Problemen met Xbox Live en PlayStation Network
Kerstmis is voor veel mensen de periode waarin je tijd met familie en vrienden besteedt. Het betekent vaak ook extra vrije tijd voor jezelf, omdat je niet naar school hoeft of vrij hebt kunnen nemen van je werk. En dan is niets leuker dan tijd besteden aan je hobby, bijvoorbeeld gaming. Maar de afgelopen dagen heb je ongetwijfeld geïrriteerd achter je PlayStation of Xbox gezeten, want doordat de online diensten niet beschikbaar waren, was het voor veel mensen onmogelijk eens lekker te gaan zitten voor dat spel dat je al zo lang hebt willen spelen.
Eerste Kerstdag, ergens in de middag. De eerste meldingen kwamen binnen van gamers die geen achievements behaalden op Xbox One of helemaal niet konden gamen op PlayStation 4. Wat was er aan de hand? Waren de online diensten gehackt? Gelukkig niet zeg, iedereen die zich het fiasco uit 2010 nog kan herinneren, weet wat voor ellende dat met zich meebrengt. Nee, het gaat hier om een aantal DDoS-aanvallen. Met DDoS-aanvallen kun je online diensten tijdelijk onbruikbaar maken, door er gigantisch veel verkeer naartoe te sturen.
DDoS staat voor Distributed denial-of-service. En dan kun je met name dat laatste letterlijk nemen: wordt er namelijk te veel verkeer naar een server, waar een netwerk (gedeeltelijk) op draait, gestuurd, dan ligt die binnen de kortste keren plat; de toegang wordt je dan ontzegd, als het ware. En dat is extreem vervelend, zeker op zo’n vrije dag waar je op flink wat speeltijd had gehoopt. Gamers waren dan ook furieus op Microsoft en Sony, terwijl die er, tot op zekere hoogte, helemaal niets aan kunnen doen. Dit overkomt je als bedrijf gewoon.
Lizard Squad
Wie zat er achter die aanvallen? De Lizard Squad. Een groep waar wij, net als de rest van het internet, nogal lacherig over deden, omdat ze alleen aanvallen opeisten die al gedaan waren. Maar in deze situatie lag het anders: dagen voordat Xbox Live en PlayStation Network platlagen, kondigde de groep de aanval al aan. Weinig mensen besteedden er maar aandacht aan, want wat had Lizard Squad nou tot nu toe op z’n naam staan? Kleine aanvallen die we voornamelijk wegzetten als een normale storing, die wel eens vaker voor komt.
Tijdens de Kerstdagen was het voor veel Xbox 360- en Xbox One-eigenaars niet mogelijk om in te loggen met hun Xbox Live-profiel op de online gaming-dienst Xbox Live. Dat maakt je Xbox praktisch onbruikbaar; zonder de online diensten kun je niet online gamen, wat tegenwoordig ontzettend belangrijk is binnen de game communities, kun je geen achievements halen, die ontgrendeld worden in de cloud, en soms geen games spelen, die eveneens via de cloud constant gecontroleerd moeten worden. Op PlayStation 4 bestonden soortgelijke problemen.
Laat op die avond leek het er even op dat de problemen voorbij waren, aangezien internetentrepreneur Kim Dotcom, de oprichter van de website Mega (een uploaddienst), Lizard Squad drieduizend vouchers gaf voor een leven lang toegang tot enorm veel cloudopslagruimte op Mega. En de aanvallers hielden zich aan hun woord: de DDoS-aanvallen stopten. Maar de problemen hielden aan, waardoor gedacht werd dat de groep zich weer niet aan zijn woord hield. Het kan te maken hebben met de naweeën van zo’n aanval, gaf Sony aan.
Maar waarom?
De redenen voor een groep als Lizard Squad om bedrijven als Sony en Microsoft aan te vallen, lopen vaak uiteen. Eerder werd al geroepen dat de groep dit voor het eigen plezier deed of dat ze onjuist behandeld werden in hun persoonlijke leven, terwijl later weer naar buiten kwam dat Lizard Squad al die aanvallen, ook die dus eerder waren voorgekomen, werden gedaan om de infrastructuur van de beveiliging te verbeteren. Wat de reden ook is: je brengt een dergelijke boodschap niet over door complete groep onschuldige mensen te benadelen.
Dit is wat één van de aanvallers er over te melden heeft.
Because these companies make tens of millions every month from subscriber fees and that doesn’t even include purchases made by their customers. They should have more than enough funding to be able to protect against these attacks. And if they can’t protect against the attacks on their core business networks then I don’t think they’re really doing that much on their overall level of security. And these customers are still giving these companies their credit card numbers and such. It is sort of a game for us I have to admit. I completely understand that it’s a bit unethical.
Ergens zou je kunnen stellen dat die aanvaller een punt heeft. En als bedrijven niet willen luisteren, dan moet je hen het inderdaad maar laten zien. Maar dat betekent niet dat Sony en Microsoft niets aan hun beveiliging doen, maar houdt wel in dat het in elk geval beter kan. Momenteel is het voor een groot deel van de gebruikers van Xbox Live en PlayStation Network weer mogelijk om in te loggen en te kunnen gamen, maar niet alles werkt nog honderd procent naar behoren. Het kan dus zijn dat je de komende dagen nog problemen ondervindt.
Reacties (0)