Homecinema

Ineens geen geluid van mediabox via receiver?

Ruim een week geleden hadden wij een vreemde storing. Er was bij het aanzetten van de tv ineens geen geluid. Het beeld is wel prima. Tot nu toe nooit enig probleem mee gehad.

De mediabox (Cisco 8685DVB) is via HMDI aangesloten op een AV receiver (Marantz SR-6011) die vervolgens weer op de Tv (LG) aangesloten is. Op de receiver zijn ook Bluray, X-box, mediaplayer etc aangesloten. Heeft altijd allemaal zonder probleem gewerkt. Aan deze opzet is ook niets veranderd (ook geen software update).

Nu dus ineens geen geluid meer. Mediabox gereset, terug naar fabrieksinstellingen. Nieuwe kabel. Geen resultaat. Ik heb de mediabox op andere poorten/inputs van de receiver geprobeerd. Hetzelfde resultaat, geen geluid wel beeld. Vervolgens heb ik andere apparaten (bluray, x-box) op de poort van de mediabox geprobeerd en dat werkte allemaal perfect. Zowel Beeld en geluid. Receiver teruggezet in fabrieksstand, ook geen resultaat.

Lijkt dus aan de mediabox te liggen. Ziggo gebeld. Kreeg meteen te horen dat ik een nieuwe mediabox krijg (exact hetzelfde type). Werd dinsdag al afgeleverd. Prima service! Alles geinstalleerd. Maar helaas bleek die nieuwe mediabox exact hetzelfde probleem te hebben. Wel beeld , geen geluid.

Mijn conclusie was dat er dan mogelijk iets in de software van de mediabox gewijzigd moest zijn dat zowel op de oude als de nieuwe box dit probleem veroorzaakt. Volgens Ziggo zijn er al lang geen aanpassingen meer in de software gedaan. ln laatste poging nog een keer de mediabox via hmdi op een apart pc scherm (met simpele ingebouwde speakertjes) aangesloten. Tot mijn stomme verbazing had ik daar wel geluid (en beeld).

Dus ineens geen geluid meer via receiver/tv (terwijl er daar niets veranderd is). Via dezelfde kabel/poort wel beeld en geluid met andere devices. Mediabox met andere kabel en op andere poorten hetzelfde probleem van wel beeld maar geen geluid.

Ik weet het nu niet meer. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat er toch iets veranderd is aan het hdmi output signaal van Ziggo (wat Ziggo ontkent). Iets waardoor de receiver het niet meer doorgeeft maar op een apart scherm met speakers wel weergegeven wordt.

Aangezien iedereen de fout bij de ander legt, kom ik geen steek verder. En ik kijk dus al meer dan een week tv door de app op mijn telefoon via de wifi naar de tv te streamen en geluid dan via arc terug te sturen naar de receiver. Maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Iemand nog een goed idee?

Antwoorden (2)