Apple maakt het andere bedrijven moeilijk
In dit geval hebben we het over gamestreamingdiensten, die tot op heden niet welkom zijn in de App Store van Apple. Dat is de digitale winkel voor iOS-, macOS-, watchOS- en tvOS-apparaten. Het bedrijf heeft nu het beleid aangepast zodat diensten als Google Stadia, Microsoft xCloud en Nvidia Geforce Now toch toegelaten kunnen worden, maar wel wanneer ze door gigantisch veel hoepels springen.
Binnen de richtlijnen van de App Store van Apple vind je voortaan een speciale sectie met betrekking tot gamestreamingdiensten. Technisch gezien zijn Stadia en xCloud nu bijvoorbeeld wel welkom, maar elke titel in het aanbod moet dan als aparte applicatie ingediend en toegevoegd worden. Elke game krijgt dan zijn eigen pagina binnen de App Store, is vindbaar binnen de verschillende lijsten en de zoekmachine, heeft beoordelingen van gebruikers, verschijnt op het apparaat van een gebruiker, et cetera.
Niet alleen is dit ontzettend veel werk voor alle gamestreamingdiensten, ook maakt Apple het consumenten ontzettend moeilijk met dit beleid. Stel je eens voor dat je elke show of film zou moeten downloaden voordat je hem bekijken kunt. Bovendien is het zo dat wanneer een game zijn eigen pagina krijgt, de algemene regels van kracht zijn. Biedt zo’n spel dan een digitale aankoop aan, dan krijgt Apple dertig procent van de omzet.
Microsoft heeft in een reactie tegenover The Verge gezegd dat dit zeer klantonvriendelijk is. Het is ook gewoon geen praktische aanpak voor een dienst die het aanbieden én spelen van games juist toegankelijker moet maken. Daarnaast zit er ook gewoon heel veel tijd in het goedkeuringsproces van Apple en elke game op zo’n gamestreamingdienst moet die goedkeuring doorstaan. Volgende week lanceert Microsoft de xCloud-gamestreamingdienst officieel op Android, maar een release op iOS lijkt niet aannemelijk.
Reacties (0)