Review: Marantz CINEMA 30 – ouderwets genieten

02 oktober 2024 + 10 minuten 1 Reacties
Marantz Cinema 30 Silver 05
FWD award

De gloednieuwe CINEMA 30 is de referentiereceiver bij Marantz die de veel geprezen SR8015 opvolgt. Het 11.4-model is voorzien van zo ongeveer alle features waar de filmliefhebber, gamer én muziekliefhebber blij van wordt. De toevoeging van Dirac Live-kamercorrectie misschien wel het grootste verschil. In hoeverre is dit een reden om te upgraden?

AV receivers van Marantz behoren al vele jaren tot de best presterende, meest rijk uitgeruste en eenvoudigst te installeren toestellen in de markt. Bovendien is Marantz er doorgaans snel bij om de modellen te voorzien van de laatste features en nieuwste standaarden, al ver voordat deze mainstream worden. Sinds de introductie van de eerste 4K Dolby Atmos en DTS:X modellen was er misschien niet heel veel reden om bij de introductie van een nieuw high-end model naar de winkel te hollen om de oude receiver te verruilen voor een nieuw exemplaar.

Deze nieuwe Marantz CINEMA 30 is echter op vele vlakken aangepakt en biedt voor het eerst in lange tijd die waardevolle extra’s waar je misschien al tijden naar hebt uitgekeken. Dit nieuwe topmodel is opgebouwd met kwalitatief hoogwaardige interne componenten en beschikt over de modernste technologie op het gebied van beeld en geluid. Of je nu streamt in de hoogste beeldkwaliteit vanaf jouw streamingdienst of een fervent gamer bent met de modernste console en games, de CINEMA 30 heeft eigenlijk alles waar je naar op zoek kunt zijn en ondersteunt HDMI 2.0, HDMI 2.1 ARC/eARC 8K / 60 Hz, 4K / 120 Hz, HDCP 2.3, HLG, Dolby Vision IQ, Dynamic HDR en HDR10+.

De versterker kan overweg met zo ongeveer elk meerkanaals geluidsformaat waaronder DTS HD Master, DTS:X, DTS:X Pro, DTS Neural:X, DTS Virtual:X, Auro-3D, Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital True HD, Dolby Digital+, DSD, DTS en IMAX Enhanced. Dankzij de 13.4-kanaals opbouw biedt deze AV-versterker een overvloed aan flexibiliteit. De vier subwoofer-uitgangen zijn gescheiden uitgevoerd zodat je met deze CINEMA 30 bioscoopkwaliteit naar de huiskamer haalt. Of je nu kiest voor een 7.4.6-configuratie, een 9.4.4-setup prefereert of slechts genoegen neemt met een 11.4.2-configuratie, deze AV-receiver is met een eenvoudige installatie via het beeldscherm in slechts een paar minuten klaar voor gebruik.

Wat 11.4-kanaals AV-receiver
Surroundformaten Dolby Atmos (en lager), DTS:X (en lager), Auro3D
Streaming HEOS, AirPlay 2, Spotify Connect, Bluetooth, DLNA
Ingangen 7 x HDMI 2.1, 2 x optisch, 2 x coaxiaal, 7 x cinch, phono-in (MM)
Uitgangen 3 x HDMI, alle kanalen pre-out, 4 x subout (cinch), zone 2/3
Extra's Dirac (aankoop vereist), Dirac Live Bass Control (aankoop vereist), zone 2 en 3, vier subkanalen
Afmetingen 44,2 x 44,7 x 18,9 cm
Gewicht 19,4 kg
Prijs 4500 euro

Hoogwaardige uitstraling en bouwwijze

Een van de meest in het oog springende vernieuwingen betreft het design. De Marantz CINEMA 30 is nu voorzien van het nieuwe front waarmee de receiver optisch aansluit bij de gehele nieuwe lijn en hiermee in mijn ogen een fraaiere optiek heeft verkregen. Het is niet dat ik de SR8015 een lelijk ding vind, maar deze nieuwe styling positioneert deze AV-receiver ook optisch op het niveau waar deze in mijn ogen thuishoort. De buitenrand van het nieuwe front is voorzien van een soort ripple-effect met een powerswitch en een hoofdtelefoon-aansluiting. Dankzij de in het centrale deel van het front geïntegreerde leds gloeit deze in het donker prachtig op. Het front waarop de bedieningsorganen zijn geplaatst is vervaardigd van aluminium en toont met de twee draaiknoppen en het typische ronde patrijspoortdisplay een minimalistische aanblik. Alle overige bedieningsorganen die je niet elke dag gebruikt en het ruime informatiedisplay waarop alle geluidsinstellingen zijn af te lezen zijn netjes weggewerkt achter een grote olie-gedempte klep.

