Review: Magico M7 – De weg naar natuurlijke weergave

12 september 2024 + 10 minuten 0 Reacties
Magico M7
FWD award

Magico timmert de laatste tijd stevig aan de weg. Het bedrijf is gewoon een innovatief hi-tech ontwikkelingscentrum. Ze zoeken de grens op van wat momenteel met materialen en constructies mogelijk is. Die state-of-the-art positie geldt altijd maar voor een beperkte tijd, hoewel veel moderne luidsprekers nog steeds niet het niveau hebben dat Magico al twintig jaar geleden introduceerde. Er is altijd weer iets nieuws en dat vertaalt zich over enkele jaren weer in nog betere Magico's. Voor nu zal het niet veel moeite kosten om samen te leven met de nieuwe M7.

Een luidspreker zoals de Magico M7 brengt enige uitdagingen met zich mee. Vanwege de omvang en het gewicht heb je ook hulp van je buurmeisje nodig om die dingen je appartement in te tillen en ze passen niet in de lift. Ze zijn feitelijk een stuk onhandiger dan de nog grotere M9, die in drie delen kan worden vervoerd. Wie de confrontatie met zijn of haar bankmanager heeft overleefd en licht verdoofd naar de net geplaatste Magico’s zit te staren, is klaar voor de grootste uitdaging. Hoe krijg je die luidsprekers aan het spelen op het niveau dat de folder belooft? Dat is een uitdaging met elke luidspreker, maar met grotere systemen neemt de moeilijkheidsgraad kwadratisch toe. Zo’n systeem moet zeer natuurlijk kunnen klinken, de juiste tonaliteit hebben, met een perfecte tonale balans, een gigantische 3D-ruimte, een natuurlijke dynamiek en vooral een realistische grootte-afbeelding van stemmen en instrumenten. Het laag vormt een problematisch gebied. Het is leuk dat het laag met een gigantische power staat te dreunen en de hele bouwconstructie activeert. Goed voor de dance floor, Paradiso en een tuinfeest, maar het heeft weinig te maken met natuurlijk geluid. De meeste grote hifi-luidsprekers kun je inzetten als PA-systeem met een hoge geluidskwaliteit, maar dat is niet de bedoeling van high-end muziekweergave. Laag moet er zijn, je moet het meer ervaren dan overdreven fysiek beleven. Als het laag goed is, volgt de rest vanzelf. De natuurkundige wetten leren dat het laag maar binnen een klein gebied in de luisterruimte perfect is. Het is uiterst moeilijk om het laag in balans te krijgen voor elke luisterpositie in een lange zaal. Magico doet dat door meerdere subwoofers in een ruimte te zetten. Niet voor extra laag, maar voor homogener verdeeld laag. Wie enig zicht heeft op akoestiek kan iets bereiken en het is mogelijk om met grote luidsprekers in een kleinere ruimte ook een perfecte tonale balans te krijgen. Goed laag met de M7 is volledig afhankelijk van de plaatsing in de ruimte, de ruimte zelf, versterkers, kabels en akoestische hulpmiddelen. Lastiger dan met de M9, want deze is aan te sturen met meerdere versterkers, waarmee de balans dus ingeregeld kan worden door met de output van die versterkers te manipuleren, of met de configuratie van de MXO (Magico’s actieve filter).

Zinloos voor audiofielen, maar bedoeld voor muziekliefhebbers

De M7 is geen product voor de knutselende consument die net geslaagd is om een Sonos aan de praat te krijgen en vervolgens nog een jaar gaat rommelen met kabeltjes. Werken met dit soort systemen vraagt jaren aan ervaring, ontwikkelde luistervaardigheden en kennis van livemuziek. Zoals de mannen van Alpha High End in Brasschaat, van Very Fine Solutions, Reference Sounds en Sound & Colors-GT Audio. Magico wordt vanaf het ontstaan geïmporteerd door Sound & Colors-GT Audio in Frankrijk. De producten zijn vanaf nu in de Benelux verkrijgbaar via de door dit Parijse bedrijf aangewezen agent Very Fine Solutions in Antwerpen. Deze constructie past een beetje in een ontwikkeling, waarbij grote audioproducenten nog maar een beperkt aantal importeurs per regio of werelddeel willen. In ieder geval nu een kennismaking met Guy Boselli, eigenaar van het Franse bedrijf.

