Review: Sonoro MAESTRO Quantum en GRAND ORCHESTRA

02 mei 2024 + 10 minuten 0 Reacties
Sonoro
FWD award

De spotlight van dit artikel was oorspronkelijk bedoeld voor de GRAND ORCHESTRA-vloerstaanders van Sonoro. In combinatie met een versterker uit mijn eigen beperkte collectie. Als daar vanuit de distributeur een bijhorende geïntegreerde versterker mee kan worden geleverd, zeg ik natuurlijk geen nee.

Nou schrijf ik wel ‘bijhorende’, maar deze combi is puur gemaakt op advies van product manager Steven de Waardt, die alle producten van Sonoro onder zijn hoede heeft. De luidsprekers en versterker komen niet geheel uit eenzelfde lijn, maar zijn wel op elkaar afgestemd en inderdaad (zo blijkt later) aan elkaar gewaagd. Als ze iets gemeen hebben, is het dat ze in alle opties van Sonoro als topmodel worden gepresenteerd. In die combinatie klopt het dan wel weer. Mocht u denken: “Ik ken eigenlijk helemaal geen luidsprekers en versterkers van Sonoro”, dan kan dat kloppen. Sonoro, in 2006 door Marcell Faller opgericht, produceerde tot nu namelijk compacte all-in-one systemen. Het hifi-gedeelte is vrij jong en redelijk onbekend, maar daar komt langzaam verandering in.

Persoonlijk project

De ontwikkeling van de GRAND ORCHESTRA begon enkele jaren geleden als een persoonlijk project van de hoofdontwikkelaar van Sonoro, Hans-Jörg Kirch. De aftrap werd gegeven met de geïntegreerde versterker MAESTRO, het eerste product waar Sonoro afweek van hun alles-in-één systemen en ook gelijk een risico nam om hun bekende terrein te verlaten. De eerste luidspreker was een kleine vloerstaander, de ORCHESTRA, die een redelijk succes werd. Dat was de aanleiding voor het eerste prototype van de GRAND ORCHESTRA, een 2,5-weg vloerstaander (zo benoemt Sonoro het concept van twee gelijke middrivers en een tweeter), gebaseerd op de ORCHESTRA met precies dezelfde drivers. Dit leverde echter nog niet het juiste resultaat: de bas klonk onzuiver en mengde zich slecht met het middengebied. Na een grondige analyse bleek dat een belangrijke reden hiervoor lag in het gedeelde volume voor de bas- en de middentonenluidspreker. Het scheiden van de behuizing in twee gelijke volumes bracht naast een aanzienlijke versteviging ook de gewenste verbetering in geluid. De scheiding van de volumes wordt bereikt door een trapsgewijs HDF-paneel. Na het doorvoeren van de kabels worden de compartimenten vervolgens afgesloten. Met de juiste specificaties wordt de behuizing in China gefabriceerd en ik moet zeggen, die afwerking is redelijk netjes. Als je naar de prijs kijkt is het prima in orde. De wanden zijn gemaakt van 21 mm dik HDF (high density fibreboard) en de voorkant zelfs van 24 mm dik HDF. Alleen de zijwanden staan parallel aan elkaar en de voor en achterwand staan onder een lichte hoek (de voorkant loopt van onder naar boven wat naar achteren), hierdoor wordt interne resonantie voorkomen.

Twee drivers

Zoals gezegd, er zijn dus twee dezelfde drivers onder elkaar geplaatst, in dit geval een 6 inch PE-gecoate papieren driver met gegoten korf en dubbele magneet. Met als verschil dat de onderste als basdriver wordt gebruikt (in zijn eigen afgesloten gedeelte) en de bovenste als mid-driver. Voor het hoog wordt een AMT-tweeter (Air Motion Transformer) met neodymium driver gebruikt met een conusoppervlak van ongeveer 85 cm2. In principe is het dus een driewegsysteem, waarvan twee drivers hetzelfde zijn. Vandaar dat Sonoro over een 2,5-wegsysteem spreekt.

Kleur bekennen

De luidsprekers (maar ook de versterker) zijn in drie versies beschikbaar: volledig mat zwart, mat wit met zwarte drivers en zwarte randen en de versie die ik in huis had: mat wit met zilverkleurige randen. Naar mijn mening was dit geen mooie combi, het zilver lijkt haast wit en je ziet dat het gespoten is. De moderne optie wit met zwart werkt een stuk beter, maar de zwarte combi spreekt mij het meeste aan en is erg chic. Het zelfde geldt voor de versterker, de versie met zwarte behuizing en zwart front oogt heel stijlvol.

Andere combi

De Sonoro GRAND ORCHESTRA’s zijn met een impedantie van 4 ohm in principe met elke versterker die 50 tot 170 watt kan leveren te combineren. Vandaar dat de combi met de MAESTRO Quantum zo goed werkt, aangezien deze twee Hypex UCD250-modules herbergt. Ik heb altijd al een zwak voor deze klasse D-versterkers gehad en ook hier weer blijkt dat de strakheid en het ‘rechte’ hoog goed werkt. Natuurlijk heb ik ook wat andere versterkers geprobeerd en ik was zeer verrast hoe goed de GRAND ORCHESTRA’s klonken op een Denon AVC-X3700H-receiver. Zelfs in combinatie met wat KEF LS50’s en voor een surround-setup, waarbij de GRAND ORCHESTRA’s als hoofdset gebruikt kunnen worden bij stereoweergave en voor de LR-kanalen bij een meerkanaals-weergave.

