Gratis muziekstreamingdiensten: vloek of zege?
Uit onderzoek van onderzoeksbureau Juniper Research blijkt dat de markt voor gratis muziekstreamingdiensten aan het einde van dit jaar een omzet heeft behaald van 782 miljoen dollar en aan het einde van 2016 zelfs de één miljard dollar voorbij zal gaan. Dit betekent echter niet dat de gratis diensten voor altijd gratis blijven, aangezien het onderzoeksbureau verwacht dat deze muziekstreamingdiensten hun best gaan doen meer mensen te gaan laten betalen voor een abonnement om daarmee meer geld binnen te halen.
De onderzoekers verwachten dat de groep mensen die muziekstreamingdiensten gebruikt zal groeien en dat daardoor ook de omzet zal stijgen, aangezien die mensen gewend zullen raken aan het gemak van zo’n abonnement. Toen Apple Apple Music introduceerde zonder gratis variant, ontstond de gedachte dat dit de nieuwe standaard zou worden. En hoewel de onderzoekers het daar mee eens zijn, blijkt tegelijkertijd dat er dus nog flink wat rek zit in gratis muziekstreamingdiensten. Spotify kan dus nog wel een jaar wachten.
Op dit moment kun je de markt voor muziekstreamingdiensten in twee categorieën opdelen: de betaalde en gratis varianten. Verschillende bedrijven opereren op beide segmenten, terwijl platenmaatschappijen graag zouden willen zien dat iedereen maar op één segment zou werken, namelijk de betaalde. Dat brengt immers voor iedereen meer geld in het laatje. Maar wellicht is dat idee iets te voorbarig op dit moment, omdat er nog zat mensen zijn die niet eens gebruikmaken van die gratis varianten – voorlopig mag die drempel dus laag blijven.
Reacties (0)