Review: Harman Kardon Omni Bar Plus – te dure soundbar

19 mei 2018 + 10 minuten 1 Reacties
harman-kardon-omni-bar-plus-foto-1

Met de Harman Kardon Omni Bar Plus probeert het merk, dat tegenwoordig onder Samsung valt, een zeer complete soundbar in de markt te zetten, die onderdeel kan zijn van een multiroom systeem. Alle ingrediënten zijn daarvoor aanwezig, maar is het Harman ook daadwerkelijk gelukt?

De Harman Kardon Omni Bar Plus is onderdeel van de nieuwe Plus-serie van het bedrijf. Het is tevens een tweede kans voor de Omni-serie, die in het verleden heel wat kritiek over zich heen kreeg. Voor de Omni Plus-serie heeft Harman dus de beschikbare speakers opnieuw uitgebracht. Eerder keken we al naar de Harman Kardon Omni 10 Plus en Omni 20 Plus, speakers die ons wel degelijk bevielen vanwege alle mogelijkheden. Nu kijken we naar de soundbar in de nieuwe serie. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een goede ervaring.

Harman Kardon Omni Bar Plus – design

De Harman Kardon Omni Bar Plus is een ontzettend brede soundbar van meer dan 1,1 meter. Dat is op zich niet erg. De soundbar bevindt zich in het hogere segment, waardoor de kans groot is dat je hem gebruikt in combinatie met een high-end televisie, die al dan niet aan de muur hangt. Met een hoogte van 103 millimeter kun je mogelijk wel tegen een probleem aanlopen: de soundbar kan voor het beeld komen te staan, waardoor je een paar millimeter mist aan de onderkant en de infraroodsensor blokkeert van de afstandsbediening.

Dat laatste is niet zo erg: Harman levert in de doos een verlengstukje voor die sensor, waardoor dat geen obstakel hoeft te zijn. Zet je echter de soundbar voor de televisie op een televisiekastje, zoals wij hebben gedaan, dan loop je dus wel tegen het probleem aan dat je de onderkant van je scherm mist. Door het opmerkelijke design van de subwoofer kun je mogelijk ook tegen problemen aanlopen. Het is de bedoeling dat je hem breed neerzet, met de speaker richting de huiskamer. Maar het kan zijn dat je daar nou net niet de ruimte voor hebt.

Op de smalle bovenkant (53 millimeter) zitten een aantal knoppen: de volumeknoppen, de Link-knop, bluetooth en de bediening voor bron, pauze/afspelen en surround sound. Het is altijd fijn wanneer je de basale functies van de soundbar kunt bedienen zonder app of afstandsbediening, en de knop voor het wel of niet activeren van de surround sound zien we hier dan ook nog eens als een leuke extra. De afstandsbediening is groot en heeft natuurlijk veel meer knoppen en mogelijkheden en ligt gelukkig lekker in de hand.

Sommige knoppen op de bovenkant geven ook licht. Zo is de Link-knop constant groen en dat groene licht is te zien in het scherm van je televisie (wanneer je de soundbar dus voor de tv plaatst, in elk geval). Het is niet ontzettend opvallend en je hebt er dus ook niet altijd last van, maar in donkere scenes is het licht goed zichtbaar en dan is het toch vervelend. We snappen dat het Link-systeem op een multiroom systeem hetzelfde moet zijn, want dat is nou eenmaal duidelijker, maar dat neemt niet weg dat het licht dus vervelend kan zijn.

Harman Kardon Omni Bar Plus – specificaties

De nieuwe Harman Kardon-soundbar beschikt over vier woofers van 2,25-inch en twee tweeters van 0,75-inch. Wanneer je de soundbar aan je wifi-netwerk koppelt, dan is er ondersteuning voor de 2,4 en 5 GHz-frequenties. Vooral die 5 GHz-optie is handig, aangezien de andere frequentie volraakt in menig huishouden en dat de verbinding kan aantasten (en dus uiteindelijk ook de ervaring). 5 GHz is vooralsnog minder vol, waardoor het netwerk er beter mee overweg kan. Het is goed om te zien dat Harman hieraan gedacht heeft.

Op de achterkant zit een aantal aansluitingen. Zo is er slechts één hdmi-poort aanwezig waarmee je de Harman Kardon Omni Bar Plus aan de televisie kunt koppelen, gelukkig wel met ondersteuning voor audio return channel en hdmi-cec. Daardoor is het mogelijk de afstandsbediening van de televisie te gebruiken om de soundbar te bedienen (aan- en uitzetten en volume aanpassen). Daarnaast is er ook ondersteuning voor bluetooth en mag je rekenen op een stereo analoge audio-input en een optische digitale aansluiting.

