Apple Music versus Spotify
Toen Apple de muziekstreamingdienst Apple Music eind juni lanceerde, betrad het een al ruim verzadigde markt voor producten die vrijwel hetzelfde aanbieden voor een soortgelijke prijs, zonder dat er dus echt iets was dat de diensten van elkaar deed verschillen (op wat exclusief materiaal van Taylor Swift of Prince na dan). Anderhalve maand later lanceert het bedrijf uit Cupertino drie gloednieuwe reclames waarin ze de nietsvermoedende kijker één boodschap meegeven: dit is waar je nieuwe muziek ontdekt.
Met die boodschap wil Apple zich distantiëren van concurrent zoals Spotify, die momenteel al onder druk staat van andere hoeken uit de muziekindustrie. In de reclames zien we redelijk onbekende artiesten zoals pianist Kygo, Britse zanger Flo Morrissey en James Bay-met-die-hoed. De muzikanten zijn afgezet tegen een minimalistische achtergrond die Apple vaker in zijn reclames gebruikt. Terwijl je naar die muziek luistert, spreekt er een stem die het heeft over hoe geweldig Apple Music wel niet is – het is immers reclame.
Hoewel zowel Apple als de reclames van Apple met betrekking tot Apple Music aangeven dat Apple Music dé plek is om je nieuwe favoriete muziek te ontdekken, bestaat nog steeds de consensus dat de muziekstreamingdienst buggy, ontoegankelijk en onoverzichtelijk is. Dat helpt niemand – niet de muzikant en al helemaal niet de abonnee. Maar Apple Music heeft wel één troef achter de rug die het gros van de diensten niet heeft en dat is het Beats 1-radiostation, dat gratis te beluisteren is voor iedereen met een Apple-apparaat.
Reacties (0)