Microled is een techniek waar we al een paar jaar over schrijven, maar vooralsnog is het een techniek die niet voor de gemiddelde consument weggelegd is. Samsung is inmiddels begonnen met de verkoop van microled-schermen, maar deze worden vergezeld door prijskaartjes waar menig consument zijn leven lang voor mag sparen.
Toch moet microled dé schermtechniek van de toekomst zijn, volgens onder meer Samsung althans. De techniek zal de concurrentie met oled aangaan en moet zelfs op verschillende vlakken beter presteren. Zo is microled inorganisch, is de levensduur langer dan die van een oled-scherm, moet de helderheid hoger liggen en is er geen kans op inbranden. Net als bij oled komt microled met pixels die zelf licht geven en waarbij de helderheid en kleur op pixelniveau gecontroleerd kunnen worden.
De eerste microled-televisies van Samsung gaan onder de naam ‘The Wall Luxury‘ en zijn eigenlijk niet voor de ‘normale consument’ bedoeld. De schermen worden in eerste instantie alleen via installateurs verkocht en krijgen prijzen mee die hoogstwaarschijnlijk ieders budget overstijgen. Samsung noemt zelf geen prijzen aangezien de prijs afhankelijk is van onder meer het formaat, maar ga uit van minimaal zes cijfers. Ook Apple, LG en Sony werken momenteel aan de ontwikkeling van microled-displays.
Volgens onderzoeksbureau IHS kunnen we veel van microled verwachten, maar niet op korte termijn. Volgend jaar zal de afzet minimaal zijn en pas in 2026 zal de techniek geschikt (lees: betaalbaar) zijn voor de massa. IHS verwacht dat de techniek met name voor tv’s, smartphones, smartwatches en AR-systemen interessant zal zijn. In 2026 zouden er 16 miljoen microled-dispays op jaarbasis verscheept worden. Hoewel dat in vergelijking met de totale markt nog maar een minimaal aandeel is, is het volgens IHS een teken dat de techniek de massa bereikt heeft.
Reacties (1)