Langzaam maar zeker komen we uit die lange periode van coronabeperkingen, maar echt veel persreizen of dealerevents zijn er nog niet geweest. Voor de lancering van de 800 D4-reeks kon Bowers & Wilkins natuurlijk niet bij de pakken neer blijven zitten. De 800-reeks is immers het beste van het beste op gebied van techniek van de Britten. Er gaat waanzinnig veel onderzoek en ontwikkeling aan vooraf. In dit geval werd er aan de nieuwe 800 D4-lijn ongeveer vijf tot zes jaar gewerkt. Kenners van het merk weten daarmee dat ze daar in Worthing meteen zijn beginnen werken zodra de vorige D3-generatie werd gepresenteerd.
Voor de formele lancering van de nieuwe 800 D4-reeks koos Bowers & Wilkins de perfecte locatie: de Abbey Road-studio’s in Londen. Echt verrassend is dat niet, want de Britse luidsprekerfabrikant werkt al sinds 1980 samen met de iconische studio’s waar onder meer The Beatles en Pink Floyd hun bekendste werken opnamen. Een magische plek!
Kind aan huis
De introductie van een nieuwe generatie 800-speakers kon niet onopgemerkt voorbij gaan. Het werd dus een prestigieuze lancering, uiteraard in de Abbey Road-studios waar Bowers & Wilkins door de jaren heen vaker zijn belangrijkste producten heeft onthuld. Het merk werkt immers al sinds de jaren tachtig samen met Abbey Road, die op zijn beurt ook een van de bekendste instituten uit de muziekwereld is. Over een grote naam gesproken. Die samenwerking bestaat uit vele facetten, maar het belangrijkste is dat de studio op grote schaal luidsprekers uit de diverse 800-generaties gebruikt. “Veel van de bekendste albums en filmscores van de afgelopen vier decennia zijn hier opgenomen, en afgewerkt op Bowers & Wilkins-speakers”, kregen we te horen van Jeremy Huffelmann, de general manager van de iconische muziekstudio’s. Abbey Road is uiteraard wereldberoemd omdat The Beatles hier een groot deel van hun oevre hebben opgenomen. Ook Pink Floyd was hier in de jaren zeventig kind aan huis, net zoals veel artiesten die nu de hitlijsten aanvoeren. In de gangen die we doorlopen richting Studio 2, waar het launchevent plaatsvindt, hangen foto’s van de ene bekende na de andere. Oasis, Amy Winehouse, Kanye West, Muse… Iedereen die iets betekent in muziek in de afgelopen 90 jaar (want zo oud is Abbey Road) is er vroeg of laat komen opnemen. “Er is zelfs een bekende foto waar leden van Pink Floyd kijken naar The Beatles terwijl ze in Studio 2 iets inspelen”, zegt Huffelmann.
Logisch huwelijk
“Het is ook meer dan logisch dat we hier staan”, zegt marketingdirecteur van Bowers & Wilkins, Andy Kerr. “Waar we naar streven met de 800 Series is het perfect weergeven van de muziek die hier in Abbey Road wordt opgenomen. We zeggen wel eens dat ze ‘helder als glas’ moeten zijn.” Versta: de speakers mogen niet in de weg staan en zeker niet een opname sterk kleuren. “Die kwaliteiten maken de 800 Series perfect geschikt voor studiogebruik.”
We konden meteen de volledige line-up van de nieuwe lijn bewonderen, te beginnen bij de kleine 805 D4-boekenplankspeakers, de iets conventionelere 804 D4-vloerstaander en de drie 800-modellen met hun iconisch design met een bolle turbinekop waarop een tweeter-on-top rust – 803 D4, 802 D4 en 801 D4. Ja, dat klopt, er is weer een 801-model. Bij de vorige D3-generatie sprong het van 802 D3 naar 800 D3, maar nu komt het 801-nummer weer terug. Dat ‘past’ ook beter, want de 801 was eertijds het model dat voor het eerst in de Abbey Road-studio’s werd binnengerold. Dat rollen mag je trouwens letterlijk nemen. De turbinekopmodellen blijven beschikken over geïntegreerde wieltjes die je kunt neerklappen als je de heftige speakers wil verplaatsen. “Neen, die zijn er niet speciaal voor gebruik in studio’s”, luidt het. “We willen er voor zorgen dat 800-eigenaars makkelijk de speakers kunnen verplaatsen zodat ze de ideale plaatsing kunnen ontdekken.” Ook de twee centermodellen waarmee je een thuisbioscoop op hoog niveau kunt bouwen waren in Abbey Road te zien. Deze HTM81 D4 en HTM82 D4 hebben natuurlijk een iets andere vorm, maar beschikken wel over de tweeter-on-top die zo typisch is voor high-end Bowers & Wilkins-speakers.
Giles Martin
Op het event kreeg de pers en een groep Belgische dealers een rondleiding in het gebouw, langs de verschillende booths en studio’s die Abbey Road rijk is. Helaas niet overal, want de gigantische studio 1 waarin zelfs een symfonie-orkest past was off-limits voor bezoekers omdat er opnamen plaatsvonden. Van wie? “Studio 1 is off-limits, we mogen je niets vertellen.” We kunnen er alleen naar raden, maar in Abbey Road worden al decennia de filmscores van grote Hollywood-films opgenomen. De Star Wars-films bijvoorbeeld, en heel wat muziek van de Marvel-films. “Black Widow” was een van de recentste. En net bij die producties wordt vaak heel geheimzinnig gedaan, om lekken over de filminhoud te voorkomen, zegt men. Waren ze daar bezig met de soundtrack van de volgende Marvel-hit of was Lady Gaga op bezoek? Achteraf hoorden we wel dat Giles Martin, zoon van Beatles-producer George Martin en vaste klant in Abbey Road Studios, die dag ook in het gebouw aan de slag was.
