Review: Elipson Prestige Facet 8B en 24F bij Radiobeurs Louter

03 mei 2022 + 10 minuten 0 Reacties
Elipson

Wanneer ik door importeur AVTUNES gevraagd wordt om de Elipson Prestige Facet 8B en 24F te gaan beluisteren bij De Radiobeurs Louter in Dordrecht is het eerste wat me opvalt de rijke historie die beide hebben. Elipson begon namelijk in 1938 en de opa van de huidige eigenaar Peter Louter begon de winkel in 1935…

Eerst wat meer over de winkel. Gelegen in het centrum van Dordrecht is De Radiobeurs een begrip in de regio. Zoals gezegd begon de opa van Peter Louter de winkel en werd deze naar verloop van tijd overgenomen door de vader van Peter. Na veertien jaar meegewerkt te hebben nam Peter in het jaar 2000 het stokje over. Zo’n vijf jaar geleden moest Peter, door personele omstandigheden, helaas de stekker eruit trekken. In eerste instantie ging hij alleen verder als outlet om de voorraden uit te verkopen en werd de onderdelenafdeling verkocht. Ondertussen is het outlet karakter vaarwel gezegd en is Peter op maandag, dinsdag en woensdag onderweg om verkochte apparatuur af te leveren en doet hij ook veel custom installaties. “Met de klant rond de tafel om een nieuw- of verbouwplan door te nemen en muziek of cinema te integreren in de plannen is iets wat ik steeds meer doe.” vertelt Peter. Naast projecten is de winkel op donderdag, vrijdag en zaterdag geopend voor iedereen die op zoek is naar goede audio of home theater producten. Verder werkt De Radiobeurs samen met een gediplomeerde monteur en worden de aangeboden reparaties in eigen huis uitgevoerd. Getuige het aantal apparaten wat in de magazijnruimte achter de winkel op hun beurt wacht wordt hier flink gebruik van gemaakt.

Voor ik plaats neem bij de door Peter opgestelde set en Elipson luidsprekers maken we eerst even een rondje door de zaak. Op dit moment bestaat de winkel uit twee grote open ruimtes met in clusters opgestelde apparatuur. “Het plan is om één van de ruimtes te verbouwen zodat we de beschikking krijgen over een dedicated luisterruimte voor stereo waar klanten ongestoord kunnen luisteren,” zegt Peter. “Voor home theater hebben we al een speciale ruimte” zegt Peter terwijl hij mij vol trots de bioscoopzaal laat zien. Snel terug naar de winkel want het is inmiddels tijd, Nederland gaat ten tijde van deze luistersessie nog gebukt onder een avondklok, om de Elipson speakers te beluisteren.

Details

AVTUNES heeft twee verschillende sets uit de Prestige Facet serie afgeleverd in Dordrecht. De 8B stand mount en 24F vloerstaander. Het uit Frankrijk afkomstige Elipson staat vooral bekend om zijn bolvormige luidsprekers, echter de Prestige Facet is meer traditioneel vormgegeven en bovenal zeer betaalbaar. Een set 8B gaat voor Ä 649 over de toonbank en een paartje 24F Ä 1999. Afgaand op het uiterlijk en de afwerking zeer schappelijke bedragen. Te beginnen met het uiterlijk, de speakers zijn leverbaar in de kleuren mat zwart, mat wit en walnoot. Door de baffle uit te voeren in hoogglans ontstaat een mooi contrast met de matte afwerking van de kast. Uiteraard alleen zichtbaar wanneer de stoffen fronten niet geplaatst zijn. Deze worden met magneten op de baffle geklikt waardoor er geen storende gaatjes te zien zijn als de speaker ‘naakt’ gebruikt wordt. Zonder front wordt gelijk duidelijk waarom de serie Facet Prestige genoemd wordt. De ring om de luidsprekerunits is namelijk uitgevoerd in de vorm van een facet en geeft de speakers een bijzondere uitstraling. Natuurlijk gaat het Elipson niet alleen om uitstraling maar vooral om een goede afstraling van de units. Over de units zelf geeft de fabrikant niet veel informatie. Door de hele lijn worden in ieder geval dezelfde units gebruikt wat, voor bijvoorbeeld het opbouwen van een surroundopstelling, een pluspunt is. De stand mount Prestige Facet 8B is voorzien van een 25 millimeter dome tweeter en een zeventien centimeter mid- laagunit. Het formaat is 207 x 340 x 326 millimeter zonder de standaard meegeleverde voetplaat en 230 x 361 x 347 met plaat. Deze kan naar wens geplaatst worden voor extra stabiliteit. De speaker weegt 8 kilo zonder voetplaat en 9,3 kilo met. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 47 Hz tot 25 kHz en het rendement is 91 dB. Aan de achterzijde is een fikse reflexpoort te vinden en een set fraai gestileerde bi-wire aansluitingen. Deze zijn doorverbonden met een mooi stukje luidsprekerkabel in plaats van de gebruikelijke koperen stripjes. Voor de Prestige 24F komen daar nog twee woofers van 21 centimeter doorsnee bij en verhuist de reflexpoort van de achterzijde naar de voorkant. Hierdoor loopt het frequentiebereik nu van 28 Hz tot 25 kHz en is het rendement 93 dB. De 24F is echt een forse jongen en meet 244 x

1100 x 360 mm zonder voetplaat en 274 x 1121 x 383 mm met. Per stuk legt de speaker 25 tot 26,5 kg in de schaal.

