Review: LG 47LM620S (LM620S serie) 3D LCD TV

27 oktober 2012 + 10 minuten 21 Reacties
LG-LM620S

We hebben dit jaar al een groot aantal LCD en plasma TV's van dichtbij bekeken, waaronder ook de LM760S en LM670S series van LG. Deze keer gaan we een stapje lager, naar de LM620S 3D LCD TV serie met LED achtergrondverlichting en passieve 3D weergave. De TV beschikt niet over het fraaie Cinema Screen design, maar kan nog steeds slank genoemd worden.

LG heeft dit jaar een vrij grote LCD TV line-up gepresenteerd waarvan we inmiddels twee series getest hebben. Deze derde serie, de LM620S serie, is in het middenklasse segment terug te vinden. In deze review kijk ik naar het 47 inch model dat op het moment van schrijven te koop is voor een kleine 800 euro. Dit is niet veel geld voor een 47 inch model, maar betekent dit ook dat je qua prestaties en functies inlevert?

De prestaties en functies die in deze review beschreven worden gelden ook voor de andere modellen in de LM620S serie, van het 32 inch model tot het 65 inch model.

LG LM620S – specificaties

Hoewel de LM960V topserie gebruikmaakt van LG’s eigen Nano Full LED achtergrondverlichting moeten de modellen eronder, waaronder de LM620S serie, het doen met de standaard Edge Lit LED achtergrondverlichting. Ten opzichte van de onlangs geteste LM670S serie moet de LM620S serie het doen zonder local dimming, de Magic Remote afstandsbediening, de ingebouwde Wifi module en de meegeleverde clip-on 3D brillen.

LG LM760S/LM765S LG LM670S LG LM620S
  • Edge Lit LED verlichting
  • Micro Pixel Control (Local Dimming)
  • Cinema 3D met 4 3D brillen en 2 Dual Play brillen
  • 2D naar 3D conversie
  • Smart TV
  • Magic Remote
  • Ingebouwd Wifi
  • 800 Hertz
  • WiDi techniek
  • Vier HDMI aansluitingen
  • Drie USB aansluitingen
  • 55 inch
  • 47 inch
  • 42 inch
  • Edge Lit LED verlichting
  • Micro Pixel Control (Local Dimming)
  • Cinema 3D met 4 brillen
  • 2D naar 3D conversie
  • Smart TV
  • Magic Remote
  • Ingebouwd Wifi
  • 400 Hertz
  • WiDi techniek
  • Vier HDMI aansluitingen
  • Drie USB aansluitingen
  • 55 inch
  • 47 inch
  • 42 inch
  • Edge Lit LED verlichting
  • Cinema 3D met 4 3D brillen
  • 2D naar 3D conversie
  • Smart TV
  • Magic Remote Ready
  • Wifi Ready
  • 400 Hertz
  • WiDi techniek
  • Vier HDMI aansluitingen
  • Drie USB aansluitingen
  • 32 inch
  • 37 inch
  • 42 inch
  • 47 inch
  • 55 inch
  • 65 inch

De 47LM620S beschikt onder meer over een Full HD LCD paneel met Edge Lit LED achtergrondverlichting, een 400Hz beeldtechniek, passieve 3D weergave met 2D naar 3D conversie, LG’s Smart TV platform, vier HDMI poorten en vier meegeleverde 3D brillen.

Een compleet overzicht van de 2012 LG LCD TV line-up vind je in dit artikel.

LG LM620S – design

Wat betreft het design ga je met de LM620S wel een stapje achteruit ten opzichte van de hogere modellen. De hogere modellen beschikken namelijk over een aluminium/chrome afwerking terwijl dit model geborsteld aluminium zwart is. Daarnaast is de rand om het display een stuk breder en opvallender dan bij duurdere modellen. Een echt stukje kunst aan de wand is het dus niet, maar een lelijke TV kan ik het niet noemen.

LG heeft er gelukkig weer voor gekozen om de meest belangrijke aansluitingen naar de zijkant te laten wijzen. Zo krijg je vier HDMI poorten, een ethernet poort, een SCART aansluiting, een digitale optische uitgang, een CI+ module voor digitale TV en drie USB poorten. Het aan de muur monteren van dit model levert dus geen problemen op.

LG LM620S – gebruiksgemak

LG weet met de 2012 serie een fraaie en gebruiksvriendelijke interface neer te zetten. Alle menu’s en opties reageren snel op input via de afstandsbediening of smartphone applicatie, en de vormgeving ziet er zeer strak uit. De lay-out van de interface is overzichtelijk en de belangrijkste functies zijn dan ook snel te vinden. Voor de beginnende gebruiker is er een Picture Wizard te gebruiken om het beeld naar eigen wens in te stellen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Panasonic weet LG heel goed hoe je een interface vandaag de dag aantrekkelijk moet maken waardoor het zelfs een plezier wordt om ermee te werken.

