De daling viel in vrijwel elk productsegment te zien, volgens het IDC mede doordat consumenten wachten op nieuwe producten van onder meer Apple en Microsoft. Nu die er zijn, wordt verwacht dat de markt komend kwartaal iets bijtrekt.
Negatieve trend
Ondanks dat die tabletmarkt komend kwartaal bij kan trekken, is de trend nog altijd negatief. Dat komt doordat tablets te maken hebben met alsmaar groeiende concurrentie uit verschillende markten. Steeds meer hardwarefabrikanten komen met grote smartphones, maar ook met laptops met afneembare schermen.
Maar het probleem voor tablets ligt niet alleen in groeiende concurrentie vanuit andere producten. Ook is de gebruiksduur hoger dan bijvoorbeeld die van een smartphone. Klanten zijn niet zo snel geneigd hun tablet te vervangen. Afgezien daarvan zijn er ook steeds minder mensen die voor het eerst een tablet kopen.
Daardoor lijkt de markt zo’n beetje verzadigd te zijn. Een bijkomend probleem voor fabrikanten, en dan vooral van duurdere producten zoals Apple en Microsoft, is dat consumenten steeds meer zoeken naar goedkopere apparaten. Daardoor is het ook minder interessant voor bedrijven die juist steunen op de hoge marges van dure tablets, om ze nog te maken.
Apple de nummer één
Afgezien van die negatieve trend, wisten een aantal bedrijven nog altijd groei te bereiken op de tabletmarkt. Apple lanceerde kortgeleden nog nieuwe iPads en die waren iets goedkoper dan verwacht. Daardoor werden volgens IDC consumenten die nog twijfelden over de aanschaf van een nieuwe Apple-tablet overgehaald dat toch te doen. Het resultaat? Een groei van 14,7 procent ten opzichte van een jaar geleden en een totale verkoop van 11,4 miljoen tablets.
Daarmee wist Apple meteen tweemaal zoveel tablets te slijten als de nummer twee op de markt, Samsung. De verkopen van Samsung-tablets bleef ongeveer gelijk, op 6 miljoen exemplaren en een marktaandeel van 15,8 procent. Verder waren er nog twee bedrijven die – vooral dankzij goedkopere tablets – flinke groei wisten te bereiken.
Het Chinese Huawei verkocht 47,1 procent meer tablets en kwam daardoor uit op 3 miljoen verkochte exemplaren. Daarnaast was het Amerikaanse Amazon als nummer vier goed voor een groei van 51,7% en een totaal van 2,4 miljoen verkochte tablets. Hekkensluiter is overigens Lenovo, dat 2,2 miljoen exemplaren verkocht en zijn verkopen met 14,6 procent zag afnemen.
Nr. | Bedrijf | Verkopen | Marktaandeel | Groei |
1. | Apple | 11,4 miljoen | 30,1% | +14,7% |
2. | Samsung | 6,0 miljoen | 15,8% | -0,8% |
3. | Huawei | 3,0 miljoen | 8,0% | +47,1% |
4. | Amazon | 2,4 miljoen | 6,4% | +51,7% |
5. | Lenovo | 2,2 miljoen | 5,7% | -14,6% |
Overig | 12,9 miljoen | 33,9% | -24,6% | |
Totaal | 37,9 miljoen | 100,0% | -3,4% |
Reacties (0)