Interview met Guy Boselli van Magico

Guy, jij vertegenwoordigt Magico al vanaf het begin?

“Mijn start als distributeur was zeventien jaar geleden, het was ook het begin van Magico. Het bedrijf is nu twintig jaar bezig. We gingen samen op en ontwikkelden de merknaam tot wat nu geldt als een van de beste in de wereld. Er kwam een kans om ook de distributie in de Benelux te gaan doen, met Frank Vermeylen van Very Fine Solutions als agent.”

De M7 was eerder in Europa?

“Vorig jaar november was de première in Parijs. Alon Wolf vloog over voor deze bijeenkomst en dat gaf aan hoe nauw wij samenwerken.”

Hoe veranderden de Magico-producten gedurende de afgelopen jaren?

“Heel veel. Het R&D-proces staat nooit stil. De kwaliteit van het product en van het geluid nemen steeds toe, er zijn nieuwe materialen en nieuwe softwaretools. De Magico’s waren in het begin al erg goed. De eerste set kwam lang geleden binnen en we installeerden ze aan het einde van de dag. Ik begon in de namiddag te luisteren en dat duurde tot drie uur in de nacht. Ik was op een enorme manier betrokken bij de muziek. Dat is nog steeds zo, maar het gaat momenteel een stuk verder.”       

Wat zijn de sterke punten van de M7?

“Deze luidspreker was al in ontwikkeling, want Magico was bezig met de carbon fiber-techniek. Het is een vervanging van de Q7, een van de topproducten. Het idee was om de Q7 te verbeteren. Het geluid veranderde enigszins door de toepassing van carbon, want er zijn dan andere resonanties. De drivers zijn ook aangepast. De M9 bood nieuwe technologie voor de drivers. Er is meer graphene en nu een honeycomb. Heel licht en stijf en je komt veel dichter bij de ideale piston-beweging. De S3, S5, M9 en M7 introduceren die nieuwe technologie.”

De M9 heeft aparte filters.

“Dat is, los van het formaat, het belangrijkste verschil. De M7 is een passieve luidspreker en de M9 heeft een actieve cross-over tussen het laag en het hoog/midden. Je kunt de MXO ook toepassen bij alle andere Magico’s als je daar subwoofers aan wilt toevoegen. Inregelen kan met de DSP’s in de subs, maar ook met de MXO. De MXO regelt dan ook heel precies het laag van de luidspreker en uiteraard van de subwoofer. Het idee van subwoofers is niet om meer laag te krijgen, maar om beter laag te realiseren. Klanten vragen altijd waarom je subs nodig hebt. Je hebt die niet nodig. De Magico’s geven voldoende laag. Met een sub wordt het laag exacter en klinkt evenwichtiger in de ruimte.”  

Hoe beschrijf je het geluid van de M7?

“Het idee is heel simpel. Het doel is om geen luidspreker in de kamer te hebben. Alon ontwikkelde deze luidspreker en de bedoeling was ook om geen kamer te hebben. Het idee is om de suggestie neer te zetten dat de musici daar zitten en voor jou spelen. Er is veel technologie nodig om dat mogelijk te maken. Daarom is er lang gewerkt aan de behuizing van de luidspreker. Het idee is om geen behuizing te hebben. Je wilt die niet horen, maar alleen de instrumenten. Alleen de drivers mogen geluid maken en niet het chassis en de rest van de behuizing. Magico heeft meetapparatuur die exact aangeeft wat er verandert als je iets wijzigt aan het chassis of de behuizing. De M7 is daarmee een van de stilste luidsprekers geworden die er is. Je hoort alleen het geluid van de track die je afspeelt. Als er muziek is met heftig laag, dan krijg je dat. Als de bass ontbreekt, dan hoor je dat ook. Het idee is om het signaal zo precies te krijgen als maar mogelijk is.” 

Is er na de M9 nog ruimte voor verbetering?

“Alon werkt daar steeds aan. Evolutionair ontstane technieken zie je nu in de nieuwe S3, die daardoor een stuk zwaarder is geworden.”

