Afstandsbediening krijgt in de toekomst meer gesponsorde knoppen

24 mei 2021 2 Minuten 0 Reacties
netflix-shutterstock

Het lijkt erop dat het aantal gesponsorde knoppen op een afstandsbediening in de toekomst alleen maar zal gaan toenemen.

Waarschijnlijk heb je ze al zitten op je afstandsbediening: gesponsorde knoppen. Op de knoppen zie het logo van de videostreamingdienst staan, zoals YouTube, Netflix of Disney+. Netflix begon daarmee in 2011, toen het bedrijf een blu-rayfabrikant zo ver kreeg een knop voor de streamingdienst op de remote te installeren.

Afstandsbediening vol gesponsorde knoppen

Soms kunnen die knoppen nog wel eens handig zijn, hoor. Zeker voor de mensen die een abonnement op zo’n dienst hebben. Dan kun je met één druk op de knop  veel sneller bij je favoriete content terechtkomen. Echter, heb je dat abonnement niet, dan is het verloren ruimte. In de basis is het altijd zo dat de plaatsing van die knop het resultaat is van een commerciële overeenkomst tussen een videostreamingdienst en een hardwarefabrikant.

Dat blijkt uit een artikel dat eerder gepubliceerd werd door Protocol. Het gaat dan om de onderstaande quote.

Advertentie

Branded buttons like these have long been paid product placements, with streaming services paying around $1 per remote to put their brand closer to a consumer’s fingertips. However, as streaming services grow, these buttons have also become part of numerous turf wars. Netflix, for instance, has for years forced device makers to include a branded button in order to get access to its app, according to industry insiders.

Wanneer zo’n afstandsbediening met de eindgebruiker in het achterhoofd ontworpen zou worden, dan zouden die speciale knoppen volledig zelf instelbaar moeten zijn. Maar dat is helaas niet het geval. En het lijkt in de toekomst alleen nog maar ergers te worden.

De knoppen worden nu al gezien als bloatware. Dat is een term die mensen vaak gebruiken om vooraf geïnstalleerde apps op een telefoon of programma’s op een computer mee aan te duiden. Dingen waar je niet per se op zit te wachten, dus. Zelfs wanneer je de functie van de knop aangepast hebt (dat kan, met de juiste tools, dan nog zit je met die permanente reclame op je afstandsbediening.

De laatste tijd verschijnen er al steeds meer knoppen voor videostreamingdiensten én stemassistenten op remotes. En in de toekomst worden dat er alleen maar meer, aangezien ook kleinere diensten meer aandacht krijgen. In 2021 komen er namelijk ook knoppen aan voor Apple TV+, Discovery+ en andere streamingdiensten (die nog niet in Europa gelanceerd zijn). Zo heeft een nieuwe afstandsbediening van Vizio al zeven van die gesponsorde knoppen aan boord.


Laat een reactie achter

Wil je een notificatie ontvangen wanneer er (op jouw reactie) gereageerd wordt? Maak dan een account aan.

Inloggen

Reacties (0)