Grote soundstage, veel detail
Buitengewoon, dat is het woord dat past als we met de HW-S60A een reeks Dolby Atmos-demo’s doorlopen. Uiteraard kan deze goedkopere soundbar niet Atmos in z’n volle glorie weergeven, toch is er een heel ruimtelijke weergave bij ‘Amaze’. Het geluidsveld is veel groter dan het scherm. Onder meer de vogels die door de jungle vliegen bewegen echt van links naar rechts, en ook de donder speelt zich overtuigend in de verte af. De regengeluiden – altijd heel uitdagend om goed weer te geven – zijn betrekkelijk realistisch, net iets te scherp. Die indruk komt soms wel terug, alsof heel hoog detail soms geboost wordt om indruk te maken. Storend is het niet, sommige mensen gaan het net appreciëren, lijkt ons.
Ook LFE-effecten zijn merkbaar aanwezig. Hier en daar (onder meer bij het ruimteschip in ‘Horizon’) worden we gewaar dat het laag niet enorm diep doorloopt. Voor subbassen moet je echt wel een aparte subwoofer inschakelen. Maar omdat het wel veel energie in hogere basfrequenties stopt, krijg je toch een spektakelgevoel dat dikwijls afwezig is in deze klasse van compacte soundbars. Dat maakt ook dat je meteen helemaal wordt meegesleept in de beginscène van ‘Without Remorse’ (DD 5.1, Amazon Video). Deze Tom Clancy-verfilming is een topper op vlak van LFE, een stevige workout voor een subwoofer. Op de HW-S60A missen er dus wel wat, maar dat gebrek is helemaal gemaskeerd. In deze beginscène waarbij een team SEAL-soldaten door Aleppo sluipen hoor je ook veel goede positionele effecten. De gedempte geweerschoten klinken hier wel heel overtuigend, de gesimuleerde oorpiep als de SEAL’s een flashbang gooien is best scherp. Onder dit alles ligt een laagje dreigende muziek. Zeer effectief allemaal en goed vertolkt door deze Samsung.

Bij de racescène van ‘Ready Player One’ (DD 5.1, Netflix) scoort de HW-S60A helemaal qua geluidseffecten. Deze worden ruim en goed gepositioneerd in de kamer afgespeeld. Je merkt het echt wel als Art3mis’ Akira-motorfiets links langs de DeLorean van Parzival voorbijsteekt, bijvoorbeeld. Ook die geldstukken die rollen als weer een Sixer tegen een object knalt springen er echt uit. Het vuurwerk dat het startschot van deze race betekent mist echter diepe impact. Kortom, we vermoeden stilletjes dat de HW-S60A in combinatie met die losse subwoofer een topprestatie zal neerzetten. Die is al heel goed, in de klasse ‘compact zonder aparte sub’. Ook een pluspunt is dat de Samsung-soundbar in drukke scènes toch de stemmen van acteurs discreet en helder presenteert. De stap van 4.0 naar 5.0 in dit nieuwe model levert wel iets op.
Muziek spelen doen we via Spotify Connect en de Tidal-app op onze LG-tv. Dat laatste doen we gewoon even om te horen hoe de HW-S60A omgaat met muziek in surround, aangezien daar een kleine hype rond bestaat. We kijken ‘Angel Dream’ van Tom Petty, een fijn rockalbum. Het eerste wat we doen is die geluidsmodus van Adaptive naar Music te veranderen. Bij het streamen over Spotify past Adaptive zich zelf aan naar muziekweergave, maar hier niet. Misschien omdat we muziek spelen via een tv en in surround, waardoor de soundbar denkt dat het filmcontent is? In elk geval is de muziekweergave via Spotify meer dan behoorlijk. Vocals komen er goed uit.

We proberen ook even Tap Sound uit. Zelf zijn we niet zo dol op streamen via Bluetooth omdat de kwaliteit lager ligt en je altijd met die storende notificatiemeldingen zit, maar moeten toegeven dat Tap Sound wel goed werkt. Gewoon onze Samsung S21 tegen de soundbar tikken en al na een seconde of twee kregen we een melding dat de koppeling gelegd was – zonder vooraf te pairen. Dat is wel handig.
Reacties (3)