Volgens de cijfers van IHS DisplaySearch zijn er in maart 1,1 miljoen tv panelen met een 4K-resolutie verscheept en dat is de eerste keer dat de grens van een miljoen doorbroken is.
2014 wordt het jaar van 4K Ultra HD, dat mag inmiddels duidelijk zijn. Alle grote fabrikanten hebben meerdere 4K Ultra HD tv’s aangekondigd, de prijzen zijn in vergelijking met vorig jaar flink gezakt en alleen LG besteed nog aandacht aan de oled-techniek. Daarbij is 4K momenteel dé techniek om winst te behalen. De premium op deze modellen ligt namelijk vele malen hoger dan de lage marge op Full HD lcd led tv’s.
Uit onderzoek van IHS DisplaySearch blijkt dat de 4K-panelen nu al flink aan terrein winnen. Er zijn in maart 1,1 miljoen panelen verscheept, wat aantoont dat fabrikanten de productie opvoeren. Fabrikanten hebben vertrouwen in een flinke afzet, mede dankzij de de grote groei van de Chinese markt en het komende WK voetbal. Vlak voordat het WK van start gaat wordt altijd een groei in de vraag naar tv’s waargenomen.
De grootste fabrikanten van 4K-panelen zijn momenteel Innolux, Samsung en LG. Innolux levert aan veel kleinere fabrikanten, terwijl Samsung en LG zelf een uitgebreid aanbod 4K Ultra HD tv’s gelanceerd hebben. Ook zetten beide fabrikanten dit jaar in op kleinere modellen en modellen met een aantrekkelijk prijskaartje. Het enige dat nu nog ontbreekt is een goede toevoer van 4K-content. Momenteel is één serie via Netflix in 4K te kijken en kun je wat korte demovideo’s downloaden.
Een overzicht van alle 4K Ultra HD tv’s die dit jaar in Nederland gelanceerd zijn vind je in het 2014 home cinema overzicht.
Reacties (0)