Interview: De Berliner Philharmoniker en Panasonic gaan uitzenden in HDR

18 februari 2017 5 Minuten 0 Reacties
Berliner

Berlin Phil Media (BPM) en Panasonic hebben een samenwerkingsakkoord getekend voor de ontwikkeling van een 4K HDR en hi-res audio platform. BPM is een dochtermaatschappij van de Berliner Philharmoniker Foundation, ze is verantwoordelijk voor de mediaproducties van het orkest. De samenwerking wil de authentieke live concert hall ervaring niet alleen naar de woonkamer brengen maar ook naar de auto.

Panasonic zal Digital Concert Hall, het videoplatform van BPM, voorzien van state-of-the-art 4K HDR video apparatuur, van broadcast camera’s en mengplatform tot monitoren. Technics zal met BPM samenwerken om de artistieke intenties van de muzikanten te reproduceren op de laatste nieuwe Panasonic audio- en videoapparatuur, zowel in de woonkamer als in de wagen.

De samenwerking is gestart op 1 januari 2017. De installatie in de Filharmonie van Berlijn start in juli 2017. En de nieuwe videostudio gaat van start in het 2017/2018 concert seizoen. Vanaf dan zal Digital Concert Hall uitzenden in de hoogste 4K HDR-kwaliteit en geavanceerde audioformaten.

Focus op HDR

Panasonic focust sterkt op HDR. Alle Ultra HD-modellen uit de nieuwe line-up van 2017 en een select aantal modellen van 2016 (naar firmware upgrade) zullen niet alleen HDR10, maar ook HLG ondersteunen. Hybrid Log Gamma (HLG) wordt algemeen gezien als de standaard die bij tv-uitzendingen voor HDR zal zorgen, omdat de standaard expliciet opgesteld is om met één signaal zowel HDR- als SDR-tv’s te bedienen. Met de introductie van de Lumix GH5 heeft Panasonic ook een eerste consumer camera die in HLG kan opnemen. Gecombineerd met de diepgaande kennis die Panasonic al jaren opbouwt in de Hollywood filmindustrie hebben zij alle ingrediënten voor een succesvolle HDR-uitrol.

We interviewden Robert Zimmerman, Managing Director Berlin Phil Media, en Christoph Franke, Creative Producer Berlin Phil Media.

Robert Zimmerman (BPM), Michiko Ogawa (Technics) en Christoph Franke (BPM).

Wat is de grootste uitdaging bij het opnemen van een klassieke uitvoering?

Christophe Franke: Het enorm dynamisch bereik is ongetwijfeld een grote uitdaging. Je merkt ook heel snel als er iets niet juist is opgenomen, als de klankkleur bij het afspelen niet juist zit en niet correspondeert met hoe het live klonk.

Een andere uitdaging is dat een symfonisch orkest een zeer groot ensemble is, met veel bronnen. De muziek komt uiteindelijk uit twee luidsprekers en moet het effect, de indruk van dat grote ensemble reproduceren.  Ter vergelijking, pop-muziek wordt veelal aan de mixtafel gemaakt, en je plaatst de instrumenten min of meer waar je wilt. Het is ook heel anders, er zijn ongeveer vijf instrumenten bij betrokken of misschien tien bij een uitgebreide productie.

Maar in een symfonisch orkest heb je tot 100 muzikanten en die spelen allemaal iets anders. Dat is een erg complexe geluidsbron en dat reproduceren is de grootste uitdaging. Want het is net die complexiteit die de drager is van alle emoties in klassieke muziek. Dat is net waarom klassiek muziek zo nauw aan mijn hart ligt. Het is de enige muziek die zo een rijk palet aan emoties overbrengt, van enorme vreugde tot intense droefheid. Dat doet niets af aan de kwaliteiten van pop of rock, maar net die genuanceerde emoties overbrengen dat is de grootste uitdaging.

Zouden nieuwe object-gebaseerde geluidsformaten (zoals Dolby Atmos) daarbij helpen?

Christophe Franke: Ja zeker, Dolby Atmos en Auro 3D zijn stappen in de richting van een toekomst waarin je muzieksysteem kanaal-agnostisch is. Je hebt dus niet exact dit of dat systeem met x of y kanalen, maar je hebt een opname die getransformeerd kan worden naar eender welk systeem. Je kunt die opname afspelen op een uitgebreide opstelling in je woonkamer maar je kan het ook in de auto afspelen. Het muzieksysteem weet in beide gevallen welke kanalen er beschikbaar zijn en hoe het de muziek er naar moet vertalen voor het beste resultaat.

De Berliner Philharmoniker heeft een enorm archief, in een veelheid van formaten. Plannen jullie conversies van dat archief naar nieuwere formaten?

Robert Zimmerman: Voor we met ‘Digital Concert Hall’ begonnen, gebeurden alle opnames door platenlabels en tv-stations. We kunnen suggesties maken voor dat materiaal, maar geen beslissingen.

Sinds 2008, de start van Digital Concert Hall, is alles door de Berliner Philharmoniker zelf opgenomen en geproduceerd. We experimenteren sindsdien met allerlei formaten: 3D, 4K en 8K, multi-channel hi-res audio enzovoort. Dat archief van de laatste 8 jaar bevat al 1.200 werken. Omdat dat materiaal van ons is, kunnen we conversies overwegen, maar dat moet onderzocht worden. Veel opnames zijn in HD, maar wie weet kunnen we er HDR-versies van maken. We zullen er zeker mee experimenteren, en proberen om het nog beter te maken.

Hoe zullen jullie de nieuwe HDR-werken verdelen?

Robert Zimmerman: De Ultra HD HDR-content zal op de eerste plaats verdeeld worden via de Digital Concert Hall, dat is ons eigen videostreaming platform. Van uitzonderlijk goede concerten maken we mogelijk een Ultra HD Blu-ray versie. En de exclusieve verdeling zal, in een eerste stap althans, naar de Panasonic Ultra HD HDR-schermen zijn. Zo hebben we controle over de hele productie- en reproductieketen van de camera tot de uitvoering op tv, en kunnen we er voor zorgen en er op toezien dat alles werkt zoals wij dat willen. Dat levert de beste resultaten en dat is net wat we willen bereiken.

Reacties (0)