De set en de sound

Om de Elipson speakers op hun merites te beoordelen heeft Peter Louter een set aangesloten van prima kwaliteit, maar ook nog eens zeer betaalbaar. Als bron dient een Bluesound Node2i en voor de versterking is een Cambridge Audio CXA61 geïntegreerde versterker ingezet. Bekabeling is van QED. De muziek is beschikbaar via streamingdienst Tidal. De set opgesteld midden in de winkel zodat de speakers volkomen vrij in de ruimte staan zo’n twee meter uit elkaar en licht ingedraaid. Ik begin met de vloerstaande Prestige Facet 24F om op een later moment over te stappen naar de 8B stand mount.

Na eerst wat willekeurige muziek geluisterd te hebben om aan de set, speakers en ruimte te wennen ga ik op zoek naar een aantal tracks die ik op diverse sets en verschillende locaties beluisterd heb. Don’t Give Up van Peter Gabriel is op Tidal in Master Audio kwaliteit beschikbaar en klinkt voortreffelijk. Het eerste wat opvalt bij het beluisteren van de 24F is het mooie stereobeeld wat opgebouwd wordt achter de speakers. De stemmen van Peter Gabriel en Kate Bush staan mooi los in de ruimte en daar weer achter duidelijk hoorbaar de bekkens. Naar het einde van de track blijven de stemmetjes heel subtiel hoorbaar net als de kleine tikjes op de bekkens. Waar nodig in de muziek is de laagweergave krachtig, doortekend en fraai in balans met de hoog weergave. Met twee 21 centimeter woofers en een baspoort had ik verwacht dat de laagweergave misschien wat overdreven zou zijn. Dit is echter totaal niet het geval. Natuurlijk staan de speakers opgesteld in een grote open ruimte, maar zelfs dat in ogenschouw nemend is de balans uitstekend.

Ghost Train van Marc Cohn is een track die flink leunt op de laagweergave om daarmee een specifieke sfeer te creëren. Geen probleem voor deze 24F. De laagweergave is gecontroleerd en totaal niet overdadig. Opnieuw is er het lekkere 3D stereobeeld waarbij de verschillende percussie instrumenten ver achterin te horen zijn. Marc’s stem heeft zijn specifieke karakter maar gezien het formaat, en aantal van de units zou ik iets meer body verwachten. Natuurlijk is de ruimte groot en zal de speaker in de praktijk in een kleinere en meer gemeubileerde omgeving geplaatst worden. Dit zal de midden- en laagweergave ongetwijfeld steviger en voller maken. Het live album Road Tested van Bonnie Raitt is bij uitstek geschikt om ambiance en de klank van verschillende instrumenten te beoordelen. Angel From Montgomery is de laatste track van het album, een mooie ballad met een prachtige accordeonsolo. Het specifieke geluid van dit instrument weet de Elipson Prestige Facet 24F uitstekend te vangen. Je hoort de lucht door de balg stromen en de vingers over de knoppen gaan. De akoestische gitaar waarmee de track opent is eveneens mooi van klankkleur en levensecht. De verschillende instrumenten staan allemaal goed gepositioneerd op het denkbeeldige podium met veel lucht erom heen. Naast de onmiskenbare stem van Bonnie centraal in het stereobeeld staan de achtergrondzangers en zangeressen verder naar achter en allemaal los van elkaar.

