SoundCloud sluit deal met Warner Music

05 november 2014 1 Minuut 0 Reacties
Soundcloud Sonos

Vlak voordat YouTube zijn betaalde muziekdienst lanceert, kondigt de muziekstreamingdienst Soundcloud de deal met Warner Music aan. YouTube heeft al deals met bijvoorbeeld Warner Music en Soundcloud wil zichzelf zodoende aantrekkelijker maken.

Soundcloud

De muziekstreamingdienst Soundcloud heeft aangekondigd een deal te hebben gesloten met Warner Music. Dat moet het relatief jonge bedrijf in de toekomst een sterkere positie geven ten opzichte van andere streamingdiensten. De deal houdt in dat elke keer wanneer er een nummer van Warner Music wordt gespeeld via de gratis en de aankomende betaalde versie van Soundcloud, Soundcloud Warner moet betalen voor het gebruik ervan. Ook krijgt Warner Music een gedeelte van de advertentieinkomsten van Soundcloud.

De Warner Music Group heeft ook een aandeel van 3,5 procent in Soundcloud genomen, wat overeenkomt met hoe Spotify vaak zaken doet met grotere muziekuitgevers. Er zijn echter geen bedragen per nummer of iets dergelijks vrijgegeven. Tot op heden heeft Soundcloud het altijd gered zonder de steun of implementatie van grote partijen, zoals Warner Music. Soundcloud was de plek waar onafhankelijke muziekartiesten hun eigen muziek presenteerden en konden verkopen – daar verandert als het goed is niets aan.

Maar wanneer Soundcloud met het betaalde abonnement komt, dan heeft het toch echt een grotere en bekendere catalogus nodig, vandaar dat deze deal nu gemaakt is. Anders zou de dienst weinig waarde hebben en niet kunnen concurreren met bestaande muziekstreamdiensten. De belangrijkste reden achter deze deal is dat het bedrijf ook kan concurreren met YouTube, die binnenkort ook met een betaalde muziekdienst komt. YouTube heeft al deals met grote platenmaatschappijen, vanwege de videosite, natuurlijk.

Reacties (0)