China: Smartphonemarkt voor Android, tabletmarkt voor Apple’s iPad

17 november 2012 2 Minuten 0 Reacties
ipad-onderzoek

China is niet alleen een land waar de meeste elektronica waar wij dagelijks over schrijven gemaakt wordt, China is ook de snelst groeiende markt op smartphone en tablet gebied. Cijfers en marktonderzoeken wijzen erop dat Android fabrikanten het in de China’s smartphonemarkt enorm goed doen terwijl Apple’s iPad verreweg de meest populaire tablet is.

China’s Androidmarkt

Analysys International, een analistenbureau uit Peking (China), heeft in een rapport laten weten dat Android nu op zo’n 90 procent van smartphones in China draait. Het rapport is een samenvoeging van zowel bestaande gebruikers als nieuwe verkopen van Q3 2011 tot en met Q3 2012.

Apple staat op een het moment op een nummer 7 positie in de ranglijsten van populaire smartphone fabrikanten in China, volgens cijfers van iSupply.

  1. Samsung – 20.8%
  2. Lenovo – 11%
  3. Coolpad – 10.4%
  4. Huawei – 9.8%
  5. Nokia – 9.1%
  6. ZTE – 8.4%
  7. Apple – 7.5%

Van Apple weten we dat ze in Q3 2012 5.2 miljoen units heeft verkocht en dat betekent dus dat Samsung zo’n 14.4 miljoen units in China’s smartphonemarkt heeft weten te verkopen. Een verklaring voor Apple’s matige verkoopcijfers die we vaak terugzien in techreporting over dit onderwerp is dat ook de kopers in China hebben gewacht op de iPhone 5 en dat er daarom niet heel veel groei was. Mij lijkt de gemiddelde verkoopprijs van de smartphones een veel grotere invloed te hebben.

1000 Chinese Yuan = 126 euro

China’s Tabletmarkt

De tabletmarkt is vrij verrassend een heel ander verhaal in China. Daar doet Apple’s iPad het wel enorm goed, in ieder geval volgens cijfers van IDC die gerapporteerd zijn door computerworld.com. Zeker nu Apple het trademark iPad in handen heeft (na dispuut uiteindelijk voor $60m overgenomen van Proview) en de iPads dus bij meer verkooppunten aangeboden worden zijn de cijfers bijna verdubbeld het afgelopen kwartaal, van 1.15 miljoen units naar 2.07 miljoen units. Apple is daarmee verreweg de beste verkopende fabrikant van tablets in China.

  1. Apple – 2.07m
  2. Lenovo – 278.000
  3. Samsung – 148.000

De komst van een nieuwe generatie iPad en vooral de goedkopere iPad mini lijken erop te wijzen dat Apple zijn enorme groei in China’s tabletmarkt door kan zetten, ondankt de relatief hoge prijzen. Qua smartphones moet Apple vooral de goedkopere Android modellen voor zich dulden en lijkt de tactiek om oudere iPhone modellen voor minder te verkopen niet enorm succesvol. Ik denk dat ook in China een smartphone als basisbehoefte wordt gezien terwijl tablets nog onder de luxeproducten vallen.

Reacties (0)