Wat je kan dromen, kan je nu ook bouwen met augmented en mixed Reality

05 juni 2022 9 Minuten 0 Reacties
Dromen_Disney-Pandora The World Of Avatar_5tif

Welke invloed heeft het Corona-tijdperk op de technische ontwikkelingen bij de vermaakindustrie gehad? Die is zeker niet stil komen te staan. Short-throw highspeed 4K laserprojectoren, interactieve bewegingstracking en bewegende vloeren entertainment en evenementen op een nieuw en hoger immersive engagerend niveau. En daarvan kunnen wij nu ‘na de pandemie’ volop gaan genieten. Bovendien ook nog eens minder ver (in de regio) of zelfs thuis aangeleverd. 

Wat je kan dromen kun je ook bouwen. Of het nu om pretparken, evenementen, theaters musea, e-sports of gaming gaat, de nieuwe onderdompelende technieken bij Virtual, Augmented en Mixed Reality staan te trappelen om jouw vermaakwensen levensecht waar te maken. Panasonic hield vorig jaar een boeiende en heel interessante persconferentie onder de titel: reCreate, reLive, relaunch: Tomorrow’s Attractions with Todays Technology. Oftewel het opnieuw creëren, tot leven brengen en lanceren van het onderdompelend (immersive) beleven en ervaren bij entertainment.

Corona heeft de afgelopen pandemische periode al een grote verandering bij de beleving en het realiseren van evenementen teweeggebracht. Niet alleen het ook op afstand immersive kunnen beleven en ervaren. Maar ook nieuwe manieren van interacties van het publiek met de content (= inhoud van het AV-programma) en het samen delen van experiences met familie, vrienden en medegamers. En dat met een onverwacht groot succes.

Hoe gaat het er morgen uitzien?

En dan rijst nu de vraag hoe gaat dat er ‘morgen’ uitzien? De techniek bij projectoren, tracking en interaction processing is er al. Nieuwe ervaringen met engagement met het kijkerspubliek en bezoekers en veelbelovende industrie entertainment-concepten staan al te trappelen op de daadwerkelijke uitvoering.

En location based  (= op de plaats waar de bezoekers wonen) wordt op steeds meer plekken betaalbaar mogelijk. De consument is ‘desperate looking for new entertainment.’ Het dynamisch plaatsen en mixen van interactieve met de computer gegenereerde beelden in de werkelijke ruimte, Dynamic Spatial Augmented Reality (DSAR) is de kinderschoenen ruimschoots ontgroeid. Projection mapping met low delay motion tracking, Immersive 3D sound en haptische vloerontwerpen completeren de ultieme sensatie voor de bezoeker.

Men spreekt in deze van de WOW-ervaring door de visuele onderdompelende en interactieve  beleving van morgen.

De highspeed laserprojector als spil

Krachtige laserprojectoren zijn bij evenementen en entertainment aanmerkelijk veelzijdiger dan flatscreens. Dit zowel bij de lichtkracht en het op de voet volgen van beweging als de projection mapping (= het bedekkend projecteren op grote oppervlakten). Juist nu bij de vraag naar pakkende interactieve visuele ervaring met levensechte tracking sterk toeneemt staan de high-end laserprojectoren zoals de Panasonic PT-RQ50K met bijbehorende software midden in de belangstelling. Let the WOW experience begin!

Bij videoprojectoren of beamers spelen meerdere factoren mee. Hoe helderder (brightness) de projector des te minder je er daarvan nodig hebt. Dat scheelt op aanschafkosten en installatietijd. Laser wint het van LED met het oog op lichtkracht, levensduur en variabiliteit bij de bestuurbaarheid. Momenteel halen dergelijke laserprojectoren al een helderheid van 50.000 Lumens.

De snelheid bij de beeldverversing is cruciaal bij het vloeiend reageren op beweging en motiontracking. Hoe sneller des te minder delay. Momenteel gaat het bij 4K om 240 beelden per seconde met een vertraging van hoogstens 5 milliseconde. Dat is in de praktijk slechts een enkel frame. Dat willen niet alleen de e-sporters, fast moving gamers en flightsimulators zien maar ook de bezoekers van wervelende immersive evenementen met motion tracking.

Op korte afstand en hoge resolutie

Short throw objectieven betekent dat je projectoren dichter bij de muren of andere projectievlakken kunt opstellen. Dat geeft minder schaduwen en als bezoeker een stuk betere ervaring bij het VR/AR/MR deel uitmaken van de entertainment- of evenementomgeving. Inmiddels gaat het om ultra short-throw waar bij de afstanden ook daadwerkelijk klein zijn.

Een hoge resolutie is obligaat om de bezoeker/kijker ook daadwerkelijk in de inhoud van de videopresentatie te kunnen laten opgaan. Hoe hoger de resolutie des te meer belevende touch. Een projector zoals de Panasonic PT-RQ50k zet native 4K (4096 x 2160 pixels) neer. En dat ook nog eens op maximaal 240 fps. Bij het bewegende beeld zelf zijn een accurate weergave voor de locatie/object en vloeiende beweging onmisbaar. Dat voor een belangrijk deel in samenhang met interne processing, volgcamera en afhandelende software.

Het interactief volgen van beweging

Het volgen van de deelnemers en kijkersgedrag vormt de hoeksteen van de interactieve beleefomgeving. Bewegings-tracking heeft inmiddels al een hoge graad van perfectie bereikt. Daarvoor zijn nodig een camera, lichtbron op de bewegende objecten, software en een processor. De camera heeft een hoge framerate, is streaming, beschikt over verwisselbare objectieven en opereert doorgaans in het rode lichtspectrum.

