Review: Bowers & Wilkins ASW610XP subwoofer

08 november 2016 9 Minuten 2 Reacties
bowers-wilkins-asw610xp-review-totaal

In deze review kijken we naar de Bowers & Wilkins ASW610XP, een zeer compacte subwoofer die zowel met films als met muziek moet uitblinken.

Voor onze nieuwe testruimte zijn we nog altijd op zoek naar de ultieme subwoofer, die zowel met muziek als met film zich staande weet te houden en ons weet te overtuigen. Vorige maand hebben we twee subwoofers van Teufel getest en in deze review kijken we naar de Bowers & Wilkins ASW610XP. Deze high-end subwoofer is al wat jaartjes te koop maar moet als we de fabrikant mogen geloven nog altijd een indrukwekkende ervaring bieden.

Subwoofer in de thuisbioscoop

Een thuisbioscoop kan eigenlijk niet zonder subwoofer. Hoe groot en goed je speakers aan de voorzijde ook zijn, niets kan lage tonen zo strak en vol weergeven als een goede subwoofer. Bovendien geeft het je frontspeakers wat ruimte zich te focussen om de mid-range en hoge frequenties. Een subwoofer vult het geluid aan en laat je, wanneer gewenst, van de bank trillen tijdens hevige actiescenes. Subwoofers komen in allerlei soorten en maten, en ook in allerlei prijsklassen. In deze review kijken we naar de Bowers & Wilkins ASW610XP subwoofer die niet alleen voor film maar ook voor muziek uitermate geschikt moet zijn. De subwoofer heeft een adviesprijs van 999 euro meegekregen.

Specificaties en design

Hieronder vind je de belangrijkste specificaties van de Bowers & Wilkins ASW610XP subwoofer.

• Crossover-tuning
  • 10-inch papier/kevlar conus
  • Frequentiebereik: -6dB bij 18Hz en 25/140Hz
  • Extra bas settings (A,B,C)
  • 500 Watt vermogen
  • 30 Ohm impedantie
  • Functies:
    • Lijningang of luidsprekeringang
    • Ingangsniveau
    • Laag doorlaatfilter
    • Extra bas
    • Instelling bas roll-off
    • Auto aan/standby
    • Fasewisseling
  • Gewicht: 15,5 kilogram
  • Afmetingen: 325 x 325 x 375 mm
  • Afwerking: Mat zwart

Het eerste wat opvalt aan de Bowers & Wilkins ASW610XP is het formaat. Het is een zeer compacte en kleine subwoofer die je bij wijze van spreken onder je arm mee kunt nemen. Dat kleine formaat zorgt er eigenlijk voor dat de verwachtingen wat getemperd worden maar het is duidelijk dat er veel aandacht aan de bouw en het design van de subwoofer besteed is. De ASW610XP is zeer netjes afgewerkt, ziet er strak uit en wordt geleverd met spikes of dopjes om de woofer stevig op de ondergrond te zetten. Ook wordt er een gril meegeleverd waarmee je de woofer (welke naar voren gericht is) kunt verbergen.

De ASW610XP komt met alle functies en instellingsmogelijkheden die je van een premium subwoofer mag verwachten. Je kunt de lijningang gebruiken of de woofer aan je speakers koppelen. Daarnaast heb je de mogelijkheid het volume aan te passen (voor luidsprekeraansluitingen en lijningang) het low-pass filter aan te passen, het low-pass filter in of uit te schakelen, de fase te veranderen (0/180), een A- of B-setting equalizer te gebruiken en de bas roll-off te bepalen (A-,B- of C-setting).

Instellen en plaatsen van de subwoofer

Na een aantal subwoofers getest te hebben is het ons duidelijk geworden dat dit de meest lastige speakers zijn om te plaatsen en in te stellen. Je kunt er gerust een paar uur voor uittrekken om de ideale positie te vinden en vervolgens de ideale instellingen voor die positie te vinden. In onze testruimte, die compleet geoptimaliseerd is qua akoestiek maar zijn beperkingen qua ruimte heeft, bleek de subwoofer achter de luisterpositie het beste tot zijn recht te komen. Mocht je zelf nog zoeken naar de ideale positie van de subwoofer dan is het handig om de subwoofer op de luisterpositie te zetten en zelf door de kamer te kruipen. Op de plek waar je de lage tonen het beste tot hun recht vindt komen plaats je de subwoofer vervolgens.

De ASW610XP beschikt over diverse instelmogelijkheden die de weergave van lage tonen kunnen beïnvloeden. Het volume hebben we om te beginnen op 9/10 uur gezet en middels de receiver hebben we het niveau van de woofer bepaald. Dit kwam uit op +2dB en dat laten we de receiver dus voor zijn rekening nemen. Er zijn echter twee instellingen op de subwoofer die veel invloed op de weergave hebben en wat tijd in beslag nemen om ze optimaal te krijgen.

