In evenwicht
De achtervolging en het gevecht in een Noors bos in ‘No Time to Die’ (Dolby Atmos) is een mooi voorbeeld van hoe Atmos-hoogtekanalen via een driedimensionaal geluidsbeeld aan de sfeer bijdragen. Wat de Loewe meteen prima doet, is het actiegevoel tijdens de achtervolging met de jeeps over te brengen. Aan de pluszijde staat toch wel dat geluidseffecten merkbaar door de kamer bewegen en veel detail behouden. Detailrijk is de klang5 mr immers wel, gaande van geweren die worden geladen tot het geruis van varens als 007 en co het bos inlopen. De motorfietsen in de verte die in het mistig woud rondrijden, dat heeft een heel herkenbare klank, net als de geweerschoten die weergalmen. De Loewe brengt die ruimtelijkheid vrij goed over. Het mocht verticaal nog iets grootser zijn. Misschien als er een manier zou zijn om die hoogtekanalen wat extra volume te geven, iets dat je wel kan met de andere kanalen. Als je trouwens de Panorama-geluidsmodus kiest, krijg je een heel ander geluidsbeeld gepresenteerd dan bij ‘Surround’. Zeker het uitproberen waard, iets dat ook voor de EQ-standen kan gezegd worden. Er zit veel verschil op, waardoor je echt je muziek in de Muziek-stand wil beluisteren, niet in de Film-stand. Ook goed om weten: de treble- en bass-regelaars op de remote werken enkel in één van de EQ-standen. Kies je voor ‘off’, dan reageren ze niet. Bij veel soundbars kunnen we vaak één modus vinden die bij verre de beste is, bij de Loewe blijven we toch naargelang de content wisselen.
Heel goed vinden we het centerkanaal, waardoor dialogen verstaanbaar én heel vol worden weergegeven. Zelfs bij een heel hectische scene, zoals wanneer Godzilla de marineschepen aanvallen in ‘Godzilla vs King Kong’ blijven ze heel helder. Iets dat eigenlijk geldt voor alle geluidseffecten. Dat heeft toch wel te maken met de dubbele centerspeakers maar ook de goede subwoofer, die in tegenstelling tot bij vele goedkopere soundbars niet ‘blaast’ maar vrij genuanceerd speelt. Dat maakt dat we de Loewe soms sterker vinden met muziek dan bij film, wat voor een soundbar ergens een compliment is. ‘Bad guy’ van Billie Eilish bijvoorbeeld, heeft zo’n lastige beats-onderbouw dat de meeste soundbars snel de mist ingaan, maar de klang bar5 mr houdt een goed evenwicht. Ook tegen het einde van de track, als er trage, zeer diepe bastonen weerklinken. Bij ‘Mercy, mercy me’ van Marvin Gaye was er opeens wel een zeer overheersende bastoon. Heel gek, want bij talloze andere tracks was dat nooit opgedoken. Toen daagde het dat we de sub een halve meter verplaatst hadden om wat foto’s te nemen – en dat heeft een invloed op een kamermode. Weer vlak bij de muur en zowel Gaye als het epische thema van ‘The Mandalorian’ klonken weer in balans.
Je kunt natuurlijk de subwoofer bij films ook meer aanwezig maken door de volumeknop achteraan de sub open te draaien. Maar zelfs dan is er niet de neiging om alles te overheersen. Een goede prestatie.
Grijpen we ten slotte naar ‘The Rise of Skywalker’ (Dolby Atmos), dan wordt onze indruk bevestigd. Dialoogweergave is van de beste, er is veel verfijning en detail, en een brede soundstage vooraan. Dat levert een fijne filmervaring op, waarbij misschien spektakelzoekers een klein beetje op hun honger blijven zitten. Die uitbreiding met verder mr-speakers zou wel eens een heel stuk extra ervaring kunnen opleveren, maar dat hebben we dus niet getest.
Reacties (1)