Verder treffen we er ook een usb-aansluiting op aan, maar die kun je alleen gebruiken voor het updaten van de soundbar, helaas. Je kunt er dus geen fysiek usb-apparaat op aansluiten om je muziek af te spelen. De soundbar is te koppelen aan je wifi-netwerk (waardoor je je muziek overal in huis kunt beluisteren wanneer je meerdere Omni Plus-speakers hebt) en kan muziek afspelen vanuit dat netwerk middels dlna-ondersteuning. Daarnaast is het ontzettend fijn om te zien dat Harman support voor Spotify Connect en Google Cast heeft toegevoegd.

Harman Kardon Omni Bar Plus – installatie

De soundbar zelf installeren is geen probleem. Harman Kardon levert alle benodigde kabels en toebehoren mee, zodat je de soundbar kunt plaatsen zoals je wil. Op de kast of aan de muur, dat maakt niet zo veel uit. De kabels die je op de achterkant aansluit, lopen allemaal via een inkeping door naar achteren. Dat is nodig, aangezien je een beugel plaatst voor het ophangen of neerzetten van de soundbar, die de achterkant bijna helemaal afsluit. Het zorgt ervoor dat je een betere kabelmanagement hebt en dat oogt altijd prettig.

Je kunt de Harman Kardon Omni Bar Plus aansluiten via een optische of hdmi-kabel. Allebei de kabels worden meegeleverd. Na het koppelen moet je nog wel even op je tv aangeven dat het geluid via externe speakers gaat. Bovendien is het zo dat je de subwoofer nog moet koppelen aan de soundbar, middels een simpel proces. Dat is vrij opmerkelijk, aangezien we al heel veel soundbars met subwoofer hebben getest die dat installatieproces automatiseren, maar onderaan de streep is die extra stap helemaal geen tijdrovende handeling.

Wil je de soundbar koppelen aan je wifi-netwerk, wat moet wanneer je voor multiroom audio wil gaan, dan krijg je te maken met een uitgebreid installatieproces. Wanneer je de nieuwe app, waar Harman vier jaar lang met het team achter Uber aan gewerkt heeft, voor het eerst opstart, dan zal die je helpen bij het installeren van de speakers. Je koppelt speaker voor speaker aan het netwerk; zorg ervoor dat er ook maar ééntje aanstaat. Je wordt stap voor stap door het installatieproces geholpen, dus dat zit helemaal goed.

Als je één speaker hebt aangezet, dan zal die in de zoekmodus gaan springen. Wanneer de Link-knop langzaam knippert, dan kun je hem aan je wifi-netwerk koppelen. Op iOS zal dit proces geautomatiseerd gaan (het wifi-wachtwoord wordt meteen gedeeld), maar Android-gebruikers dienen een extra stap te zetten. Het wifi-wachtwoord moet handmatig worden ingevuld. Ook geen probleem, maar soms weet je dat wachtwoord niet uit je hoofd of heb je hem niet bij de hand. De iOS-app doet dat toch iets slimmer door technologie van Apple.

Voordat je de speaker helemaal met je wifi-netwerk koppelt, kun je aangeven waar die staat. Harman Kardon heeft een aantal kamers ingesteld (zoals de slaapkamer, de keuken of het kantoor, maar er zijn nog veel meer opties beschikbaar), maar je kunt ook iets helemaal zelf vormgeven. Dat kan door middel van verschillende kleurtjes (waardoor je gemakkelijker groepen zou kunnen herkennen) of door het geven van een persoonlijke naam (zoals slaapkamer kind 1 of bijvoorbeeld bijkeuken, om maar wat voorbeelden te geven).

In tegenstelling tot de ervaring die Harman Kardon met de vorige generatie speakers aanbood, is dit een veel sneller en soepeler proces. Je hebt de speaker binnen enkele seconden aan het netwerk gekoppeld en kunt daarna moeiteloos gebruikmaken van de mogelijkheden die de app en de soundbar aanbieden. Verder is het mogelijk surround sound te realiseren door bijvoorbeeld twee Omni 10 Plus-modellen te koppelen binnen de app. Daar kun je aangeven dat je wil gaan voor surround sound en krijg je een nieuw installatieproces.

Harman Kardon Omni Bar Plus – in gebruik

De Harman Kardon Omni Bar Plus is dus in een multiroom opstelling te gebruiken. Je kunt de verschillende Omni Plus-speakers (Omni 50 Plus, Omni 20 Plus en Omni 10 Plus) koppelen aan hetzelfde netwerk en via wifi dezelfde muziek afspelen. Binnen de app kun je dan verschillende bronnen kiezen, zoals bijvoorbeeld de ingebouwde muziekstreamingdiensten Tidal of Deezer. Je hebt hiervoor geen extra applicatie nodig. Wanneer je de dienst selecteert, dan log je in en krijg je toegang tot alle functies.