Op de achterzijde van de receiver is geen plekje onbenut gelaten om er een aansluiting in te verwerken. Wat heeft deze receiver een enorm arsenaal aan in- en uitgangen voorhanden. Maar liefst 13 luidsprekerkanalen en vier RCA subwoofer-uitgangen maken het leven in Dolby Atmos-geluidsweergave beter dan ooit. Maak je gebruik van additionele eindversterkers? Elke uitgang is ook als pre-out beschikbaar, inclusief twee lijnuitgangen voor zone 2 en zone 3. Aan HDMI-ingangen ook geen gebrek. Er zijn namelijk zeven vrij toewijsbare HDMI-ingangen beschikbaar voor Blu-rayspeler, settopbox of gameconsole. De receiver heeft vervolgens drie HDMI-uitgangen waarvan TV 1 beschikt over 8K HDCP 2.3 met eARC, TV 2 8K HDCP 2.3 en zone 2 in 4K uitstuurt. Hiermee is deze CINEMA 30 de kandidaat wanneer je op zoek bent naar de krachtige AV-hub die het gehele huis van beeld en geluid voorziet.

Analoog beschikt de CINEMA 30 over zes lijningangen en een platenspeleringang. Digitaal is deze voorzien van usb-audio in, twee coaxiale en twee optische S/PDIF-ingangen. Draadloos communiceert de receiver via Bluetooth, Apple AirPlay 2 en Wi-Fi. Sluit je de receiver liever met een netwerkkabel aan, dan is dit ook mogelijk. Er zijn diverse trigger en besturingspoorten beschikbaar waarmee deze gemakkelijk combineert met aanvullende AV-componenten of optimaal integreert in huisautomatiseringssystemen. Tot slot beschikt de receiver over twee analoge video-ingangen en een component video-ingang zodat je er ook oudere AV-componenten zoals een vintage homecomputer, laserdisc-speler of camcorder op kunt aansluiten. Lekker hightech oude herinneringen ophalen.

De binnenzijde wordt gedomineerd door een enorme ringkerntransformator waarmee alle secties van stroom worden voorzien. De modulaire en fysiek van elkaar gescheiden eindtrappen zijn links en rechts van de transformator gesitueerd. Deze leveren elk een maximaal vermogen dan 140 watt aan 8 ohm en aan 4 ohm met 250 watt per kanaal – bijna een verdubbeling – waarmee de CINEMA 30 uitstekend met vermogenspieken om zal gaan. Hierbij is het belangrijk om te vermelden dat alle versterkers identiek zijn, zodat elk kanaal een gelijke klank en geluidsdruk levert. Wanneer alle kanalen simultaan worden gebruikt loopt het maximaal gespecificeerde vermogen van de CINEMA 30 logischerwijze terug, maar zal onder alle omstandigheden meer dan voldoende leveren om de pannen van het dak te spelen.

Muziekmonster

De CINEMA 30 is voorzien van vele verbeteraars op het gebied van beeld en geluid. Deze allemaal benoemen gaat misschien wat te ver. Wel is het belangrijk om aan te stippen dat Marantz naast het geavanceerde en uitstekend functionerende Audyssey MultEQ XT32 ook heeft gekozen om Dirac Live aan de configuratie toe te voegen. Hiervoor is wel een additionele Dirac-licentie nodig, maar levert na het inmeten een significant betere meerkanaals geluidsbeleving dan via Audyssey. Regel je liever handmatig alle parameters in, dan is dit ook mogelijk. Ik heb de Marantz CINEMA 30 met zowel Audyssey en Dirac ingemeten, waarna ik de receiver een paar weken dagelijks heb gebruikt. Ik ben erg te spreken over de resultaten na het inregelen met Audyssey, maar met Dirac ingemeten heb ik het idee dat ik meer in de geluidsbubbel plaatsneem en hierbij een meer realistische beleving ervaar. Hierbij hoef ik zelfs geen spraakverbeteraar in te schakelen om de conversaties op het scherm te kunnen volgen.

