Apple Music sluit exclusieve deal met Pharrell
Wat zou nou een goede manier zijn om ervoor te zorgen dat je muziekstreamingdienst opvalt? Nou, sluit een exclusieve deal met één van de meest populaire artiesten van het afgelopen decennium en nu en maak het wereldkundig. Dat is wat Apple op woensdagmiddag gedaan heeft toen het de samenwerking met Pharrell heeft aangekondigd. Vanaf 30 juni is het namelijk mogelijk om een nieuw nummer van de muziekproducent, rapper en zanger te beluisteren via Apple Music en bij Apple Music alleen, namelijk het nummer Freedom.
Het nummer klinkt precies zoals het andere werk van de artiest: vrolijk, laagdrempelig en aanstekelijk; een imago dat Apple Music wel kan gebruiken na al die negatieve publiciteit met de indie-labels, betalingen en meer. Mogelijk wordt het nummer voor het eerst naar buiten gebracht bij het radiostation van Apple Music, Beats1, waar iedereen met een Apple-apparaat of Windows-pc naar kan luisteren, zonder ervoor te hoeven betalen. Maar het kan ook zijn dat het nummer toch echt in het betaalde abonnement gaat zitten straks.
In een wereld waar we aan muziekstreamingdiensten geen tekort hebben, speelt exclusiviteit een rol. Dat weet ook bijvoorbeeld Jay-Z, de baas van de muziekstreamingdienst Tidal. Dat is een service waar je ontzettend veel exclusief materiaal zult vinden. Maar helaas is het zo dat Tidal te veel gefocust is op de artiest en niet zo op de consument, waardoor de gedachte leeft dat de dienst voor het einde van het jaar uit het zicht zal verdwijnen. Dat neemt niet weg dat exclusiviteit een belangrijke rol speelt – samen met toegankelijkheid en muziekkwaliteit.
Reacties (0)