Is het denkbaar dat Alon aan actieve systemen werkt, omdat die grote voordelen hebben?

“Dat zou kunnen. Uiteraard kunnen ze dat, want alle kennis is aanwezig. Het gaat er vooral om of de markt bereid is om zulke systemen te accepteren. Wie weet, we zullen het zien.”

Wat zijn je favoriete merken versterkers?

“We distribueren heel veel merken. Denk aan bijvoorbeeld Ypsilon en Soulution. Alon gebruikt die merken al jaren. Los van de power hebben we wel heel dynamische versterkers nodig. We hebben een klant die de 725 onlangs verruilde voor de nieuwe 727. Hij gaf aan dat dit de grootste verbetering is die hij ervaart. We zijn dus klaar voor de nieuwe 7-serie die verder op de High End in München wordt gepresenteerd. Ook de Ypsilon integrated is indrukwekkend. Magico draaide met die versterkers op de AXPONA Show in Chicago. Het is dezelfde sound. Snel, dynamisch en vol. Ik werkte lange tijd voor Sony en bezocht drie concerten per week. Ik snap precies welk type geluid Magico probeert te realiseren. Heb ook muziek geproduceerd in studio’s, dus ik heb enige ervaring. Veel mensen weten niet hoe echte muziek klinkt. Als je een systeem wilt beoordelen dan heb je echt ervaring nodig met livemuziek. Vooral stemmen zijn belangrijk. Die moeten natuurlijk kunnen klinken. Iedereen is in staat om te herkennen of er een echte stem klinkt.”

Luisteren

Alpha High End heeft Reference Sounds uit Almere gevraagd om een Wadax-set, de Dan D’Agostino (DAN) Relentless Epic 800-eindversterkers en de Relentless Preamplifier ter beschikking te stellen. Het Wadax Atlantis Reference-systeem bestaat uit een server met een optionele externe voeding en de DAC, die standaard met een tweetal externe voedingen komt. De Akasa-glaskabel zorgt voor de digitale verbinding tussen beide componenten. Er zijn ook Akasa DC-kabels beschikbaar voor tussen de voedingen en de componenten. DAN werd gerepresenteerd in de persoon van Bill McKiegen. Die had een interessant verhaal over de Relentless Epic 800-monoblokken. Deze leveren in 4 ohm 1200 watt. Deze versterker heeft een fixed bias en werkt in klasse A tot 85 watt. Zelfs met de Magico M7, die een rendement heeft van 90 dB, zul je vrijwel nooit dat volle klasse A-vermogen nodig hebben. In de praktijk luister je dus vrijwel altijd in klasse A. Het is uiteraard handig om iets extra aan vermogen te hebben. 3400 watt bij 2 ohm geeft enige garantie dat pieken niet snel in de vervorming gaan. Uw auteur heeft al een lange ervaring met de Wadax-set en kent ook de DAN-elektronica. Dat hielp om het geluidsbeeld te kunnen duiden. In principe is de M7 een extreem neutrale weergever die op een natuurlijke manier muziek weer moet kunnen geven. Dat is dan ook het doel en de keuze van versterkers, bronnen, kabels, een akoestische omgeving en een specifieke plaatsing moeten dat einddoel realiseren.

Alpha High End ontving die dag klanten en belangstellenden. Later op de dag was het mogelijk om de M7 in een meer private-setting te kunnen beluisteren. Tijdens het publieke deel van de dag draaide onder andere McKiegen muziek. Met enig Amerikaans gevoel voor show en erg lage frequenties kwamen een aantal moderne demo-tracks voor het voetlicht. De M7 laat dan genadeloos horen hoe deze producties in studio’s in elkaar zijn gezet. Artificieel, knap en indrukwekkend, maar de grootste verdienste, namelijk de natuurlijke weergave van geluid, komt daarmee niet helemaal uit de verf. Toch was het in een later stadium, ook door het aanvragen van demo-tracks mogelijk om daar enig zicht op te krijgen.