Een van de grootste voordelen van deze CINEMA 30 is de formidabele geluidskwaliteit in tweekanaals stereoweergave. Om dit niveau te kunnen leveren heeft Marantz dan ook geen mogelijkheid onbenut gelaten. Het chassis is geheel met koperen platen afgeschermd, zoals Marantz dit ook bij de stereo topmodellen doet. De frontspeakers kunnen in bi-amp configuratie worden aangestuurd waarmee de vermogensreserves en geluidskwaliteit significant toenemen. Het analoge versterkercircuit is vanaf de voorversterker tot aan de krachtige eindversterking geheel discreet opgebouwd. In de voorversterking wordt geen gebruik gemaakt van goedkope opamps, maar is deze voorzien van de inmiddels legendarische HDAM SA2-modules. De toonregeling is met Pure Direct geheel te overbruggen zodat ook Audyssey en Dirac worden uitgeschakeld bij het luisteren naar albums in stereoweergave. Dit is zeker voor hifi-puristen een waardevolle feature. Naast de HEOS-streamingmodule heeft Marantz een kwalitatief goede MM-phonostage ingebouwd zodat muziekliefhebbers met deze versterker in een uitstekende geluidskwaliteit van vinyl-albums kunnen genieten. Ikzelf heb tijdens de reviewperiode veelvuldig in stereoweergave met de CINEMA 30 gespeeld en heb hierbij nooit de noodzaak gevoeld om naar mijn stereo-set over te schakelen. Zo goed presteert deze Marantz CINEMA 30.

De referentie in grafische gebruikersinterfaces

Nu zult u misschien denken dat dit alles veel te ingewikkeld is om te bedienen, laat staan in gebruik nemen. Niets is echter minder waar. De CINEMA 30 blinkt, net als zijn voorgangers, uit in installatie- en bedieningsgemak. Hier heeft Marantz, net als zustermerk Denon, de zaken echt heel goed voor elkaar. Telkens wanneer ik een AV-receiver van Marantz in gebruik neem, ervaar ik het gemak van het setup menu dat je aan de hand meeneemt tijdens de installatie. De gebruikersinterface legt namelijk stap voor stap uit wanneer je wat en waar moet aansluiten.

Hoewel Marantz al jaren een van de beste assistenten heeft, was dit voor de techneuten geen excuus om toch alles nog eens met een consumentenbril te herzien en hebben er bij de CINEMA 30 veel tijd en moeite ingestoken om de grafische gebruikersinterface nog verder te verfijnen. Niet alleen wordt het nieuwe installatiemenu nu in full-HD weergegeven, ook de grafische vormgeving is fraaier. De geheel herziene installatie assistent geeft nu in nog duidelijkere stappen aan wat er wanneer van me wordt verlangd waarna ik simpel doorklik naar de volgende installatiestap. Zelfs wanneer je geen verstand van techniek hebt rond je de complete configuratie in niet meer dan tien minuten af.

Oh ja, ik zou het haast vergeten. Hoewel de CINEMA 30 geheel met de Marantz AVR Remote- en de afzonderlijke HEOS-app is te bedienen, wordt de receiver compleet geleverd met een fraaie, van aluminium vervaardigde infrarood afstandsbediening die zelfs is voorzien van achtergrondverlichting. Ook worden de benodigde Bluetooth- en wifi-antennes, een Audyssey-meetmicrofoon én een beknopte handleiding meegeleverd, maar deze laatste kun je wat mij betreft onaangeroerd in de verpakking achterlaten. Deze heb je met de intuïtieve installatie-assistent echt niet meer nodig.

Mijn oordeel

Ik heb de Marantz CINEMA 30 een aantal weken in huis gehad om er een goede indruk van op te kunnen doen. Ik heb deze gebruikt in een 5.1.4-configuratie en maak hierbij gebruik van twee R700 front-, een R350.

center-, twee R200 surround- en vier R900 hoogte-luidsprekers uit de Polk Reserve-luidsprekerserie. In deze configuratie maak ik vanwege ruimtegebrek gebruik van een HTS 10-subwoofer voor aanvulling in het sublaag en dit is in de praktijk meer dan voldoende. Wat een formidabel presterende set in combinatie met deze knappe zilvergoudkleurige Marantz. Ondanks dat deze AV-receiver misschien meer verfijnde resultaten zal leveren met de nieuwe 700 S3 Signature-serie van Bowers & Wilkins, verbaas ik me dagelijks over de prestaties van deze fantastische Polk Reserve-luidsprekerlijn bij het afspelen van home cinema content. Wat ik de CINEMA 30 ook aanbied, de beleving waarmee ik mijn entertainment ervaar is van topniveau. Dialogen in film en zang in muziek worden met een goede definitie, openheid en realisme aan me gepresenteerd. Het laag wordt met een flinke punch weergegeven. Hierbij heeft de eindversterking zo’n goede grip op het sublaag van de Polk-vloerstaanders dat deze zelfs zonder het gebruik van een subwoofer een heerlijk laagfundament in de ruimte leggen. Bij stereoweergave prijs ik vooral de imaging-eigenschappen waarbij de CINEMA 30 de muziek op een denkbeeldig breed en diep podium aan me presenteert.