De verlichting maakt gebruik van voor de aanwezigen niet zichtbaar of storend infraroodlicht via emitters of floodlights. De reflectie en het oppikken van bewegende objecten zoals artiesten kan extra versterkt worden door het dragen van passende kleding en IR-strips.

De processor en tracking-software bij projection mapping werken met machine of diep-leren en realtime streaming respons. Daarmee is de reactie alweer retour verzonden zonder dat het geregistreerde object zich in de beweging inmiddels verder verplaatst heeft. Hierdoor reageert de videopresentatie in de praktijk vlekkeloos en vloeiend op de performance. Het publiek kan zo direct meedoen. Dat gaat een heel stuk verder dan de gezichts- & bewegings-software bij PTZ-camera’s. En nogmaals, laserprojectoren reageren in deze aanmerkelijk sneller dan screens.

De Panasonic techniek van realtime tracking en projection mapping bestaat al sinds 2017 en is begonnen met 2K. Zij is nu samen met de bijbehorende software verder doorgeëvolueerd voor het werken met 4K highspeed laserprojecten en virtual, augmented en mixed reality-omgevingen. Tevens ondersteunt de software bij het opzetten van scene-omgeving.

Ruimtelijk onderdompelend geluid

Bij het highspeed immersive en interactieve videolandschap behoort uiteraard een exact bijpassende soundscape (Het geluidsontwerp). Geluid op precies dezelfde plaats of richting waaruit de aanwezigen dat ook verwachten. Geluid dat is gekoppeld aan specifieke objecten en dat hen ook vlekkeloos en vloeiend volgt door de evenement- of entertainmentruimte.

Het onderdompelende geluidslandschap wordt samen met het interactieve videogebeuren ontworpen en naadloos geïntegreerd tot een WOW-beleving van formaat. Bijvoorbeeld maakt het in dit artikel besproken Wild safariproject hiervoor gebruik van Holoplot beamforming geluidssystemen met algoritmen voor veldsynthese. Deze Holoplot-techniek dompelt het aanwezige publiek onder in rich spatial audio.

Een levensechte safari

Illuminarium experiences uit Atlanta stal op de CES 2021 al de show met de introductie van de ultieme safaribeleving ‘Wild’. De eerste compleet virtuele safari ter wereld. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren al veel ervaring opgedaan met immersive lichtshows en spektakels, zelfs met drive-through. Ook was er een immersive van Gogh-show.

Al deze trendsettende Illuminarium 360 graden het publiek onderdompelende vermaakscentra maken gebruik van Panasonic 4K laserprojectoren. Het idee er achter is om immersive ervaringen naar de mensen en plaatsen te brengen die anders door de afstand of bijvoorbeeld Corona onbereikbaar zouden zijn. Dit alles op maat van de consument. Je kan vanuit deze optiek zelfs van het democratiseren (iedereen kan er bij) van interactieve onderdompelende content spreken.

Terug naar de immersive safari Wild met 46 Panasonic laserprojectoren. Kort gezegd kan je deze adembenemende belevenis zien als een levend museum met een VR-safari zonder brilletje. Het publiek staat midden tussen de dieren. De motion tracking en interactie software volgt de bezoekers en laat de safari-omgeving met wilde dieren levensecht op hen reageren. Dit zowel in beeld als geluid. De Panasonic ultra short-throw projectielens werd speciaal voor deze toepassing ontwikkeld.

Behalve het onderdompelen in beeld en geluid is er ook nog de interactieve vloer. Daarin zitten haptische systemen die de zintuigen van de bezoekers voeden met vibrerende grondeffecten. De olifanten denderen echt voelbaar langs! Hiervoor verantwoordelijk is de responsieve en interactieve remote sensing LIDAR-technologie. Deze detecteert de aanwezigen en hun bewegingen om daar interactief op te reageren.

Andere voorbeelden

Een kleine greep uit voorbeelden bij het bouwen van de attractie van morgen met hedendaagse technologie. Pandora werkt maar liefst 115 projectoren opende in 2017 als een VR-themapark in Disney World. Een voorbeeld hoe de techniek van vandaag straks kan voortborduren naar het vermaak van morgen op locatie en deelbaar.

Alterface

Het Nederlandse Alterface bouwde al attracties voor de Efteling en Disney. Een spetterende nieuwe attractie is ‘Action Leage’, een wervelende mix van tournament, interactive gaming en motion. Schieten en competieve gaming op een draaiend platform. Dit aangevuld met uitdagende aankondigingsschermen en onderdompelende speciale geluidseffecten voor bouncing, tilting en rotating. De deelnemende teams strijden met elkaar in drie tot vijf verschillende scenes.

Met haar Salto controlsoftware bestuurt Alterface complete vulkaanlandschappen (Vulcania) en Lego ontdekkingscentra. Licht, geluid, interactie en onderdompelende engagement voeren de boventoon. AR speelt hierbij een belangrijke rol.

Jora Vision is een Nederlands toeleverancier voor de recreatiesector zoals attractieparken, musea en dierentuinen op het gebied van decoratie. Het bedrijf ontwerpt en bouwt attracties, maar richt zich met name op de thematisering ervan. Dat wil zeggen een zodanige vormgeving van een attractie dat het past bij een overkoepelend verhaal van een attractiepark of een deel daarvan. Haar slogan “Creating Leisure” slaat precies op de gewenste ontwikkelingen bij het immersive entertainment van morgen. Of je nu een sling-kermisattractie in een historische Chinese blijde transformeert, een Panda-museum belevend aankleedt of de voelbare sensatie van een aardbeving schept, het kan allemaal bij Jora Vision.

Genieten

Dat wordt genieten bij attracties die dromen tot een realistische belevende onderdompelende waarheid maken. Nu de pandemie op zijn eind loopt, kun je weer volop overal terecht. Zelfs dichterbij dan ooit.

Reacties (0)