Als bezitter van een elektrische auto kijk ik altijd naar ontwikkelingen in de markt, ook op het gebied van autoladers. Eerder heb ik de Zappi autolader uitgebreid getest en deze keer is het de beurt aan de Easee Charge Max, in combinatie met de Easee Equalizer.
Technische specificaties en prijs
De Easee Charge Max is een AC-laadpaal die zowel in een 1-fase (tot 7,4 kW) als 3-fasen (tot 22 kW) installatie kan worden gebruikt. De lader detecteert automatisch het aantal fasen en het maximale laadvermogen van de aangesloten auto. De maximale stroomsterkte is 32A (afhankelijk van de installatie). De Charge Max is uitgerust met een Type 2 laadcontactdoos, wat de standaard is voor de meeste elektrische voertuigen in Europa.
De lader beschikt over geïntegreerde DC-lekbeveiliging (RDC-DD), waardoor er geen dure Type B aardlekschakelaar in de meterkast nodig is; een standaard Type A aardlekschakelaar is voldoende. De beschermingsgraad van de behuizing is IP54, wat betekent dat de lader beschermd is tegen stof en spatwater, waardoor hij geschikt is voor zowel binnen- als buitengebruik. De afmetingen van de lader zijn compact, namelijk 256 x 193 x 106 mm (H x B x D). Connectiviteit wordt geboden via WiFi (2.4 GHz b/g/n) en Bluetooth. De prijs van de Charge Max ligt doorgaans rond de €700 tot €900, exclusief installatie.
De Easee Equalizer is een klein, slim apparaat dat in de meterkast wordt geïnstalleerd en via een HAN-poort (P1) of een slimme meter de actuele stroomafname van het huishouden meet. De communicatie met de Charge Max verloopt draadloos via WiFi (2.4 GHz b/g/n) of via Easee Link RF. De Equalizer zorgt ervoor dat het laadvermogen van de Charge Max dynamisch wordt aangepast aan het actuele stroomverbruik in huis, waardoor overbelasting van de hoofdaansluiting wordt voorkomen. De Equalizer kost ongeveer €200 tot €250.
Installatie
De installatie van zowel de Charge Max als de Equalizer liet ik over aan een installateur, gespecialiseerd in laadoplossingen. Zij plaatsen zowel de lader aan de buitenmuur als de Equalizer in de meterkast, en zorgen dat de koppeling tussen beiden gelegd wordt. Binnen twee uur was de klus geklaard, wat een vlotte start betekende. Natuurlijk was de installatie een stuk eenvoudiger aangezien de lader puur vervangen diende te worden. Als je een volledig nieuwe installatie plaatst zijn ze een aantal uur langer bezig.
Design
Wat direct opvalt aan de Easee Charge Max is het strakke en compacte design. De lader oogt modern en valt nauwelijks op aan de muur. De afwezigheid van een groot en onhandig kastje aan de muur is een groot pluspunt. Wil je er een vaste laadkabel aan hebben hangen, dan dien je die nog wel naast de lader aan de muur te plaatsen middels een haak. Ook de Equalizer is discreet en neemt weinig ruimte in beslag in de meterkast.
Gebruik
De eerste ingebruikname van de lader was snel en eenvoudig. De Easee app is intuïtief en overzichtelijk, met een moderne interface. Het koppelen van de lader aan de app verliep probleemloos. Een handige functie is de mogelijkheid om vrienden en familie toegang te geven tot de lader, of deze zelfs openbaar te maken. Het vergrendelen en ontgrendelen van de laadkabel via de app werkt eveneens prima. Een nadeel is dat de Charge Max geen ethernetpoort heeft en volledig afhankelijk is van wifi. Een stabiele wifi-verbinding bij de laadpaal is dus handig.
In de app kun je in principe alles zelf bedienen. Zo kun je het laden starten en onderbreken, het wattage (aantal Ampere) aanpassen, een schema aanmaken voor specifieke laadtijden (inclusief vertraagde start), het verbruik inzien, leden die toegang tot de lader hebben toevoegen en een laadprijs invoeren om de kosten van het laden in te zien. Let wel dat dynamische tarieven hier niet ondersteund worden. Ook kun je aan de slag met twee opties voor overtollige energie, ofwel zonne-energie. Daar gaan we hieronder verder op in.
Een punt van kritiek bij het laden is overigens dat de Easee Charge Max, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Zappi, niet kan laden met minder dan 6A, tenzij je hem terugschakelt naar 1-fase laden (terug omhoog gaat niet zonder het apparaat uit te zetten). Dit betekent dat je altijd een behoorlijke hoeveelheid zonne-energie nodig hebt voordat het laadproces start, wil je op zonne-energie laden. Op dagen met minder zon kan dit betekenen dat je alsnog van het net stroom moet afnemen om te kunnen laden. Dit geldt ook voor de ochtend of avond.
Over het laden zelf heb ik niets te klagen. De load balancing-functie werkt prima waardoor het gehele huis in de gaten gehouden wordt en de lader zijn vermogen bijstelt op basis van het gebruik van het huis. De lader laadt in mijn geval met maximaal 16A, waardoor de auto binnen enkele uren vol kan zijn.