Helaas wordt de 47LM620S serie niet geleverd met de Magic Remote afstandsbediening (deze is wel optioneel te bestellen) dus moet je het doen met de normale afstandsbediening. De lay-out van deze afstandsbediening is wat onoverzichtelijk en vooral wanneer je op gevoel een knop zoekt kun je soms de verkeerde knop indrukken. Mocht je altijd een smartphone bij de hand hebben dan is de Magic Remote applicatie een interessante optie.

LG LM620S – features

Hoewel de LM602S serie het moet doen zonder de ingebouwde Wifi module krijg je nog steeds een aantal interessante features. Het Smart TV 2.0 platform is natuurlijk de meest interessante feature.

Smart TV 2.0

Een van de belangrijkste features, en ook een van de meest populaire features, is het Smart TV platform. LG heeft het Smart TV platform van 2012 omgedoopt tot Smart TV 2.0. De reden hiervoor is dat het (vanzelfsprekend) compleet vernieuwd is. Het uiterlijk is aangepakt maar volgens de fabrikant is het nieuwe platform ook sneller, slimmer en simpeler. Een van de toevoegingen die alleen de LM960V en LM860V series hebben is de dual-core processor. Deze moet onder meer multitasking een stuk eenvoudiger en sneller maken. Helaas is de LM620S serie hier niet mee uitgerust.

Ik heb het hierboven al kort gezegd, maar in vergelijking met onder meer Panasonic is het Smart TV platform van LG een verademing om mee te werken. Het geheel ziet er fraai uit, werkt snel en is zeer eenvoudig te gebruiken. Je hebt een dashboard met de belangrijkste snelkoppelingen, je eigen apps in een balk onderin en duidelijke knoppen voor de belangrijkste functies. Het homescreen is geheel naar eigen smaak in te vullen, iets wat de Smart TV ervaring zeker ten goede komt.

Ook een groot voordeel van het Smart TV platform van LG is dat de hoeveelheid beschikbare applicaties een stuk groter is dan bij een Sony of Panasonic. Je hebt keuze uit een grote hoeveelheid interessante applicaties, waaronder ook veel applicaties die gericht zijn op de Nederlandse gebruiker. Zo kun je onder meer apps van RTL, Videoland, TVGids en Buienradar downloaden. Mocht je liever games spelen dan is ook hiervoor het aanbod redelijk groot.

Media

Wanneer je de TV aansluit op het internet via de ethernet poort of een optionele Wifi adapter koopt is het mogelijk om bestanden te delen met andere apparaten binnen je thuisnetwerk. Zo beschikt de TV over DLNA waarmee je bijvoorbeeld films vanaf je PC naar de TV kunt streamen. Ook beschikt de TV over WiDi ondersteuning waarmee je de TV met een ander apparaat kunt laten communiceren. Het grote voordeel van WiDi is dat er geen Wifi netwerk nodig is om dit te doen. Een andere WiDi apparaat kan namelijk zelf een WiDi verbinding opzetten met de TV, zonder tussenkomt van een router. Helaas zijn er nog maar weinig apparaten die over WiDi beschikken, maar de functie is er zodra de apparaten verschijnen.

USB weergave

Mocht je liever media willen weergeven middels een fysieke schijf of stick dan kun je een van de drie USB aansluitingen gebruiken. De mediaspeler op de LM620S is zeer uitgebreid en ondersteunt dan ook de meest gangbare bestandsformaten.

Dual Play

De Dual Play functie kennen we ook van andere 3D TV’s en biedt de mogelijkheid om two-player games fullscreen te spelen. Beide spelers zien, wanneer ze een 3D bril dragen, een fullscreen weergave van hun eigen gameplay.

LG LM620S beeldkwaliteit

Een van de belangrijkste punten is natuurlijk de beeldkwaliteit. We hebben gezien dat je op het gebied van features niet inlevert op belangrijke eigenschappen, maar is dit ook zo wat betreft de beeldkwaliteit? Een van de belangrijkste eigenschappen die op dit gebied ontbreekt is de local dimming techniek. De LM670S serie beschikte wel over deze techniek.

Over het algemeen valt op dat de zwartwaarden van de 47LM620S onder het niveau van de LM670S liggen, iets wat vrij logisch is aangezien de local dimming techniek ontbreekt. Toch zijn de zwartwaarden geen negatief punt aangezien er in deze prijsklasse veel modellen zijn die slechter presteren op dit gebied. Het contrast is redelijk te noemen, maar mist net dat beetje extra om beelden extra diepte en dynamiek mee te geven. Gelukkig heeft dit model weinig tot geen last van backlight bleeding of clouding; bij compleet zwarte beelden ziet het beeld er dan ook redelijk egaal uit, al is het dus niet compleet (diep) zwart. Wel kunnen lichte objecten op een donkere achtergrond soms een lichte waas om zich heen dragen.

