Review: Yamaha BD-A1060 blu-ray-speler

29 maart 2017 + 10 minuten 5 Reacties
Yamaha-BD-A1060

Blu-ray spelers moeten steeds meer voldoen aan het predicaat ‘het schaap met de vijf poten’. Voldoet de Yamaha BD-A1060 aan dat predicaat?

Blu-ray spelers moeten steeds meer voldoen aan het predicaat ‘het schaap met de vijf poten’. Het volstaat allang niet meer om als producent met alleen een speler op de proppen te komen die simpelweg – maar wel goed – blu-ray-schijfjes weet af te spelen. Als je daar nog mee komt als beeldproducent loop je geheid de kans om snel en onherroepelijk in de vergetelheid te raken. Om het nog duidelijker te stellen: je zult niet opvallen in het schap.

Want dat schap is goed maar overvol gevuld met afspelers van blu-ray-schijven die enerzijds kwalitatief goed tot zeer goed hun werk doen en anderzijds soms tegen ogenschijnlijk lage prijzen worden aangeboden. Hoera voor de consument in dit geval, zou ik graag willen zeggen. Je moet wel erg je best doen om tegenwoordig een slechte speler aan te schaffen die niet je films op blu-ray laat shinen op je grote televisiescherm.

Yamaha BD-A10160: meer dan alleen blu-ray

Daarom zie je steeds meer producenten erg hun best doen om met spelers te komen die meer kunnen dan alleen een schijf goed afspelen. Een blu-ray-speler dient tegenwoordig te voorzien in allerlei features. Dat is al begonnen met bijvoorbeeld het kunnen afspelen van 3D-materiaal. Die feature lijkt trouwens nu weer als eerste te sneuvelen, vanwege desinteresse van de consument. WiFi aan boord is ook een must en anders een aansluiting voor bekabeld internet.

De speler dient vervolgens ook als mediaspeler gebruikt te kunnen worden, zodat bij aansluiting van een externe harde schijf beeld of geluid in diverse aangeboden formaatbestanden afgespeeld kan worden. En dan zijn we er nog niet. De speler dient bij voorkeur ook diverse schijfjes af te kunnen spelen, zoals cd, dvd en natuurlijk blu-ray. Nog mooier wordt het als ook sacd-schijven een kans krijgen. En als laatste mogelijkheid van helemaal nu, is de mogelijkheid om beeldmateriaal naar zogenaamd 4K te kunnen upscalen.

Yamaha BD A1060 maakt cd-speler overbodig?

Yamaha heeft met haar nieuwe BD-A1060 blu-ray-speler zo’n beetje alles van het hierboven genoemde in de speler gestopt. Dat zou op zich voldoende moeten zijn om met een kwalitatief goede speler op de markt te komen. Maar voor Yamaha was dat nog niet voldoende. De Japanse fabrikant heeft denk ik goed marktonderzoek gedaan onder frequente gebruikers van blu-ray-spelers. Daaruit zou de conclusie getrokken kunnen zijn dat vooral op audio-gebied nog wel wat winst te behalen valt.

Er is nog vooral het dilemma van veel consumenten dat ze wel tevreden zijn met hun speler als het om de beeldweergavekwaliteit gaat, maar zodra het om weergave van cd’s gaat nog veel teruggevallen wordt op de oude cd-speler. Met de BD-A1060 wil Yamaha een speler neer zetten die wellicht die oude speler definitief overbodig maakt. Of dat de Japanners gelukt is, lees je verderop.

Yamaha BD-A1060: draaischijf of schijvendraaier?

Dat het Yamaha serieus is wat betreft het in de markt zetten van een audiofiele blu-ray-speler, blijkt al snel als je op de achterkant van het apparaat kijkt. Dan vallen gelijk de uitgebalanceerde XLR-uitgangen op, voor de ware hifi-fanaat. Verder is er een vrij standaarduitrusting met de usual suspects: een HDMI-uitgang, een optical en coaxiale uitgang, een netwerkaansluiting en nog een paar ‘gewone’ analoge uitgangen.

Voorop vinden we dan een USB-aansluiting, een Pure Direct knop, nog wat bedieningsknoppen en een switch knop voor zogenaamde CD Direct. Deze optie zorgt ervoor dat voor de audioweergave het loopwerk opnieuw wordt opgestart en er op een lagere snelheid wordt afgespeeld om fouten bij het aflezen verder te verkleinen. Verder worden alle onderdelen die niet nodig zijn voor de audio weergave uitgezet. Voor de geluidsverwerking beloven de specs in de handleiding een optimale audioperformance door de 192kHz/32-bit DAC aan boord. De bediening verloopt voor de rest met een overzichtelijke afstandsbediening. Je kan ook kiezen voor de AV-controllerapp van Yamaha.

Aan de slag met de Yamaha BD-A1060

De speler belooft alvast veel schijven te kunnen afspelen: cd, dvd, blu-ray (ook audio only) en zelfs sacd. In de brochure staat niet vermeld dat de speler ook dvd-audio aan kan. Toch ga ik uit nieuwsgierigheid met juist zo’n schijf beginnen. En warempel, hij pakt hem gewoon. Zo zit ik zomaar naar de dvd-a van R.E.M. (‘Best of’) te luisteren en dat is niet verkeerd kan ik je verklappen. Integendeel, de éne hit na de andere passeert de revue en ik begin zowaar weer een beetje verliefd op de muziek van de band uit de jaren negentig te worden.