Indrukwekkende demo’s
Er was uiteraard ook de gelegenheid om een aantal van de nieuwe 800 D4-luidsprekers te beluisteren. Een demo van de compacte 805 D4’s was te vinden in een kleinere opnameruimte die doorgaans gebruikt werd om aparte opnames van een grote Steinway-vleugel (slechts een van een drietal grote piano’s die in studio 2 staan, zodat artiesten kunnen schakelen tussen heel andere pianoklanken). Zo’n ruimte staat op bepaalde gebieden mijlenver af van een doorsnee woonkamer, onder meer door de vele demping die aanwezig is. Lekker stil was het wel, waardoor iedereen zich kon focussen op wat de nieuwe Bowers & Wilkins-speakers neerleggen qua prestaties. Een ‘wow’-kreet was wel op z’n plaats, want ondanks dat de 805 D4 heel wat kleiner is dan de grote 800-modellen met hun turbinekop kwam dit ‘kleintje’ sterk uit de hoek. De naar voren gerichte baspoort leverde een dikke baslaag af die wel echt verrastte. High-end in een kleine kamer kan dus wél.
Een trio van 803 D4’s in een productiekamer toonde dan weer aan aan dat de nieuwe luidsprekerlijn toch wel serieuze stappen lijkt te hebben gezet qua microdetail, plaatsing op de soundstage en natuurlijkheid. Dat was ook de conclusie van Andrew Dudman, een voorname opnametechnicus die gespecialiseerd is in filmmuziek. Van hem kregen we een demo van een stukje uit de Mary Poppins-musical met Emily Blunt. Niet enkel om de talenten van de 803 D4’s aan te tonen, ook om ons duidelijk te maken waar je als technicus allemaal rekening mee moet houden. Achter een controlebord ter grootte van een vliegdekschip manipuleert Dudman de vele takes van hetzelfde liedje, op zoek naar de beste take en om die dan te finetunen. Knippen en plakken met muziek zeg maar…
Enorm veel kracht
Er is veel aangepast aan de nieuwe 800 D4-speakers. Dat lijkt misschien eerst niet omdat het design niet radicaal anders is, maar het is wel zo. De vele research en ontwikkeling die Bowers & Wilkins heeft uitgevoerd om (onder meer) de tweeter-on-top nog beter akoestisch te ontkoppelen en om een langere buisconstructie te bouwen die minder kleurt bijvoorbeeld, heeft echt een goed resultaat opgeleverd. Het is ook geweldig dat je niet langer een turbinekopmodel moet nemen om die reverse wrap-behuizing in huis te halen. Ook de ‘instappers’ 805 en 804 zijn nu op deze manier opgebouwd.
Na Abbey Road zijn we naar de Bowers & Wilkins fabriek in Worthing getrokken, waar we met eigen ogen konden zien hoeveel kracht er nodig is om de vele lagen hout helemaal te plooien in een U-vorm. Dat er een lintje ‘Caution – Do Not Enter’-hing was helemaal terecht. Minstens even indrukwekkend was de rug uit een grote blok aluminium. Deze dient om de reverse wrap samengeklemd te houden, en is aan de binnenkant de plaats waar de elektronische onderdelen van de crossovers worden bevestigd. Indrukwekkend hoe groot ze wel niet zijn! De 800 D4-speakers zijn trouwens behoorlijk zwaar, zoals je zou verwachten van high-end luidsprekers. De medewerkers van Bowers & Wilkins moeten dus hulpmiddelen gebruiken om de kasten te verplaatsen, vergelijkbaar met apparatuur die je vindt in autofabrieken. De uitdaging blijft zo grote speakers optillen zonder een krasje op de mooie laklaag te veroorzaken.
De rondleiding op de fabrieksvloer van Bowers & Wilkins maakte deze introductie ook helemaal af. De afgewerkte 800 D4-speakers zijn indrukwekkend, maar als je ziet hoeveel tijd en aandacht er gaat naar het productieproces… Verbluffend!
Klaar om te demonstreren
Het Abbey Road event was er niet enkel voor de pers, maar ook voor dealers. Omdat de quarantaineverplichtingen voor Nederlanders na een bezoek aan het Verenigd Koninkrijk heel streng zijn, waren er uit Nederland geen dealers mee. In België en Luxemburg gold echter niet dat je vijf dagen afgezonderd moest blijven, waardoor er wel een aantal belangrijke Bowers & Wilkins dealers mee afzakten naar Londen. Voor sommigen onder hen niet helemaal de eerste kennismaking met de nieuwe reeks. Omdat speakers uit deze klasse beleefd moeten worden, hebben bepaalde dealers al 800 D4-speakers binnen om te demonstreren. Wie dus een stukje Abbey Road wil proeven, kan het beste zijn lokale hifi-winkel eens opzoeken.
Reacties (0)