Akoestische muziek

Meteen tijdens de eerste confrontatie met een systeem moet je opschrijven wat opvalt. Bij langer luisteren treedt gewenning op en lijkt het niet meer bijzonder. Wie in een veel betere auto stapt is daar ook binnen een paar dagen volledig aan gewend. De klap komt pas als je teruggaat naar een hifi-setje of je middenklassertje op wielen van tien jaar oud. De eerste indruk van de M7 toonde een soort gemak, rust en ongedwongenheid in de weergave. De snelheid viel op en de natuurlijke toon van instrumenten en stemmen. Niet alleen snelheid bij luide tonen, maar met name bij subtiele geluiden. Om de M7 echt te leren kennen is akoestische muziek ideaal. Vrijwel elke grotere luidspreker kan de sokken uit je schoenen blazen. De kwaliteit van een luidspreker zit toch in belangrijke mate in subtiliteiten als detaillering, micro-dynamiek, focussering, klank, balans en weergave van diepte, hoogte en breedte. Op fluistersterkte moet dat allemaal volledig op niveau aanwezig zijn. Wie luistert moet ook de geluidssterkte aanpassen aan de realiteit. Een strijkkwartet haalt geen geluidsdruk van 100 dB. Enkele dagen na het beluisteren van de M7 zat ondergetekende op vijf meter afstand van een strijkkwartet en een pianiste die daarna KV 477 speelde, samen met dat kwartet dat inmiddels was gepromoveerd naar kwintet. Dat was een reality check met de M7-ervaring nog vers in het geheugen. Wat direct opvalt aan een echt strijkkwartet is de enorme energie en rijkdom van klank in het midlaag. Daar komt de M7 absoluut in de buurt. Het geluk viel vervolgens in de juiste richting op het moment dat Mahler via de M7’s klonk, uitgevoerd door het Concertgebouworkest onder leiding van conductor emeritus Mariss Jansons, die daarmee voortbouwde aan de Mahler-traditie van het orkest. Het klonk op de M7 zoals je dat beleeft rond rij 11 in het Concertgebouw en wat meteen opviel was de diepte van de soundstage en de detaillering daarin. Het was reuze spannend om in de diepte van de soundstage individuele instrumenten en groepen op een natuurlijke manier te herkennen zoals dat ook in het echt wordt ervaren. Eindelijk akoestische muziek en de klank van de instrumenten en van de akoestiek in deze Amsterdamse muziektempel waren herkenbaar en zeer goed. Instrumenten en groepen werden ook op de juiste grootte afgebeeld. De M7 zet zo’n orkest groots neer, hoewel zelfs zo’n luidspreker niet in staat is om het volle gewicht, de omvang en dynamiek van zo’n orkest volledig te omvatten. Maar de illusie is buitengewoon goed. De grotere high-end systemen zijn doorgaans heel goed om kleinere ensembles op een geloofwaardige schaal te presenteren. Bij het luisteren naar een strijkkwartet staat zoiets in de juiste verhoudingen voor je neus. Dat klonk ook erg natuurlijk en realistisch. Alsof er geen luidsprekers aanwezig zijn. Een track van Lady Blackbird (Marley Munroe) demonstreerde de natuurlijke klank van de stem en wederom de juiste afbeelding van stem en instrumenten. Met name die stem was weergaloos goed.

Epiloog

Het is voorstelbaar dat een geïnteresseerde heel misschien even twijfelt over de aanschaf van de M7. Om alles uit de M7 te halen is bij voorkeur een wat grotere ruimte nodig. Ze moeten bijvoorbeeld al minstens twee tot drie meter uit de achterwand staan. In ieder geval gaf de luistersessie een impressie van wat deze luidspreker kan presteren. Daar kom je in een kleinere ruimte best bij in de buurt met bijvoorbeeld de S3. Die doet veel dingen overeenkomstig de M7. Uw recensent zou de M7 net even anders plaatsen teneinde bepaalde eigenschappen nog iets optimaler te krijgen. De lezer weet uiteraard dat de beste voetballers op de tribune zitten… Voor zulke systemen geldt altijd dat als ze permanent in huis staan, je uiteraard gaat tunen tot zowat honderd procent.

Prijs:

Magico M7 € 500.000,-

Very Fine Solutions, www.veryfinesolutions.com

Alpha High End, www.alphahighend.be

Reacties (0)