Deze geïntegreerde methode levert zowel voor- als nadelen op. Het voordeel is dat je voor de ingebouwde diensten geen extra app nodig hebt en alles vanuit de Harman Kardon-app kunt regelen. Het nadeel is dat deze diensten niet altijd meteen kunnen profiteren van de updates die worden uitgebracht door appmakers, waardoor je dus in sommige gevallen met een inferieure versie te maken hebt. Maar over het algemeen heb je daar in de praktijk weinig last van. Je kunt gewoon muziek afspelen zoals je dat gewend bent van de diensten.

In de lijst met beschikbare muziekstreamingdiensten staan ook andere apps, zoals bijvoorbeeld Spotify of Google Play Music. Door erop te tappen open je de muziekstreamingdienst en kun je beginnen met streamen. Bovendien is er ondersteuning voor Spotify Connect en Google Cast (waardoor je de speakers selecteert vanuit de apps van de diensten). Je krijgt ook toegang tot alles wat je binnen die apps hebt opgeslagen, zoals je favoriete nummers, je afspeellijsten en meer en alles kan via de Omni-speakers worden afgespeeld.

Daarnaast ben je in staat om lokaal opgeslagen nummers af te spelen vanaf je Android- of iOS-apparaat. Dat gaat via de app van Harman Kardon; die nummers kun je dan ook via wifi afspelen. Heb je meerdere speakers in huis van dezelfde set (de drie eerder genoemde speakermodellen), dan kun je die muziek (lokaal, via wifi of via bluetooth) ook doorsturen naar de andere speakers. Dat doe je door een andere speaker in het netwerk aan te zetten en op de Link-knop te drukken. Vervolgens krijg je dan een muziekstream te horen.

Eén van de meest indrukwekkende mogelijkheden van deze opstelling is dat je vanuit in totaal vijf verschillende bronnen muziek kunt afspelen en die allemaal over je wifi-netwerk kunt gooien: of dat nu lokaal, via bluetooth of via wifi is. Je kunt twee kanalen via een muziekstreamingdienst doorsturen, evenals een kanaal via de lokale opslag of wat er via bluetooth of via de analoge verbinding doorkomt. En met een druk op de Link-knop wissel je zo van kanaal en kom je al gauw uit op de muziek die je wil horen.

Je hebt hier de app in principe niet voor nodig. Wanneer je weet dat je partner in de woonkamer luistert naar een langspeelplaat die is aangesloten via de analoge kabel, kun je naar dezelfde muziek luisteren in de garage (wanneer je daar een speaker hebt staan). Benieuwd naar waar je kinderen naar luisteren via Spotify of Google Play Music? Met een druk op de knop schakel je zo in en kun je meeluisteren. Daarnaast is het mogelijk de speakers via de HK Controller-applicatie samen te voegen of te ontkoppelen.

Helaas biedt Harman Kardon weinig opties aan met betrekking tot het afstellen van de muziek. Via de meegeleverde afstandsbediening is het mogelijk het volume van de bas en de soundbar te regelen, maar elders treffen we geen mogelijkheden aan om het geluid verder af te stellen. Niet in de app en ook niet op de afstandsbediening. Er zijn zelfs geen geluidsmodi aanwezig. Niet dat die modi zo zaligmakend zijn, maar ze schitteren nu wel in afwezig en we hebben er geen alternatief voor. Je hebt dus altijd één geluidsweergave.

Verder is het opvallend dat je het geluid niet vanuit de hdmi-bron kunt delen met andere speakers binnen het netwerk. Voor een systeem dat zichzelf in de markt zet als breed en gemakkelijk in gebruik, is dat toch wel een domper. Sluit je de soundbar echter via een optische kabel aan (wat helaas lipsync-problemen kan geven), dan lukt het wel. Vervolgens geef je in de applicatie aan dat de soundbar zo is aangesloten en dat je hem voor muziek wil gebruiken. Dat is geen heilige oplossing, maar het is wel dat de mogelijkheid bestaat.

Harman Kardon Omni Bar Plus – audiokwaliteit

Een one size fits all-aanpak op het gebied van geluid is niet altijd het beste pad dat je kunt bewandelen als audiofabrikant, zeker niet wanneer je een soundbar uitbrengt. Het geluid sluit niet altijd aan op de verwachting die je hebt bij het kijken van een film of het spelen van een game. Zo kan een film ineens tegenvallen, terwijl een game juist keihard de kamer binnenkomt. Series en nieuwsprogramma’s klinken over het algemeen wel prima, omdat die veelal (gemiddeld gezien) weinig om het lijf hebben en al snel prima klinken.

