Eerder deze week hebben we uitgebreid stilgestaan bij de mogelijkheden, opties en kosten voor een slimme beveiliging van je huis. In dit artikel gaan we dieper in op één van de beschikbare systemen; het beveiligingssysteem van WoonVeilig. Afgelopen maand is ons kantoor voorzien van de melders, sensoren en andere accessoires van WoonVeilig, maar voordat we ingaan op de installatie en het gebruik kijken we eerst naar de producten en de dienst zelf.
Wie is WoonVeilig?
WoonVeilig is één van de meest ervaren en grootste partijen op het gebied van slimme woningbeveiliging. Het bedrijf werd in 2008 opgestart en wilde direct de focus leggen op het beveiligen van de huizen van consumenten. Inmiddels is het bedrijf door heel Europa te vinden, maar buiten Nederland wordt de naam Egardia aangehouden.
De reden dat WoonVeilig opgestart werd is dat men zag dat beveiligingssystemen voor consumenten veelal complex en extreem duur waren. Er waren altijd gecertificeerde experts nodig voor de aanschaf en installatie, en bovendien moesten vaak vele gaten geboord worden en kabels gelegd worden. Dat moest eenvoudiger, gebruiksvriendelijker en goedkoper kunnen, was de gedachte van WoonVeilig. Er werd een team van veiligheidexperts, gebruiksvriendelijkheidexperts en smart innovators samengesteld en vanuit daar werd het aanbod van WoonVeilig ontwikkeld.
Naar eigen zeggen onderscheidt WoonVeilig zich van de concurrentie door met name de zeer eenvoudige installatie en het wellicht nog eenvoudigere gebruik. Eenvoud is overigens op alle vlakken van belang; van de website en de app tot de verpakking en het product zelf. Daarbij ziet WoonVeilig de buurman of buurvrouw als de ultieme contactpersoon; niemand kan sneller dan hem of haar reageren. Het virtuele alarmcentrum van WoonVeilig kan dan ook direct een bericht sturen naar je buren wanneer er een alarm afgaat. De buren kunnen ook direct met een bericht laten weten dat ze actie ondernemen. Mochten zij niet beschikbaar zijn dan kijkt het systeem verder naar de volgende contactpersonen in de lijst, totdat iemand reageert. Heb je een camera in huis staan dan kun je ook zelf zien wat er aan de hand is en, wanneer nodig, de politie inschakelen.
In februari van 2015 introduceerde WoonVeilig een compleet nieuw productaanbod, genaamd SmartHome. De basis van dit aanbod is de SmartHome Gateway. Dit is de hub waarmee alle sensoren en accessoires communiceren en waarmee de internetverbinding gelegd wordt. Naast het veilige 868-protocol werden ook Zigbee en zWave hiermee geïntroduceerd waardoor er met meerdere apparaten gecommuniceerd kan worden. Het bedrijf is hiervoor onlangs het Works with-programma gestart en op korte termijn zouden we compatibiliteit met onder andere Nest en Philips Hue moeten gaan zien.
Het productaanbod van WoonVeilig
WoonVeilig biedt zijn producten online en bij fysieke retailers aan. Ook via de website van het bedrijf kun je alle producten kopen en vervolgens een abonnement afsluiten. Eenmaal gekocht kunnen de sensoren, melders en andere producten direct in gebruik genomen worden. WoonVeilig biedt op dit moment het volgende aanbod aan sensoren, melders, stekkers en andere producten;
- Centrale (hub)
- Rookmelders en koolmonoxidemelders
- Bewegingsmelders
- Deur- en raamsensoren
- Glasbreukmelders
- Lekkagemelders
- Camera’s
- Paniekknoppen
- Slimme stekkers
- Slimme radiatorknoppen
- Afstandsbedieningen voor aan de sleutelbos
- Bedieningspanelen voor in huis
- Diverse sirenes (groot voor buiten, klein voor binnen)
WoonVeilig werkt echter aan diverse nieuwe producten die de komende jaren moeten verschijnen, waaronder buitencamera’s, slimme deurbellen, lampen, shutters, en sloten.
Deze producten kunnen individueel gebruikt worden en je kunt dus zonder abonnement thuis alles installeren, maar er gaat dan alleen in huis een alarm af. De applicatie is niet bruikbaar en er vinden geen meldingen plaats aan de centrale of je smartphone. Hiervoor is een abonnement vereist.
Abonnementen
De Beveiligingsdienst is het basisabonnement waarmee je nagenoeg alles tot je beschikking hebt om je huis compleet te beveiligen. Wil je ook optimale beveiliging middels camera’s dan kun je gaan voor de Videobeveiligingsdienst en helemaal compleet ben je met de Beveiliger aan huis-dienst.
Beveiligingsdienst
- 24 uur per dag aangesloten op de virtuele alarmcentrale
- Onbeperkt aantal alarmberichten per telefoon en sms
- Overal te bedienen met de app en website
- 8,95 euro per maand
Videobeveiligingsdienst
Voor de Videobeveiligingsdienst heb je het Alarmsysteem en de camera van WoonVeilig nodig.
- Maakt direct video-opnames bij alarm
- Video-opnames meteen bekijken op je mobiele telefoon
- Alle video-opnames veilig opgeslagen in de cloud
- 4 euro extra per maand
Beveiliger aan huis
Voor Beveiliger aan huis heb je het WoonVeilig Alarmsysteem en de WoonVeilig Beveiligingsdienst nodig.
- Je eigen professionele beveiliger bij noodgevallen
- Altijd een professionele beveiliger in de buurt
- Na inbraak of brand wordt vervolgschade voorkomen
- Beveiliger maakt rapport en schakelt wanneer nodig de hulpdiensten in
- 24 uur per dag contact met de bemande alarmcentrale
- 6 euro extra per maand (min. 65 euro per oproep van de beveiliger)
De applicatie
Voor het bedienen van het beveiligingssysteem heeft WoonVeilig een eigen applicatie ontwikkeld. Deze app maakt het mogelijk om onder meer je alarm in of uit te schakelen, de meldingen te bekijken, contactpersonen te bekijken, de beelden van je camera op te roepen en je slimme stekkers te bedienen.
De app is gratis te downloaden en geschikt voor Android en iOS. Daarnaast kun je altijd via de website van WoonVeilig toegang krijgen tot je alarm en de uitgebreide instellingen.
Meer informatie
Binnenkort publiceren we een uitgebreide review van het WoonVeilig beveiligingssysteem. Voor meer tips en adviezen kun je terecht in onze tips en advies sectie.
Reacties (0)