Smart TV’s zijn op dit moment helemaal hot en een belangrijk onderdeel van Smart TV’s zijn de applicaties die je als gebruiker kunt downloaden en weergeven (oftewel gebruiken) op je TV. Samsung is hier momenteel heer en meester in met miljoenen downloads in de afgelopen paar maanden, maar er is een nieuw offensief gestart met daarin Philips, LG, Sharp en Loewe.
Deze vier merken willen samen gaan werken op het gebied van ontwikkelen van applicaties voor TV’s. Op deze manier willen ze het aantal applicaties flink vergroten en de consument een betere Smart TV ervaring bieden. Overigens blijft ieder merk wel zijn eigen platform behouden voor het downloaden en gebruiken van applicaties. Samsung hoeft hier waarschijnlijk niet bang van te worden, maar Panasonic moet wellicht even na gaan denken over hoe ze dit gaat aanpakken. Samsung loopt namelijk al ver voorop, maar Panasonic heeft nog moeite met het invullen van haar Viera Market applicatie winkel. Dit was ook vaak een negatief punt in onze reviews van Viera TV’s.
Wel heeft Panasonic gisteren aangegeven zich meer te gaan focussen op de ‘Smart Viera‘ gedachte en de daarbij behorende applicaties. Het merk verwacht de komende tijd een groot aantal nieuwe en interactieve apps te lanceren.
In Nederland biedt Philips momenteel de meeste applicaties voor haar Smart TV’s. Dit komt vooral door de vele samenwerkingen met onder andere Videoland, Uitzending Gemist, RTL, etc. Samsung blijft de meeste downloads houden doordat het merk ook de meeste TV’s verkoopt. Door het aanbieden van een groot assortiment aan applicaties hopen de vier fabrikanten uiteindelijk natuurlijk ook hogere verkopen terug te zien wat de TV’s betreft.
Het laatste nieuwtje wat Philips betreft is dat het merk de Smart TV interface binnenkort grondig zal aanpassen. Het uiterlijk wordt iets frisser en gebruikers kunnen hun favoriete content op de homepage plaatsen.
Reacties (0)