zegt dat een hoop dingen gewoon leuk zullen zijn, terwijl andere dingen ook handig moeten worden. Het wachten is nu op de eerste, nieuwe augmentedrealityeffecten die worden toegevoegd door andere ontwikkelaars, aan de apps van Facebook.
Reacties (0)