Nederlanders betalen on demand-films of -series liefst per stuk

29 augustus 2014 1 Minuut 6 Reacties
Videoland-Unlimited

De meeste Nederlanders zitten liever niet aan een abonnement voor video-on-demand-diensten vast en betalen dus per film of serie.

Eén derde van de Nederlanders maakt gebruik van betaalde Video on Demand (VoD)-diensten van aanbieders zoals UPC, Ziggo en Netflix. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Video on Demand in samenwerking met GfK. Interessant is dat de meeste Nederlanders het liefst niet aan een abonnement gebonden zijn en per serie of film willen afrekenen.

Uit de derde ‘Marktmonitor Video on Demand in Nederland’ van Stichting Video on Demand blijkt dat video on demand nog altijd aan populariteit wint. Onder de 18- tot 35-jarigen maakt zelfs 45 procent gebruik van één van de diensten die in Nederland beschikbaar zijn.

78 procent van de Nederlanders die on demand kijkt, kiest voor het zogenoemde pay per view. Daarbij rekenen zij de film of serie die zij op dat moment willen bekijken direct af. Een abonnement, zoals dat het geval is bij onder meer Netflix en Videoland Unlimited, is dus niet bij iedereen geliefd.

Steeds meer VoD-gebruikers, kijken niet alleen wat zij willen, wanneer zij willen, maar doen dat bij voorkeur ook op de plek die zij willen. Dat de 5,2 miljoen Nederlanders die On Demand kijken, steeds vaker kiezen voor het apparaat dat hen op dat moment het beste uitkomt, onderstreept dat Video on Demand in Nederland is ingeburgerd.

De meeste Nederlanders gebruiken de tv om on demand-materiaal te bekijken, maar andere apparaten worden steeds vaker ingezet. Vooral de tablet (20 procent) en smartphone (13 procent) hebben een sterke opmars ingezet.

Lees meer over wat video on demand precies is.

Reacties (6)