Vervolgens wil ik met andere schijven aan de slag, maar dan hapert de machine. Kennelijk heeft de specifieke dvd audio schijf de speler toch enigszins in de war gebracht. Na uit- en aanzetten van de powerknop doet de BD-A1060 het gewoon weer en speelt hij iedere andere schijf moeiteloos af. Een complete schijvendraaier dus. Maar de speler kan meer. Via het aankoppelen van een externe harde schijf kun je zowel muziek als film afspelen in diverse formaten. Die mogelijkheid bestaat ook door een NAS op te nemen in je netwerk en dan vervolgens beeld of geluid via het netwerk door de blu-ray-speler te laten behandelen. In die zin vormt de Yamaha BD-A1060 als het ware ook als draaischijf in je hele installatie.

Het gemis van apps

Toch mis ik in dat verband wel de nodige apps die je al wel standaard bij andere Blu-ray spelers aantreft, zoals die van bijvoorbeeld YouTube of Netflix. Daar kan deze speler dan weer tegenover stellen dat hij beschikt over Miracast: daarmee kun je vanaf je mobiel of tablet ook de nodige content direct streamen. Yamaha laat desgevraagd weten dat de populaire apps tegenwoordig bij de meeste mensen al standaard op de televisie zitten en dat ze daarom niet op het apparaat geïnstalleerd kunnen worden.

De BD-A1060 is dus geen 4K Ultra HD Blu-ray speler en kan alleen HD- en SD-content upscalen naar de 4K-resolutie, een belangrijk verschil. Ik heb diverse schijven uitgeprobeerd en ik moet bekennen dat ik flink onder de indruk ben geraakt van de prestaties van de videoprocessor, inclusief upscaler. Ik begon met een dvd, ‘The Kite Runner’. De scene waarbij de vliegerwedstrijd begint met al die prachtig gekleurde vliegers was echt een lust voor het oog. Je kon wel zien dat het geen blu-ray-kwaliteit was, maar toch zag ik een verbetering tegenover mijn eigen apparatuur.

Daarna heb ik een schijf gepakt met daarop een ‘oudje’, de film ‘The way we where’. Ook hier kon je zien dat de film begin jaren zeventig is opgenomen. Maar hoofdrolspelers Robert Redford en Barbara Streisand waren letterlijk beeldschoon, met nog maar een beetje die wazige (typisch jaren zeventig?) gloed. Tenslotte heb ik er een recentere schijf bij gepakt, die van de helaas veel te vroeg gestorven George Michael, ‘Live in London’. Die schijf vormt nog steeds de standaard hier in huis, zowel qua beeld- als geluidskwaliteit. Deze schijf bevat ook vrij veel donkere opnames. Daar liet de BD-A1060 zien uitstekende zwartweergaves aan te kunnen met daarnaast veel detailweergave en een George Michael die bij vlagen in 3D weergave op het podium lijkt te staan. Heel fraai.

Yamaha BD-A1060: audioweergave

Als beeldreproduceerder slaagt de Yamaha BD-A1060 alvast prima. Maar zoals ik aan het begin al meldde: deze speler zou vooral het verschil moeten maken op audiogebied. Ik heb diverse schijven op de speler losgelaten, van cd, dvd-audio tot blu-ray audio only (Simple Minds, ‘Sparkle in the rain’, zeer fraai!). Ook heb ik diverse bestanden via een externe harde schijf af laten spelen. Alleen sacd heb ik niet uitgeprobeerd, die ontbrak even in mijn collectie gedurende de testperiode.

Ook op audiogebied kan ik melden dat de Yamaha BD-A1060 behoorlijk weet te imponeren. Het verschil tussen ‘gewoon’ afspelen en afspelen van cd’s via CD Direct modes heb ik eerlijk gezegd niet kunnen vaststellen. Af en toe vond ik de speler bij cd-weergave in de hoge tonen iets aan de schelle kant, maar dat was dan wel bij het afspelen met de volumeknop vrij fors open.

De Yamaha BD-A1060 blu-ray-speler weet zowel met beeld- als geluidsweergave te overtuigen. Vooral dat laatste aspect kan tellen in de overvolle markt. Vooralsnog zie ik deze speler als een ware universele schijvendraaier in plaats van een mediaspeler in je home theater-installatie. Zou Yamaha de speler nog voorzien van diverse gangbare apps, dan wordt deze speler nog interessanter voor de veeleisende consument die met full hd genoegen neemt. En hoewel de prijs van deze speler niet aan de lage kant ligt (599 euro), gaat de speler met zijn kwaliteiten alvast de strijd aan met spelers uit het hogere segment. Echter, bij dit alles moet wel gemeld worden dat de BD-A1060 voor de home cinema-enthousiastelingen niet het nieuwste van het nieuwste biedt. Een Ultra HD Blu-ray speler (die echt met Ultra HD Blu-ray discs om kan gaan en HDR-weergave biedt) is voor diegenen met een Ultra HD tv eigenlijk een must. Een dergelijk model van Yamaha is nog niet aangekondigd.

Geschreven door: Menno Bonnema