Netflix laat advertenties van eigen content zien

02 juni 2015 1 Minuut 1 Reacties
netflix-reclames

Netflix test momenteel een aantal reclamemodellen bij een handvol abonnees, maar alleen van de eigen content; niet van een derde partij. Daar is natuurlijk wat ophef over, want waarom zou je reclames tegenkomen op een dienst waar je voor betaalt?

Teasers: voor of na de film of serie op Netflix?

Wanneer je nu naar Netflix gaat, dan krijg je een grote advertentis te zien. In ons geval was dat Sense8, de nieuwe sci-fi-serie op het videostreamingdienst. Deze serie gaat deze maand in première, dus moet er wat extra aandacht gegenereerd worden. En hoe kun je dat nou het beste doen dan op je eigen service, op een plek waar toch al vaak content in de spotlight werd gezet? Nee, dit is dan ook niet het probleem. Sommige gebruikers melden dat ze teasers te zien krijgen voordat ze een video opstarten.

En juist dat laatste wordt als irritant ervaren. Want je wilt gewoon zien wat je hebt aangeklikt, zonder eerst geconfronteerd te worden met iets waar je misschien helemaal geen trek in hebt. Andere gebruikers, waaronder wij, zien soms een teaser wanneer we net een video hebben afgekeken; maar alleen wanneer we ook echt de credits voorbij laten rollen en die verkleind in beeld komt. Dat is dus niet heel irritant. Nu hebben verschillende abonnees wel het idee dat Netflix advertenties gaat tonen, maar het zit toch net even anders.

Ja, Netflix toont teasers, soort van advertenties. Maar alleen van de eigen content. Niet van een derde partij. Het is dus niet zo dat Netflix extra geld binnenhaalt door een populaire hamburger te promoten. Verder laat Netflix aan verschillende gebruikers verschillende teasers zien, om te kijken wat het meest effectief en het minst irritant is. Zie je dus een teaser op het moment dat je dat irritant vindt, dan is de kans groot dat-ie verdwijnt en nooit meer terugkomt, aangezien Netflix wel vaker dingen test en nooit meer laat terugkomen.

Reacties (1)