Spotify haalt meer reclame-inkomsten binnen
Spotify heeft in het eerste kwartaal van 2015 53 procent meer reclame-inkomsten gegenereerd dan dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit interne cijfers van de muziekstreamingdienst. Cijfers die afkomstig zijn van de Spotify for Brands-afdeling, die adverteerders helpen de juiste doelgroepen te benaderen. Hoewel Spotify nog geen context aan de cijfers heeft gegeven, is de groei een positief argument te noemen voor het vraagstuk of de gratis versie van Spotify wel of geen plek heeft in de muziekindustrie.
Daarnaast maakt de dienst bekend dat er een groei van 380 procent is qua reclame-inkomsten op mobiele platformen, in vergelijking met dezelfde periode in 2014 (eveneens het eerste kwartaal). Eerder spraken verschillende muzieklabels, met Universal Music voorop, zich negatief uit over de inkomsten en het effect van het gratis Spotify. De dienst noemt dit een middel om mensen over te laten stappen op de betaalde versie, maar het overgrote deel van de Spotify-luisteraars, is nog altijd het deel dat geen stuiver betaalt voor de muziek.
Ook Warner Music en Sony Music hebben in het verleden hun zorgen uitgesproken en zouden eveneens een verandering willen zien, maar naar verluidt zouden ze Spotify niet onder druk zetten. Desondanks zijn er wel een aantal andere, anonieme labels die wel druk zouden uitoefenen op Spotify. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van de tijd die gratis gebruikers krijgen om muziek te luisteren. Eerder waren platenmaatschappijen enthousiast over de diensten, maar het blijkt dat deze lang niet zo veel geld opleveren als gedacht.
Reacties (0)