Slimme mogelijkheden
Hier schuilt helaas de grootste teleurstelling. De Easee-app biedt drie laadmodi: handmatig laden, laden op basis van overtollige zonne-energie, en laden met een beperkt netgebruik (waarbij een minimum aantal watt van het net wordt afgenomen en aangevuld met zonne-energie; wil je direct laden dan zet je hem op minimaal 6A en wordt de rest aangevuld met dat van de zon, wil je wachten op overschot van de zon dan stel je minder in maar is dus een minimaal aantal Ampere zonne-energie nodig om tot 6A te komen). Wat ontbreekt, is de mogelijkheid tot echt slim laden op basis van dynamische energieprijzen of een gecombineerde strategie waarbij je alleen laadt op zonne-energie wanneer er veel is, en de lader op een laag pitje zet wanneer de zon minder schijnt. Dit resulteert in handmatig ingrijpen, wat de term ‘slim’ laden eigenlijk tenietdoet.
Om het systeem toch slimmer te maken, zijn er twee opties. De eerste is integratie met een energieleverancier zoals Tibber, die het laadproces automatisch optimaliseert op basis van de actuele energieprijzen en de opbrengst van je zonnepanelen. Hierbij geef je de controle echter wel uit handen, al zal dit voor velen (die klant zijn bij Tibber) prima zijn.
De tweede optie is integratie met domotica platformen zoals Homey of Home Assistant. Dit is meer voor de tech-liefhebber, maar biedt potentieel meer controle. Ikzelf heb gekozen voor Homey. De integratie verliep initieel eenvoudig, maar in de praktijk bleek het niet vlekkeloos te werken. De lader vertoonde onvoorspelbaar gedrag, zoals onverwacht laden met een hoog amperage of spontaan activeren. Hoewel Easee hier niet direct verantwoordelijk voor is (de Homey integratie is ontwikkeld door een vrijwillige gebruiker), ben je er als eindgebruiker wel van afhankelijk als je slim wilt laden. Na wekenlang experimenteren met ‘Flows’ in Homey heb ik de integratie voor ongeveer 80% werkend gekregen, waarbij het laden wordt gestuurd op basis van het batterijpercentage van de auto, de beschikbare zonne-energie en de energieprijzen. Desondanks blijft het systeem af en toe onvoorspelbaar en moet ik handmatig ingrijpen.
Ease heeft na de testperiode aangegeven dat er in de zomer van 2025 mogelijkheden komen om de lader aan te sturen op basis van dynamische energietarieven. Dit kan in de Easee-app zelf ingesteld worden.
Conclusie
De Easee Charge Max is een fraai vormgegeven en compacte autolader die in combinatie met de Easee Equalizer zorgt voor een veilige en efficiënte laadervaring. De installatie is eenvoudig en de app is gebruiksvriendelijk. Echter, de ‘slimme’ mogelijkheden in de standaard app vallen tegen en vereisen handmatig ingrijpen. Wie echt slim wil laden, is aangewezen op integraties met externe partijen zoals Tibber of domotica platformen zoals Homey, waarbij de betrouwbaarheid in het laatste geval niet altijd gegarandeerd is.
De Easee Charge Max is dan ook vooral geschikt voor diegenen die een simpele, mooi ogende lader willen zonder al te veel geavanceerde instellingen, en die het prima vinden om te laden op basis van alleen zonne-energie, een constant minimum wattage, of handmatig. Ben je bereid de controle uit handen te geven aan een energieleverancier als Tibber, dan kan de Easee wel degelijk slim laden.
7.5
Beoordeling Easee Charge Max
Pluspunten
Compact en modern design
Gebruiksvriendelijke app
Simpel te gebruiken
Toegang verlenen voor derden
Integratie met Tibber
Minpunten
Niet echt slim
Minimaal 6A laden
WiFi in plaats van ethernet
Geen dynamische tarieven
Beoordeling Easee Charge Max
De Easee Charge Max is een fraai vormgegeven en compacte autolader die in combinatie met de Easee Equalizer zorgt voor een veilige en efficiënte laadervaring. De installatie is eenvoudig en de app is gebruiksvriendelijk. Echter, de 'slimme' mogelijkheden in de standaard app vallen tegen en vereisen handmatig ingrijpen. Wie echt slim wil laden, is aangewezen op integraties met externe partijen zoals Tibber of domotica platformen zoals Homey, waarbij de betrouwbaarheid in het laatste geval niet altijd gegarandeerd is.
De Easee Charge Max is dan ook vooral geschikt voor diegenen die een simpele, mooi ogende lader willen zonder al te veel geavanceerde instellingen, en die het prima vinden om te laden op basis van alleen zonne-energie, een constant minimum wattage, of handmatig. Ben je bereid de controle uit handen te geven aan een energieleverancier als Tibber, dan kan de Easee wel degelijk slim laden.
Reacties (0)