Sesamstraat en HBO: een goeden combinatie?
Sesamstraat zal in Noord-Amerika de komende vijf jaar te zien zijn op de betaalzender HBO en pas negen maanden later op het thuishonk van de kinderserie, namelijk de televisiezender PBS. Dat hebben zowel HBO als het moederbedrijf van Sesamstraat, Sesame Workshop, bekendgemaakt. Dankzij deze deal is de Workshop in staat 35 afleveringen per seizoen te maken (het nieuwe seizoen start in de herfst) in plaats van de traditionele achttien. Ook zullen er mogelijk meer spin-offs worden gemaakt door het productiebedrijf.
Naast de vijf keer 35 nieuwe afleveringen, heeft HBO ook de rechten gekocht op honderdvijftig van de in totaal vierhonderd andere afleveringen van de serie gekocht, die ook te zien zijn op de Amerikaanse versie van de betaaldienst. Dit is een belangrijke aankoop voor HBO, die het moet opnemen tegen een steeds sterker wordend Netflix. Netflix produceert namelijk niet alleen content voor volwassenen, maar heeft een compleet aparte kindersectie met exclusief materiaal, zoals de How to Train Your Dragon-serie op de dienst.
Sesame Workshop heeft het de laatste jaren moeilijk: er wordt namelijk steeds minder geld verdiend aan Sesamstraat, voornamelijk vanwege het uitgesteld kijken en de daling in de verkoop van merchandise. Deze deal komt mogelijk als geroepen en kan het non-profit productiebedrijf er bovenop helpen. Vooralsnog betekent deze deal niets voor Nederland en zal de serie nog altijd via de NPO worden uitgezonden, aldus de NTR. Sesamstraat is al sinds 1976 te zien in ons land en vaak nog vaste prik voor jonge kijkers.
Reacties (0)