HiFi-merken die draadloze oortjes uitbrengen, kiezen meestal voor het luxesegment. Cambridge Audio kiest voor een andere aanpak. Hun Melomania M100 is scherp geprijsd en biedt toch features van de bovenste plank.
Een TWS of draadloze Bluetooth-oortjes kiezen is niet bepaald makkelijk tegenwoordig. Het zijn heel populaire toestellen en bijgevolg is het aanbod enorm aangegroeid, van budgetmerken die basale modellen aanbieden voor minder dan 100 euro tot premiumapparaten van 400 euro of meer. Vaak zijn die laatste afkomstig van hifi-bedrijven, zoals Bowers & Wilkins of Denon. Maar ook de topmodellen van Bose, JBL en Sony flirten met die relatief hoge bovengrens.
De trend maakt de Cambridge Melomania M100 een aparte verschijning in de markt. Hoewel ze afkomstig zijn van een ‘echt’ hifi-bedrijf, zijn ze aan 169 euro zeker geen dure in-ears. Bovendien bieden ze heel veel voor die prijs. Naast een adaptieve noise-cancelling (geleverd door een Qualcomm-chipset), multipoint, draadloos laden en een spectaculair batterijleven van 10 uur met NC ingeschakeld, bieden deze oortjes ondersteuning voor aptX Lossless. Die nieuwe codec van aptX kom je nog niet vaak tegen en belooft lossless cd-kwaliteit via Bluetooth. Wanneer alles meezit, uiteraard. Je moet om te beginnen een smartphone bezitten die de lossless-codec ondersteunt, en aptX Lossless werkt enkel op korte afstanden. Maar los van die bedenkingen is het geheel aan functies een heel indrukwekkend feature-aanbod voor circa 170 euro. Je betaalt meestal toch heel wat meer voor deze zaken.
De relatief scherpe prijs van de M100’s past wel bij het profiel van het Britse bedrijf. Cambridge Audio is in z’n thuisland al heel lang een merk dat populair is net omdat het altijd oog had voor het instapsegment. Het heeft wel duurdere hifi-toestellen in z’n assortiment, maar ook degelijke goedkope spullen. Draadloze doppen van 170 euro passen daar wel bij.
De Melomania M100 is zelfs al de derde generatie TWS van Cambridge Audio. Er is dus wel wat ervaring met het segment. Het is bovendien echt het topmodel bij het merk, niet een instapper als lokmiddel voor een duurder product, zoals dat bijvoorbeeld bij Apple of Bowers & Wilkins het geval is.
Opvallen als ze insteken doen deze oortjes niet. Het zijn kleine, lichte buds die met een dop in je oorkanaal steken en grotendeels in je oorschelp rusten. Hier geen staafje dat langs je oorlel bengelt. Ze bedienen doe je via de grote ronde touchknop op elk apparaat.
De M100’s dragen een IPX4-label, wat acceptabel is voor dagelijks gebruik buiten. Om intensief te sporten is een TWS met betere water- en zweetbescherming een aanrader. Spijtig, want ze bleven anders wél goed zitten tijdens een sessie op de roeimachine en tijdens het lopen. De Melomania M100 berg je op in een ovale laaddoos die goed tegen krassen en vuil bestand lijkt.
Koning van de functies
Het functielijstje van de M100 is zoals gezegd indrukwekkend, en dat aan elke prijs. De aanwezigheid van aptX Lossless en het uitstekend cVc (voor spraakkwaliteit bij het bellen) doet vermoeden dat Cambridge Audio erin geslaagd is heel snel de fonkelnieuwe Qualcomm QCC3071-chipset in een TWS te bouwen. Zes microfoons – drie per oor – leveren de signalen die nodig zijn voor de onderdrukking van omgevingsgeluid.
In elk toestel zit een betrekkelijk grote 10-mm driver aangestuurd door klasse AB-versterking. Hier kijken we even op, meestal is het bij deze type producten het zuinige klasse D al wat de klok slaat.
Bij de M100’s hoort de Melomania-app. Er valt weinig kritiek op te geven, buiten dat het soms opent met een grote advertentie voor CA-producten. Daaronder vind je echter alle opties helder gepresenteerd. Touchcontrols kunnen beperkt aangepast worden, en er zijn enkele interessante opties. Zo kun je kiezen voor een monomodus en een slaapmodus die de knoppen en gesproken meldingen deactiveert.
