Project Scorpio is de 4K Xbox One, klaar voor virtual reality

13 juni 2016 2 Minuten 0 Reacties
xbox-one

Microsoft heeft aan het einde van zijn E3-presentatie nog een console aangekondigd: Project Scorpio. Een Xbox One met support voor 4K en virtual reality. De nieuwe spelcomputer moet eind 2017 in de winkels liggen en games 'de meest krachtige console ooit' aanbieden.

Lees hier alles over de aankondiging van de Xbox One S.

Dit is Project Scorpio: nieuwe Xbox One voor eind 2017

Voordat Microsoft het ligt uitdeed in de zaal na zijn presentatie, kondigde het bedrijf nog een Xbox One-versie aan, onder de noemer Project Scorpio. Deze spelcomputer is ook in staat 4K-beelden op het scherm te toveren, maar biedt daarnaast ook ondersteuning aan voor virtual reality-brillen en beschikt over zes teraflop aan ruwe kracht. Phil Spencer, de baas van de Xbox-afdeling, ziet deze console als veel meer dan een redesign. Het is een gigantische stap vooruit voor heel het gaminglandschap, als we de beste man mogen geloven.

The important thing for Scorpio is that it’s a dramatic step up for us in terms of hardware capability. Because as we saw 4K gaming and really high-end VR taking off in the PC space, we wanted to be able to bring that to console. Project Scorpio is actually an Xbox One that can natively run games in 4K and is built with the hardware capabilities to support the high-end VR that you see happening in the PC space today… when it ships it will be the most powerful console ever built.

Microsoft belooft dat alle games voor de Xbox One-lijn op alle drie de modellen speelbaar zijn; de normale editie, de Xbox One S-versie en nu dus ook Project Scorpio. Wel is het zo dat games voor Scorpio mooier gemaakt kunnen worden of andere verbeteringen met zich meekrijgen, vanwege de veel krachtigere hardware. Halo 5 wordt als voorbeeld genomen. Deze game kan 1080p op 60fps aan, maar doet dat niet om een stabiele framerate te garanderen. Met een console als Scorpio hoef je geen concessies te doen, meldt Spencer.

Qua partner voor de virtual reality-headset, wil Spencer voorlopig nog niets bekendmaken.

We’re not ready to announce something right now, but you can imagine at the price point of Scorpio — which we haven’t actually said, but think about consoles and where they live in terms of price point — having something at six teraflops that will get millions of people buying it is very attractive to some of the VR companies that are out there already, and we’ve architected it such that something will be able to plug right in and work.

Prijs en beschikbaarheid

Over de prijs en de beschikbaar is nog niets concreets te melden. ‘Herfst 2017’ is wat we weten.

Reacties (0)