Beste iedereen,
wellicht dat jullie me kunnen helpen, aangezien ik enorm gefrustreerd begin te raken. Eerst mijn apparatuur:
TV: LG OLED65B6. Receiver: Onkyo HT-R693. Samsung UHD speler K8500. PlayStation 4 Pro. NES Mini.
Ik heb het beeld van de UHD speler en de PS4 rechtstreeks naar mijn TV lopen (i.v.m. beperkte ondersteuning receiver 4K en HDR). Geluid van de UHD speler via een tweede HDMI kabel naar de receiver en geluid van de PS4 optisch naar de receiver. Televisie (CI+ module) via audiokabel naar receiver. Dit werkt allemaal perfect. HDMI-CEC/ Simplink etc. staat uit op alle apparaten i.v.m. universele afstandsbediening (Harmony). Alle apparaten beschikken over de meeste recente firmware.
Het beeld dat ik via de receiver stuur (Nintendo Mini via HDMI of soms randapparatuur) verschijnt echter onregelmatig. Soms werkt het prima, soms absoluut niet en geeft hij geen signaal weer. Eerder had ik hier nooit last van, toen ik Blu-ray spelers en oude PlayStation via HDMI rechtstreeks op de receiver aansloot (zowel audio als video i.v.m. splitsing zoals nu). Rechtstreeks aansluiten op de TV werkt prima, dus het lijkt me aan de receiver te liggen.
Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb het idee dat het een handshake probleem is. Wanneer ik bv. een film kijk of spel speel (en video dus niet via de receiver loopt) krijg ik constant een popup van een “nieuw apparaat notificatie” met de HDMI in van de receiver. Deze verschijnt elke minuut of paar minuten, alsof de verbinding constant wordt verbroken en hervat. Wanneer ik HDMI-CEC aanzet op de TV (maar niet op de receiver) krijg ik een soortgelijke popup, maar rechts bovenin beeld ipv midden onderin.
Geprobeerd:
– Main out afwisselen met Sub out via HDMI op receiver, andere HDMI in op TV, andere HDMI kabels, verschillende opstartvolgorde, HDMI deep colour aan/ uit op TV, gerommeld in instellingen receiver (resolutie, upscalen uitzetten etc.).
Hoe kom ik van die irritante popup af, en zorg ik dat de verbinding altijd correct blijft?
Antwoorden (10)