Review: HyperX Cloud Alpha Wireless – beperkt, maar wel heel goed

11 december 2022 6 Minuten 0 Reacties
hyperx-cloud-alpha-wireless-2

De HyperX Cloud Alpha Wireless is een gaming headset met een accuduur van ruim 300 uur. Maar is dat het enige sterke punt of is er meer om van te houden?

Wanneer we draadloze gaming headsets testen of gebruiken, dan kunnen we ons nog wel eens irriteren aan de accuduur. Meestal gaan die apparaten twintig tot dertig uur mee, afhankelijk van het volume en de instellingen. En als ze dan geen audiopoort aanbieden als back-up, dan moeten ze dus eerst opladen voordat we ze weer kunnen gebruiken. Dat heeft nog wel eens menig online gamingsessie in de weg gezeten (ook al zijn we zelf verantwoordelijk voor het opladen). De HyperX Cloud Alpha Wireless lost dat probleem op door een accuduur van 300 uur aan te bieden.

Comfortabele, maar warme oorkussens

De HyperX Cloud Alpha Wireless ziet er dankzij het rode, metalen frame ontzettend stoer en duurzaam uit. De zwarte, zachte band bovenaan trekt niet aan de haren op het hoofd. In combinatie met de grote oorkussen zorgt dat voor lange, comfortabele gamingsessies. De buitenkant van die kussens zijn gemaakt van nepleer; dat zorgt voor wat warmteontwikkeling rondom de oren, maar die is vergelijkbaar met wat andere headsets veroorzaken. De koptelefoon zit verder niet te strak om het hoofd, maar zit ook niet los. Je kunt je hoofd bewegen zonder je zorgen te hoeven maken.

De gaming headset beschikt over twee aansluitingen en drie knoppen. De usb-c-poort gebruik je voor het opladen; de audiopoort is bedoeld voor de afneembare microfoon (die een beetje blikkig klinkt, maar het kan ermee door). Verder is er de powerknop en een dempknop (voor die mic), evenals een wieltje voor het volume. De verschillende buttons zijn allemaal blind van elkaar te onderscheiden, dus je hoeft de headset niet tijdens het gamen af te zetten om te vinden wat je zoekt. Ze hebben ook geen dubbele functies, waardoor de bediening dus in feite optimaal is.

Geen bluetooth, wel een dongle

Hiermee komen we ook meteen aan bij een nadeel van de HyperX Cloud Alpha Wireless. De koptelefoon is behoorlijk basaal in zijn functionaliteit. Eenvoud kan schitteren, maar niet als dit ten koste gaat van functies. Met een prijs van tussen de 170 en 200 euro mag je bijvoorbeeld bluetoothfunctionaliteit als back-up verwachten, of wellicht de optie om ook bekabeld te spelen. Daarnaast is er geen actieve ruisonderdrukking aanwezig. Hoewel de passieve isolatie op z’n minst redelijk is, hoor je nog wel gewoon de mensen om je heen praten, bijvoorbeeld.

Hoe sluit je de HyperX Cloud Alpha Wireless-koptelefoon dan aan? Nou, via de meegeleverde dongle. We zijn geen fans van dongles op de redactie; die dingen kunnen kapot of kwijtraken. En dan werkt je headset dus niet meer, zonder back-up. Bovendien beperk je de opties als fabrikant: nu kun je de koptelefoon alleen op een pc of PlayStation 5 (en 4) gebruiken. Heb je ook een Switch of Xbox Series X? Dan moet je daar een andere gaming headset voor aanschaffen. Gelukkig zijn er opties genoeg, maar dat is niet het probleem. Voor meer dan 170 euro mag je simpelweg meer verwachten.

Audioprestaties maken een hoop goed

Gelukkig maken de audioprestaties van de HyperX Cloud Alpha Wireless een hoop goed. De headset is in staat een helder en neutrale soundstage af te leveren. Over het algemeen klinkt de headset echt wonderbaarlijk mooi, al valt het soms een beetje tegen hoe hard je de koptelefoon in kunt stellen. Mogelijk is dit gedaan om het gehoor van consumenten te beschermen en dat snappen we, maar soms wil je net even wat meer. Game je gewoon op normale volumehoogtes, dan kom je waarschijnlijk niet eens in aanraking met deze lichte beperking. Dan valt het alles mee.

Omdat de geluidskwaliteit zo helder en neutraal is, kan het zijn dat je een beetje een baslaag mist her en der. Daarnaast merken we dat geluiden aan de lagere kant van het spectrum soms een beetje opgaan in de rest van de audio. Speel je vaak spelletjes waarin heftig geschoten wordt en er weinig momenten van rust zijn, dan kan het zijn dat voetstappen en dergelijke weggemoffeld worden. Maar dan moet het wel heel druk zijn, anders hoor je iemand gewoon aan komen lopen. De Wireless ondersteunt 3d-audio op de PlayStation, dus je hoort ook nog waar die persoon vandaan komt. Dikke prima.

Wanneer je de HyperX Cloud Alpha Wireless aan een pc koppelt, via dezelfde dongle, dan krijg je toegang tot DTS Headphone X: Spatial Audio. Dan komt de headset goed tot zijn recht, aangezien je heel precies kunt horen wat waar precies vandaan komt. Handig voor shooters, maar ook voor horrorgames of spellen als Rocket League. Je kunt veel beter reageren op situaties die een vlot reactievermogen vereisen. Verder kun je met pc-software wat instellingen aanpassen en gebruikmaken van een equalizer; die opties heb je niet op PlayStation tot je beschikking.

HyperX Cloud Alpha Wireless – conclusie

Maar is de HyperX Cloud Alpha Wireless je geld waard? Als pc-gamer kun je hier niet onderuit, helemaal niet als je vaak online je gameplay streamt. Een headset die ongeveer 300 uur meegaat (wij hebben de headset tijdens het testen één keer opgeladen, dat zegt wat) is extreem waardevol. En via de pc-software kun je ook de geluidservaring een beetje aanpassen, dus dat is mooi meegenomen. Maar wanneer je alleen op consoles gamet, dan is de aankoop wellicht minder dringend. Daarvoor voelt de koptelefoon helaas wat beperkend, vanwege het gebrek aan aansluitmogelijkheden.

Aan de accuduur, het design, de duurzaamheid en de audioprestaties ligt het echter niet. Mocht je op zoek zijn naar een echt fijne koptelefoon die geluid behoorlijk neutraal weergeeft en dus weinig tot geen vervorming toevoegt aan je ervaring, dan zit je met de HyperX Cloud Alpha Wireless-headset meer dan goed. Onthoud wel dat je de koptelefoon niet op je Nintendo Switch of Xbox Series X kunt gebruiken; zoek je dus een headset die je op alle spelcomputers in huis kunt gebruiken, dan moet je even verder kijken. En eigenlijk is dat dood- en doodzonde van de Alpha Wireless.

8.0
hyperx-cloud-alpha-wireless-1

HyperX Cloud Alpha Wireless