Kijkend naar de weergave van SD materiaal is de LM620S duidelijk een middenklasser. De beeldkwaliteit is zeker niet slecht, maar het wordt snel duidelijk dat de upscaling naar HD resolutie te wensen overlaat. Snelle bewegingen worden blurry weergegeven en ruis/artifcats zijn vaak duidelijk zichtbaar. Ook hier moet bij gezegd worden dat dit per bron kan verschillen, een DVD is namelijk van betere kwaliteit dan het analoge TV signaal.

De weergave van HD materiaal is stukken beter. Beelden worden haarscherp weergegeven en ook het kleurbereik is groot. Toch zitten er een paar nadelen aan. Ten eerste worden ook bij HD bronnen snel bewegende beelden en objecten niet goed opgevangen wat kan resulteren in motion blur. Ook de grijstinten in donkere delen van het scherm laten te wensen over. De overgang van lichte(re) kleuren naar zwart is de abrupt waardoor sommige details niet zichtbaar zijn.

3D weergave

Wat betreft de 3D weergave gelden eigenlijk dezelfde punten die ik hierboven genoemd heb. Het contrast laat wat te wensen over, de zwartwaarden zin gemiddeld en bij snel bewegende beelden wordt de weergave te snel wat wazig. Maar, in 3D modus krijg je net als bij de weergave van HD materiaal zeer strakke en scherpe beelden voorgeschoteld.

De LM620S serie modellen maken, net als alle andere LG LCD TV’s, gebruik van de Cinema 3D techniek, LG’s benaming voor passief 3D. Puur kijkend naar het 3D effect is de kwaliteit aardig te vergelijken met de LM670S serie. 3D beelden zijn zeer comfortabel om naar te kijken en hebben ook een overtuigend ‘pop’ effect. Toch blijven naar mijn mening de nadelen van passief duidelijk zichtbaar. Door de passieve 3D techniek ligt de resolutie namelijk lager wat resulteert in (soms) zichtbare horizontale lijnen. Het is iets waar je genoegen mee moet nemen, want je krijgt wel degelijk een zeer indrukwekkende 3D ervaring. Voor diegenen die erg veel waarde hechten aan de optimale beeldkwaliteit met volledige resolutie en sublieme weergave van detail zal dit model mijns inziens niet kunnen voldoen.

Overigens beschikt de LM620S over een handige 3D Wizard waarmee je het 3D effect naar eigen wens af kunt stellen.

Gaming

Ik heb de LM620S ook aangesloten op de PlayStation 3, zowel in 2D als 3D, en daar viel nogmaals op dat de TV moeite heeft met snelle bewegingen. Dit is dus zeker een verbeterpunt voor de 2013 modellen. Qua reactietijd (lag) was er niks negatiefs op te merken en ook de 3D weergave was indrukwekkend, wel met nog steeds het verlies aan scherpte (resolutie). Het spelen van 3D games op deze TV brengt nog een voordeel met zich mee; je kunt het langer volhouden zonder vermoeide ogen te krijgen.

LG LM620S – audiokwaliteit

Hoewel de LM670S en LM620S modellen op papier hetzelfde zijn wat betreft de audiokwaliteit lijkt de LM620S toch wat minder te presteren. Vooral de lage tonen lijken niet goed uit de verf te komen. Wel worden dialogen goed afgeschermd van effecten en muziek waardoor deze goed te horen zijn. Al met al is het ook wat dit betreft een middenklasser en eigenlijk alleen voldoende voor het tussendoor kijken van een serie of TV programma. Voor het kijken van films is een apart luidsprekersysteem of een home cinema systeem de beste oplossing.

LG LM620S – conclusie

Alles bij elkaar genomen is de LM620S een redelijke middenklasse TV met zowel pluspunten als minpunten. Zo moet je het doen zonder de local dimming techniek die voor lagere zwartwaarden en een lager contrast zorgt, heeft de TV last van motion blur bij snel bewegende beelden, heb je geen beschikking over een ingebouwde Wifi module en wordt de Magic Remote niet meegeleverd. Aan de andere kant biedt de TV wel een comfortabele 3D ervaring, een redelijk goede HD weergave, een uitgebreid en fraai Smart TV platform en worden er 3D brillen meegeleverd.

Het verschil in prijs tussen de 47LM670S en 47LM620S is zo’n 200 euro en op een bedrag van 800 euro is dat toch redelijk wat. Hiervoor krijg je echter wel een betere beeldkwaliteit, iets dat wellicht het belangrijkste element van een TV is.

7.0

• Verlies in resolutie bij passief 3D Moeite met snelle bewegingen Gemiddelde zwartwaarden __END__ Comfortabele 3D ervaring Goede HD weergave Uitgebreid Smart TV platform