Spreiding

Eerlijk gezegd was ik wel verrast hoe goed deze luidsprekers zonder enige tuning klonken, maar na het vinden van de juiste plek (in mijn geval een metertje vanaf de muur) en menig uurtjes inspelen viel alles op de juiste plek. Figuurlijk, maar ook in het stereobeeld. De spreiding is fantastisch bij deze set, ik denk dat dit te danken is aan de waveguide rondom de AMT-tweeter. Off-axis klinken ze bijna hetzelfde als on-axis. Het linker- en rechterkanaal worden dus heel mooi door elkaar overgenomen, nergens zijn gaten in het geluidsbeeld te bemerken en als je met je hoofd beweegt, hoor je ook geen gekke faseproblemen. De plaatsing van losse elementen, de instrumenten, is wat lastiger, waarschijnlijk door de brede afstraling toch flink wat reflecties in mijn kamer.

Dirac Live

Al ontdekkende in alle mogelijkheden van de prima werkende app van de MAESTRO Quantum, kwam ik de vermelding van Dirac Live tegen. Dit is een kamercorrectiesysteem in een soort beperkte vorm. Deze versie is namelijk gratis te gebruiken, maar werkt alleen in het frequentiegebied van 20 tot 500 Hz. Laat dat nou net het gebied zijn waar kamerresonanties en reflecties in het middengebied parten spelen. Ideaal dus en aldoende ben ik de bijhorende app gaan installeren. Je zult voor gebruik van de software wel in het bezit van een meetmicrofoon moeten zijn en hiervoor kan ik de MiniDSP UMIK van harte aanbevelen. Deze kost rond de 100 euro en kan via USB rechtstreeks op je computer worden aangesloten. Je speelt dus audio af via de software op je computer die is verbonden met een apparaat die Dirac Live ondersteunt, in dit geval de MAESTRO Quantum. Het resultaat wordt opgenomen op de laptop, waar de software berekeningen maakt en deze weer naar de MAESTRO Quantum stuurt als een vaste instelling die je aan en uit kunt zetten. Mijn verwachting was dat het laag aardig zou verbeteren, aangezien ik rond de 50 Hz een flinke piek op mijn luisterplek kon waarnemen. Het laag was niet opeens onder controle, de weergave van vocalen maakte het grootste verschil. Van een brede stem, naar een strak in het midden waar te nemen vocaal. Kippenvel, echt, die toevoeging van Dirac maakt de aanschaf van deze versterker al meer dan gerechtvaardigd.

Verder luisteren

En als je dan de smaak te pakken hebt, ga je van alles beluisteren. Allereerst Jack of Speed van Steely Dan’s Grammy winnende ‘Two Against Nature’. Zonder de Dirac-correctie klinkt dit heel breed, maar heeft geen focus en het fantoom-mono is te breed. Wel lekker hoor, daar niet van. Sonoro klinkt heel smooth en met lekker strak laag. Dirac-schakelaartje in de app aan en opeens is er weer focus. De piano en gitaar staan om de stem heen en blazers nog breder daar weer omheen. Alsof iedereen op een rijtje staat in plaats van door elkaar. The Sea van de zangeres ARY mist wat punch, maar klinkt wel mooi diep, maar de stem klinkt echt fantastisch. Ze is wat afstandelijk en staat in het stereobeeld niet vlak voor je. Het hele zachte, niet scherpe laag van de de AMT-tweeters is best even wennen, ik wil gevoelsmatig wat hoog erbij doen (wat makkelijk kan, maar leer mezelf even te wennen aan het geluid). Neem een track als L.A. by Bike van het album ‘Rhythm Sessions’ door Lee Ritenour mist naar mijn smaak het ‘snappy’ geluid, maar de brede spreiding is waanzinnig en elk instrument klinkt hoe het hoort te klinken. Op naar een klassieke opname. The Duel, door Anne-Sophie Mutter en John Williams en het live-concert ‘Across the Stars’. Wat een soundstage, je hoort haar bewegen over het podium. De viool klinkt zo vol en fijn, niet agressief en zeer gedetailleerd. Kippenvel krijg ik als de jonge Gregory Mann zingt in Everything Is New to Me uit ‘Guillermo del Toro’s Pinocchio (Soundtrack from the Netflix Film)’. Zijn stem komt niet erg naar voren, maar klinkt aangenaam en gedetailleerd, net als die viool. En de andere instrumenten staan zo mooi eromheen, het is geen zooitje, zoals ik vaak elders waarneem. Als de drums inzetten is te horen wat ze doen.

Als afsluiter nog even de vreemde track Letter van Yosi Horikawa. Deze is gewoon gemaakt voor deze luidspreker. Het klinkt niet opdringerig, wel opzwepend en gaat af en toe helemaal de diepte in zonder dat het vastloopt.

Boven zijn prijs

Misschien ben ik niet heel erg enthousiast over het design, het moge duidelijk zijn dat ik dat meer ben over de weergaveprestaties van deze luidspreker. Helemaal als je ervanuit gaat ze slechts 2.400 euro voor een paartje kosten. Toen ik de prijs zag, dacht ik dat het de prijs per luidspreker was. Kun je nagaan, als je dat geld wel wilt uitgeven, dan zou ik gelijk de MAESTRO Quantum erbij kopen. Hou je nog 400 euro over aan het eind.

Redacteur: Sander van der Heide

Prijzen

  • Sonoro GRAND ORCHESTRA € 2.398,- (per paar)
  • Sonoro MAESTRO Quantum € 1.999,-

Vogel’s Consumer Benelux, www.vogels.com
Sonoro, www.sonoro.com

Reacties (0)