Makkelijk aan te sluiten
Veel opstelwerk was er niet nodig om de Capella’s klaar te stomen voor een luistersessie. Elke speaker vereist een eigen stopcontact, dat wel. De S05-stands moet je wel voorzichtig assembleren. De glazen bodemplaat die er deel van is wil je echt niet laten vallen op je parketvloer. Maar vele kabels insteken, dat komt er dus niet aan te pas. Het voordeel is van dit systeem is dat er zelfs geen kabel tussen de twee speakers loopt, zoals je bij sommige rivalen wel moet leggen. Ook qua het verbinden met het netwerk valt het goed mee. Je moet wel werken met een WiFi-verbinding, want een ethernetaansluiting is er niet op de hub.

Een zaak waar Triangle altijd sterk in is, is hogere detail fris en ruim de kamer in te sturen. Met dank aan de hoornconstructie rond de tweeter, wat heel typisch is voor het Franse merk. Die zorgt ervoor dat hoogdetail zacht maar ook breed de kamer in wordt gestuurd, wat de dromerige tonen waarmee de ‘Inner Symphonies’ van Hania Rani en Dobrawa Czocher van start gaat fluweelzacht de kamer instuurt. Terwijl ‘Ouverture’ langzaam de spanning opbouwt, komt de muziek helemaal los van de twee Triangle-speakers. Het volgende nummer, ‘Con Moto’, schakelt een tandje hoger en is gebouwd rond een repetitief pianodeuntje, typisch een Rani-compositie (dat op zijn beurt doet denken aan iets als Piano Solos van Philip Glass). De ruimtelijkheid die je bijna altijd bij zo’n neoklassiek werk mag verwachten brengen de Franse speakers heel geslaagd over. Ook de snelle opeenvolging van pianonoten heeft een levensecht, wat fel karakter – wat net het live-gevoel aanzwengelt. Dat je het hier te maken hebt met een echt hifi-product hoor je hier echt, met name als de pianiste tegen het einde minder harde aanslagen afwisselt met meer geaccentueerde noten. Het is karaktervol, en als je goed oplet hoor je hier ook veel bijgeluiden van de pianomechaniek die zorgen voor veel sfeer. Ook bij The Smile’s ‘Wall of Eyes’ wordt de stemming excellent overgebracht. De dreigende kracht van Thom Yorke’s vocalen wordt hier afgezet tegen de knarsende gitaarlijn van Jonny Greenwood, een spanning die de Capella-speakers goed overbrengen. Dit nummer (en andere nummers op dit album) hebben bij momenten een heel droog karakter, waarbij de percussie haarscherp klinkt.

De Platin-hub, in dit geval met Triangle-opschrift, toonde zich tijdens het testen een betrouwbare aansturing. Muziek streamen, via Roon of een ander streamingplatform, en dan overschakelen naar de televisie (of omgekeerd) ging altijd heel soepel. Niet onbelangrijk, want wie investeert in een totaaloplossing zoals deze wil er ook gewoon op kunnen rekenen. Dat gebruiksgemak levert het Capella-systeem in onze ervaring altijd. Tijdens het bekijken van enkele afleveringen van ‘Rings of Power’ via Amazon Video, maakte het Triangle-systeem de belofte van een echt stereosysteem met twee aparte speakers waar. Actiemomenten (zoals wanneer de orcs een dorp belegeren) verliezen hun impact zeker net, onder meer omdat de Triangles voldoende aanwezig zijn in het laag. Al zou een echte spektakelliefhebber toch een subwoofer moeten overwegen voor een maximale ervaring. Sterk was ook de plaatsing van stemmen en hun natuurlijkheid. Niet alles wat je op tv ziet is een actiefilm, en het feit dat muziek en dialogen fris uit deze Franse speakers rolt zal zeker veel mensen tevredenstellen. Ten slotte, hoewel de keten betrekkelijk lang is met een audiosignaal dat naar een hub gaat en dan draadloos naar twee speakers, viel er geen noemenswaardige lag te noteren.
Reacties (0)