Over het algemeen mag je best van een dure soundbar verwachten dat het apparaat zich kan aanpassen aan hetgeen dat je wil bekijken, beluisteren of spelen. Maar dat is nu dus niet het geval. Wel blijkt het systeem dynamisch genoeg voor een fijne avond vol muziek, aangezien er een warm, kamervullend geluid gepresenteerd kan worden. De tonen klinken gelagerd en rijk en je hebt geen moment het idee dat je iets mist in de weergave. Gesprekken in films, series en tv-programma’s klinken ook altijd helder en verstaanbaar.

Val je echter net een beetje buiten het bereik van de subwoofer, die qua vorm afwijkt van de norm, dan is die nagenoeg afwezig. Het helpt ook niet om hem wat harder in te stellen: zit je niet recht tegenover de woofer, dan hoor je hem vrijwel niet. Heb je een langwerpige huiskamer met een duidelijk deel voor je woonkamer en eettafel, dan hoor je die bas dus al niet meer zo goed als je aan tafel zit. Dit is echt opvallend, want bij andere soundbars (even duur of iets goedkoper) is dit probleem afwezig of op z’n minst minder opvallend.

Hoewel het geluid gelukkig over het algemeen wel warm, gelagerd en dynamisch klinkt, merk je dat niet altijd wanneer je naar een film kijkt. De soundbar mag dan wel breed en hoog zijn, toch kan het zijn alsof de geluidsweergave dan compact en juist beperkt klinkt. Wanneer je de ingebouwde surroundfunctie gebruikt (digitaal, dus niet met extra speakers), dan klinken de klanken zelfs verder weg en naar achteren geschoven. Koppel je twee Omni 10 of 20 Plus-speakers aan de soundbar voor surround, dan kom je dit probleem niet tegen.

Ga je gamen, maak dan je borst maar nat. Je kunt de soundbar dus niet in een gamestand zetten of iets dergelijks, waardoor je dus de brede speaker gebruikt zoals je hem hebt ingesteld voor het tv-geluid. De bas klinkt dan wel erg hard ineens, wat een donderend geluid kan opleveren. Dus moet je de sub weer naar beneden bijstellen en verhogen nadat je klaar bent. Er is verder geen indicatie die aangeeft op welk niveau de bas zit, waardoor je dus altijd een beetje moet gokken. En dat is niet erg klantvriendelijk op de lange termijn.

Harman Kardon Omni Bar Plus – conclusie

Voor 899 euro mag je zeker een hoop verwachten van een geluidsinstallatie. Als je bereid bent dit uit te geven aan een soundbar, kun je wellicht beter andere opties overwegen — maar we snappen dat niet elk huishouden zich leent voor vijf, zeven of meer speakers én een subwoofer. Als je dat aan de Harman Kardon Omni Bar Plus wil uitgeven, dan moet je wel met een aantal dingen rekening houden. Zo is de soundbar erg hoog, en kan die de onderkant van de tv blokkeren, en is het mogelijk dat je het groene led-licht in beeld ziet staan.

Daarnaast zijn er helaas erg weinig aansluitingen en hadden we graag, op z’n minst, een extra hdmi-aansluiting gezien. Als je de soundbar op een hdmi-aansluiting op je tv aansluit, ben je die meteen kwijt. Verder is het niet mogelijk muziek van een usb-stick of -schijf af te spelen, omdat de usb-aansluiting op de achterkant alleen voor updates kan worden gebruikt. Gelukkig zijn er wel andere aansluitmogelijkheden, dus het is niet helemaal een verloren zaak. Maar een soundbar koop je voor het gemak, en de usb-aansluiting staat dat idee in de weg.

We zijn tevreden over de geluidsweergave van het apparaat, helemaal wanneer je er goed voor zit. Voor drukke films kan het geluid soms een klein beetje rommelig klinken, maar over het algemeen klinkt het warm, fijn en gelagerd voor series, films, tv-programma’s en games. Houd er wel rekening mee dat je maar één geluidsmodus hebt en de verschillende tonen niet kunt aanpassen. Je kunt alleen de soundbar harder en zachter instellen, iets dat je waarschijnlijk constant zult doen wanneer je wisselt van muziek naar films en games en terug.

Je haalt de Harman Kardon Omni Bar Plus in huis wanneer je al geïnvesteerd het in de andere Omni Plus-speakers en volop gebruik wil maken van de multiroom en netwerkmogelijkheden. Daar is dit product namelijk perfect geschikt voor. Ook niet vreemd natuurlijk, want daar is de soundbar uiteindelijk voor gemaakt. Als een opzichzelfstaande soundbar valt die een beetje tegen, maar wanneer je dus helemaal gaat voor multiroom audio van Harman Kardon, dan kan deze soundbar niet missen in je verzameling netwerkspeakers.

7.5

• Veel netwerkmogelijkheden
  • Duidelijke afstandsbediening