De equalizer van de subwoofer kan op A of B gezet worden. Positie A geeft een ‘droger’ resultaat, passend bij de opstelling van een subwoofer in een hoek en compenseert voor een kamer met sterke resonanties. Positie B past bij een wat minder uitgesproken kamerakoestiek en opstelling niet in de hoek. Hoewel we onze ruimte akoestisch nagenoeg perfect gekregen hebben en dus al snel voor de B-setting kozen bleek toch de A-setting het volste en meest strakke laag weer te geven. Het is ondanks een op papier duidelijke beschrijving toch echt een kwestie van proberen. Ga met verschillende testtonen of audiotracks naar de instellingen luisteren en ga op je gevoel en gehoor af.

Een andere instelling waar we aardig wat tijd aan besteed hebben is de Bass Extension-instelling waarmee een toename of afname aan laag gerealiseerd kan worden. Deze komt met drie opties; A, B of C. Positie A geeft de grootste toename, positie C de minste, terwijl positie B daartussen ligt. Wanneer het systeem op zeer luid niveau wordt gebruikt of in zeer grote kamers, is het reduceren van het laag door B of C te kiezen volgens de fabrikant verstandig om te voorkomen dat de subwoofer de grenzen van zijn capaciteit niet overschrijdt. Er wordt echter in de meeste gevallen aangeraden optie A te gebruiken. Toch waren wij van mening dat de A-setting voor teveel rumoer en gerommel zorgde in de extreem lage tonen. De C-setting gaf net te weinig indrukwekkend laag waardoor de subwoofer te ver naar de achtergrond verdween. In onze ruimte, met onze apparatuur bleek de B-setting voor de beste weergave te zorgen. Diep en strak laag, zomer gerommel.

Audiokwaliteit

Na alles honderd maal getest te hebben en de beste instellingen vastgezet te hebben konden we echt aan de slag met een paar goede films en albums. We hebben onder meer de films Everest en Super 8, en albums van Muse en The Beatles gebruikt.

Om te beginnen hebben we de films maar eens opgezet, waarvan Everest natuurlijk met een Dolby Atmos soundtrack. Direct werd duidelijk dat het compacte formaat van de subwoofer totaal niks zegt over zijn kwaliteiten. De sub is aanwezig en laat duidelijk zien zijn steentje bij te willen dragen aan een indrukwekkende home cinema-ervaring. De scene van de treinramp in Super 8 is voor veel subwoofers een ultieme test. Het is vrij lastig om alle explosies, botsingen en het lage gerommel goed gescheiden en strak weer te geven maar toch heeft de ASW610XP maar weinig moeite mee. Op een volume van -16dB, waar we normaal ook een film op kijken, houdt de subwoofer zeer goed stand. Het extreme laag komt verfijnd maar krachtig over, zonder rommelig en ongedefinieerd te klinken, en tegelijkertijd schieten lage effecten met veel punch en dynamiek door de ruimte. Gaan we nog wat verder met het volume (-10dB) dan lijkt de subwoofer zijn limiet toch wel bereikt te hebben. Echter betekent dit niet dat de sub verstoord gaat klinken of rare toeren uithaalt. Het zorgt er meer voor dat de dynamiek wegzakt en de lage tonen met minder controle weergegeven worden.

Uit onze review van de Teufel S 5000 SW subwoofer bleek al dat we voor muziek een andere richting in moesten en de ASW610XP blijkt een hele goede stap in die richting te zijn. De subwoofer weet Sgt. Pepper’s subtiele maar strakke baslijn met veel overtuiging en karakter neer te zetten. De stap naar Muse is een grote maar het maakt het voor de subwoofer net wat lastiger omdat het laag dieper gaat en er ook meer gebeurt in de lage frequenties. Toch lijkt dit ook geen probleem voor de ASW610XP; het overzicht blijft behouden en de weergave past perfect in het totaalplaatje. Hoewel soms net iets meer punch en power in een kick drum hadden verwacht blijft het laag vrij gedetailleerd en strak. De ASW610XP zorgt zowel bij film als bij muziek voor een fraai samenspel met de CM9 S2-speakers van Bowers & Wilkins. De sub geeft de fronts iets meer ruimte om echt uit te blinken terwijl hij zelf voor dieper, gedetailleerder en dynamischer laag zorgt.

Alles bij elkaar genomen moeten we zeggen dat schijn bedriegt. De Bowers & Wilkins ASW610XP is een zeer kleine subwoofer maar biedt indrukwekkende prestaties voor zowel muziek als film. We zijn met name onder de indruk van de strakke weergave met voldoende dynamiek en detail. Zeker de combinatie met de CM S2-serie zorgt voor een perfecte blend. Toch is het in onze optiek met name een subwoofer voor de kleinere thuisbioscoop, zoals die van ons. Ga je naar een grotere ruimte met een hoger volume dan heb je een grotere driver met meer power en punch nodig voor een levendige home cinema-ervaring. Als je een relatief kleine ruimte hebt en je zoekt een onopvallende subwoofer die netjes in die ruimte weg te werken is maar tegelijkertijd onopvallend aanwezig is, dan is de ASW610XP zeker een aanrader.