Een analytische sound
Als het gaat om geluidskwaliteit, laat de Melomania M100 weinig steken vallen. Uit de doos produceren de oortjes een wat dunner geluid dat de nadruk legt op stemmen en hoogdetail – wat wel past bij het CA-huisgeluid. Ruimtelijke en grootschalig klinkt het wel, en ook voor podcasts en dialogen bij films is dit prima. Even spelen met de audiopresets of de equalizer leert dat je bovendien makkelijk wat meer body aan de weergave kunt geven. Bij de meeste genres kun je een goed resultaat krijgen, enkel bij elektronische muziek mistte wat ons betreft ultrabassen die echt impact hadden. De snelle techno van ‘Herr Barr’ van Clark bijvoorbeeld, had wel een spatial gevoel maar de nadruk lag net te veel op die hoge geluidseffecten om helemaal in het nummer te worden gesleurd. De opvoering door dirigent Jordi Savall, violiste Alfia Bakleva en het volledig vrouwelijke Les Musiciennes Du Concert Des Nations-orkest van Vivaldi’s ‘Le Quattro Stagioni’ via Qobuz blonk dan weer uit in het overbrengen van de ambience van een orkest in een groot concertzaal. Dat viel nog het meest op bij de gesproken uitleg dat de verschillende bewegingen doorspekt in een theatraal Italiaans. De M100’s brachten de veel fijne details van Bakleva’s viool bovendien op een hoog niveau voor een TWS over. Voor de specifieke tuning van deze Cambridge Audio-oordoppen valt dus zeker iets te zeggen. Maar de kans bestaat wel dat je naar de equalizer gaat grijpen als je een meer mainstream-geluid verkiest.
Zowel bij een synthetische videotest als bij tests toonde de ruisonderdrukking op de Hoog-stand zich een efficiënte bestrijder van laag, chaotisch lawaai. Je helemaal afsluiten van de omgeving zit er niet bij, spraak komt bijvoorbeeld helder door. De Transparantie-modus heb je dus niet altijd nodig, incluis de speciale Voice Focus-stand die stemmen nogal nasaal doet klinken. De NC produceert zelf een tikje ruis, wat enkel opvalt als bij heel stille muziek.
Samengevat brengen de M100’s voldoende rust bij (thuis)kantoorgebruik, op straat en op de trein, zonder Sony’s WF-1000XM5 of de Apple AirPods Pro te evenaren. Zolang de omgeving niet te luidruchtig is, kun je daarbij ook vlot telefoneren. De microfoons in combinatie met de cVc-technologie presenteren je stem helder aan gesprekspartner. Wind is niet zo’n probleem, als er veel lawaai rond je is grijpt het algoritme wel sterk in en daalt verstaanbaarheid fel.
Conclusie
De Melomania M100’s zijn heel aantrekkelijke draadloze oordoppen die waanzinnig veel functies bieden voor een niet al te hoge prijs. De spectaculaire autonomie valt onder meer op. Hun tuning mag je audiofiel noemen, helderheid en detailweergave staan op de eerste plaats. Dat is fijn voor podcasts, klassieke muziek en akoestische nummers. Je kunt het klankkarakter wel makkelijk bijregelen, al blijven de diepste bassen onbereikbaar. Op vlak van noise-cancelling leggen ze degelijke maar geen uitzonderlijke prestaties neer. Daarvoor moet je toch nog altijd bij een duurder model zijn.
8.0
Beoordeling Cambridge Audio Melomania M100
Pluspunten
aptX Adaptive, incluis aptX Lossless
Klasseleidend accu
Draadloos laden
Veel detail en helderheid
Noise-cancelling is prima voor thuis en werk
Goede transparantiemodus
Minpunten
Voice-overstem is nogal manisch en luid
Niet de heftigste bassen (EQ’en helpt wel)
IPX4
Beoordeling Cambridge Audio Melomania M100
De Melomania M100’s zijn heel aantrekkelijke draadloze oordoppen die waanzinnig veel functies bieden voor een niet al te hoge prijs. De spectaculaire autonomie valt onder meer op. Hun tuning mag je audiofiel noemen, helderheid en detailweergave staan op de eerste plaats. Dat is fijn voor podcasts, klassieke muziek en akoestische nummers. Je kunt het klankkarakter wel makkelijk bijregelen, al blijven de diepste bassen onbereikbaar. Op vlak van noise-cancelling leggen ze degelijke maar geen uitzonderlijke prestaties neer. Daarvoor moet je toch nog altijd bij een duurder model zijn.
Reacties (0)