Exclusief ook, want de Anniversary Edition AV-receiver, geïntegreerde versterker en SACD-speler dragen forse premiumprijskaartje. Maar daarvoor krijg je wel unieke toestellen, claimt Denon.
In totaal brengt Denon ter gelegenheid van zijn 110ste verjaardag vier speciale producten op de markt. Naast de 13.2-kanaals AVC-A110 AV-versterker, de PMA-A110 geïntegreerde stereoversterker en de DCD-A110 SACD-speler komt er ook een speciale DL-A110 MC-cartridge voor draaitafels beschikbaar. Deze laatste is afgeleid van Denon’s bekende DL-103, een nog altijd verkochte cartridge die ergens jaren zestig op de markt kwam. Het geldt bij vinylista’s als een referentie.
De drie Denon-audioapparaten gaan onmiddellijk herkenbaar zijn als speciale edities. Ze zijn uitgevoerd in een unieke zilvergraniet kleur en dragen 110th Anniversary-logo’s. Een speciaal certificaat getekend door de hoofdingenieur van Denon en een garantie van vijf jaar moeten het exclusieve karakter nog verder benadrukken. De AVC-A110, PMA-A110 en DCD-A110 zijn in de loop van oktober beschikbaar.
Denon is klaar voor 8K
Bijzondere hifi-apparaten verschijnen wel af en toe, maar een speciale editie van een AV-receiver is toch wel heel uitzonderlijk. De AVC-A110 is dan ook een opmerkelijk toestel. Het lijkt qua specs gebaseerd op de AVC-X8500H die we eerder hebben getest. De X8500H met dertien kanalen is het huidige topmodel bij Denon, maar is in tegenstelling tot dit immense toestel wel uitgerust met een HDMI-luik dat klaar is voor 8K/60Hz en 4K/120Hz.
Voeg daar ondersteuning aan toe voor de nieuwe HDMI-features en de AVC-A110 is helemaal geschikt voor de nieuwe generatie spelconsoles van Microsoft en Sony. Wie zijn thuisbioscoop groots ziet, kan bovendien rekenen op ondersteuning voor DTS X:Pro, het formaat dat DTS ontwikkelde voor cinema’s met véél kanalen. De AVC-A110 is zonder twijfel bestemd voor mensen die hun surroundervaring echt serieus nemen, want je betaalt 5.500 euro om deze AV-receiver in handen te krijgen.
High-end hifi
In Japan bood Denon altijd een aantal luxueuze audiotoestellen aan, maar die bereikten de Europese markt maar zelden. Het merk werd in zijn eigen thuisland wel altijd iets hoger ingeschat, onder meer omdat het daar ook echt 110 jaar actief is. Met de PMA-A110 (3.500 euro) en de DCD-A110 (3.000 euro) zoekt Denon ook in onze regio nog meer die erkenning als high-end merk.
De PMA-A110 is een zeer volledige geïntegreerde 2 x 80 Watt versterker met zowel digitale als analoge ingangen, gebaseerd op Denons UHC-topologie. Het bevat een uitgebreid DAC-gedeelte, bestaande uit vier Burr Brown PCM1795-chips. Meestal bevatten versterkers slechts één van die chips, maar hier worden twee per kanaal gebruikt in zogenaamde ‘differential mode’. Op de kleur na heeft het wel wat weg van de PMA-2500NE, maar intern is er wel wat aangepast om betere prestaties te bieden, zegt Denon.
Diezelfde viervoudige DAC-opstelling vind je in de DCD-A110 SACD-speler die eveneens cd’s en dvd-audio kan afspelen. Streaming is er niet, want dit is echt een Japans toestel. Cd’s worden in het Aziatische land nog altijd veel verkocht, terwijl streaming niet de populariteit bezit die het bij ons heeft. Tijdens het afspelen van cd’s wordt digitale audio eerst tot 32x geupsampled door de Ultra 32-motor op basis van Intels Cyclone-technologie, vooraleer de stream door de DA-convertor moet. Opmerkelijk is ook dat de filters die noodgedwongen volgen op de DAC hier discrete circuits zijn, niet alles-in-chips zijn. Dat verklaart ten dele ook die hogere prijs, want deze aanpak verhoogt de complexiteit.
Voor de Denon AVC-A110 AV-versterker, PMA-A110 versterker en DCD-A110 SACD-speler moet je bij een geselecteerde Denon-dealer zijn. De speciale editie van de cartridge volgt een maandje later. De fabrikant zegt zelf dat de verjaardagsedities niet strikt genomen limited editions met beperkte oplage zijn, maar de bedoeling is wel dat de modellen enkel het komende jaar in de winkels liggen.
De nieuwe Denons zijn overigens niet het enige nieuws over high-end toestellen dat moederbedrijf Sound United op de consument afvuurt. Nog maar pas vorige week presenteerde het twee nieuwe Marantz-apparaten met een radicaal nieuw ontwerp, een grote stap voor een merk dat al meer dan een decennia dezelfde designtaal sprak. Deze nieuwe Model 30’s moeten het startschot geven voor een vernieuwingsoperatie om Marantz hoger in de markt te positioneren.
Reacties (3)