De CINEMA 30 wordt door Marantz aangeprezen als een AV-receiver, maar dit is technisch gezien niet helemaal juist. Er worden exemplaren met FM/AM/DAB+-tuner uitgeleverd, maar het model dat ik ontvangen heb is hier niet mee uitgerust. Feitelijk hebben we het dus over een AV-versterker, met geïntegreerde HEOS-module waarmee je behalve over multiroom streaming via het thuisnetwerk en streamingdiensten ook over TuneIn internetradio beschikt. HEOS heeft zeer recent een flinke update gehad waarmee de interface van dit multiroom streamingplatform weer helemaal bij de tijd is. De toevoeging van Dirac Live is voor mij een absolute plus, al zou ik ook prima kunnen leven met alleen het gratis Audyssey. Beide ruimtecorrectiesystemen werken formidabel en zijn bij het volgen van de aangegeven stappen door elke leek met twee linkerhanden en een gebrek aan een technische knobbel moeiteloos in te regelen. Het oppakken en verplaatsen van de meetmicrofoon voor elke meetpositie is misschien nog wel het meest ingrijpende klusje om te doen.

Zou ik zelf een upgrade overwegen wanneer ik zou beschikken over een 4K of 8K AV-receiver met Audyssey-roomcorrectie? Wanneer ik over het voormalige topmodel zou beschikken zou ik er na een nachtje slapen waarschijnlijk toch voor kiezen om deze CINEMA 30 aan te schaffen. Wanneer ik kwalitatief een stap omhoog wil maken, dan hoef ik hier zelfs geen moment over na te denken. De geluidskwaliteit in stereomuziekweergave is voor mij persoonlijk namelijk de doorslag omdat ik met de Marantz CINEMA 30 geen aparte hifi-set meer nodig heb om maximaal van al mijn audio- en videocontent te kunnen genieten.

Conclusie

De Marantz CINEMA 30 AV-receiver heeft alles in huis om je vele jaren van entertainment te laten genieten en doet dit op een kwalitatief hoog niveau. Muziekpuristen zullen dit beslist toejuichen en ook filmliefhebbers zullen hier waarschijnlijk niet over klagen. Ik maak een diepe buiging voor de technici die verantwoordelijk zijn voor de geboorte van deze CINEMA 30. Dankzij de goede imaging-eigenschappen, fraaie midrange-definitie en het zijdezacht gedetailleerde karakter zal deze AV-receiver een geduchte concurrent voor menig stereo voor-eindcombinatie zijn. De toevoeging van Dirac Live? Hiermee is de Marantz CINEMA 30, naar mijn bescheiden mening, de meest complete en best presterende AV-receiver die op dit moment verkrijgbaar is.

9.5
Marantz_CINEMA30_N_F_K_bk_StudioF_02
FWD award

Beoordeling
Marantz CINEMA 30

Pluspunten
  • Optiek nieuwe front design
  • Hoogwaardige bouwkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Gebruiksgemak nieuwe GUI
  • Veel opties en features
  • Prijs-prestatie
Minpunten
  • Geen

Beoordeling Marantz CINEMA 30

De Marantz CINEMA 30 AV-receiver heeft alles in huis om je vele jaren van entertainment te laten genieten en doet dit op een kwalitatief hoog niveau. Muziekpuristen zullen dit beslist toejuichen en ook filmliefhebbers zullen hier waarschijnlijk niet over klagen. Ik maak een diepe buiging voor de technici die verantwoordelijk zijn voor de geboorte van deze CINEMA 30. Dankzij de goede imaging-eigenschappen, fraaie midrange-definitie en het zijdezacht gedetailleerde karakter zal deze AV-receiver een geduchte concurrent voor menig stereo voor-eindcombinatie zijn. De toevoeging van Dirac Live? Hiermee is de Marantz CINEMA 30, naar mijn bescheiden mening, de meest complete en best presterende AV-receiver die op dit moment verkrijgbaar is.

Reacties (1)