Geen moeite

Een rare track van Daft Punk van het album Random Access Memories is Giorgio By Moroder. De meester zelf doet hier zijn verhaal met daaronder een stevige baslijn. Zijn stem staat met de 24F rotsvast in het midden, en zelfs behoorlijk op een realistische hoogte om de illusie te wekken dat er een mens voor je staat en geen miniatuurtje. De eerdergenoemde baslijn klinkt strak, stevig en zelfs bij deze muziek niet overheersend. De elektronische geluidjes die in de mix verwerkt zijn schieten van links naar rechts door het beeld en zijn goed hoorbaar. Gravity van gitaar virtuoos John Mayer vind ik persoonlijk één van zijn meest aansprekende nummers. De live uitvoering van het album Where the Light Is weet me keer op keer te raken. De Elipson Prestige Facet 24F heeft er geen moeite mee om de emotie die in het lied ligt opgesloten over te brengen. Geboeid luister ik naar de muziek en zet de Cambridge Audio CXA61 nog wat meer aan het werk door de volumeregelaar een tikje bij te geven. Op een wat hoger volume loopt de boel niet dicht, slechts de bekkens klinken wat minder transparant en zijn het niet allemaal losse tikjes meer. Gezien het prijsniveau van de complete set niets om je voor te schamen. Er is weer die mooie losheid en veel lucht om de instrumenten. De gitaar van John is fel maar schiet niet door in scherpte of hardheid. Zijn stem heeft het nasale en hese karakter, precies zoals het hoort. De wat hese, nasale stem van John vormt geen probleem voor de speakers, ze weten het karakter prima te vangen. Frozen van Madonna is doorspekt met sublaag. Het is des te verrassender dat de twee éénentwintig centimeter woofers waar de 24F mee uitgerust is het laag bijna terughoudend weergeven. Dit geeft wederom aan dat deze relatief grote luidspreker in een kleinere ruimte waarschijnlijk voor weinig problemen zal zorgen qua laagweergave. Er is weer dat diepe stereobeeld en de prettige losse weergave. Aangezien er nog geluisterd moet worden naar de kleinere 8B sluit ik het eerste deel van de luistersessie af met Time After Time van Eva Cassidy. Haar stem klinkt breekbaar en vol gevoel. Van enige felheid of onaangename hardheid is geen sprake wat aangeeft dat de gebruikte tweeter van goede kwaliteit is met voldoende transparantie om details weer te geven maar niet de uiterste grenzen opzoekt.

Hetzelfde karakter

Samen met Peter wissel ik de grote 24F om voor de stand mount 8B, een klusje wat snel geklaard is zodat ik in no time verder kan. Het is even wennen maar al snel hoor ik de familieverwantschap tussen beide luidsprekers. Wanneer ik opnieuw luister naar Don’t Give Up hoor ik dezelfde transparantie in het hoog en is er het fraaie diepe stereobeeld. Ondanks de grote ruimte is de laagweergave wat drukkender en minder gemakkelijk. Geholpen door een reflexpoort aan de achterzijde moet de 8B het doen met één zeventien centimeter mid-laagunit waar de 24F de beschikking heeft over twee dedicated éénentwintig centimeter woofers. Bij Ghost Train is er weer die mooie losheid tussen stemmen en instrumenten, de tweede stem is ook nu goed te volgen. Had ik bij het beluisteren van de Facet 24 uitzicht op een groot podium waarop Bonnie Raitt met haar band stond te spelen. Met de 8B is het wat compacter, maar stemmen en instrumenten hebben hetzelfde karakter als met de grote broer. Hoogstens is er sprake van wat minder body. Bij het luisteren naar de track van Daft Punk heeft de 8B wat meer ‘oemph’ in het laag. Misschien wat aangezet, maar zeker in de grote ruimte van de Radiobeurs niet onprettig. De stem van Giorgio wordt nog steeds realistisch weergegeven en staat los in de ruimte. Gravity van John Mayer blijft goed overeind, slechts een fractie minder body op de stem maar dat is volkomen logisch gezien het kleinere aantal units en geslonken kastformaat ten opzichte van de 24F. De speakers verdwijnen volledig uit de ruimte bij het beluisteren van Madonna’s Frozen. Gelukkig doet de 8B geen poging het sublaag in de track kunstmatig weer te geven, maar is het laag wat hoorbaar is strak en doortekend. De Eva Cassidy track heeft weer die lekker ruimtelijke weergave die ik eerder hoorde bij de grote 24F. De gitaar is mooi realistisch en genuanceerd. Slechts de stem van Eva laat op een wat hoger volume een iets aangezette S- en T klank horen.

Eindoordeel

De Prestige Facet serie van het roemruchte Franse merk Elipson laat horen dat het niet per se noodzakelijk is speciale kastvormen te gebruiken om een fraai klinkende speaker te creëren. Dat de speakers daarbij ook nog eens zeer betaalbaar zijn maakt het totaalplaatje nog mooier. Met de fronten geplaatst ziet de luidspreker er strak maar een beetje gewoontjes uit. Zonder front ontpopt hij zich tot een Eye catcher. De Prestige Facet 8B zal zich prima thuis voelen in een wat kleinere ruimte, houdt wel rekening met de baspoort aan de achterzijde qua plaatsing, en reserveer wat extra budget voor een passende stand. De Prestige Facet 24F overtrof mijn verwachtingen ruimschoots, de twee grote woofers deden me vrezen voor overdreven en te krachtig laag. Echter de weergave is juist bijzonder afgewogen en in de grote ruimte van De Radiobeurs Louter soms zelfs aan de slanke kant. In een normale luisterruimte of woonkamer zal de 24F waarschijnlijk nog beter tot zijn recht komen. Heb je het budget en de ruimte neem dan zeker deze 24F mee in je overweging, voor relatief weinig geld koop je heel veel speaker. Très bien Elipson!

Elipson Prestige Facet 8B € 699,-
Elipson Prestige Facet 24F € 2.198,-

De Radiobeurs Louter, www.deradiobeurs.nl