Simpel gezegd; Bosch wil een eigen Internet of Things.
Grote industriële bedrijven zien de smart home-trend als kans om zichzelf te transformeren van fabrikant van apparatuur naar dienstverleners die gebruikmaken van de data die hun apparatuur genereert. Volgens Bosch moet de expertise van het bedrijf voor een voordeel zorgen in de ontwikkeling van het ‘Internet of Things’ waarin objecten met elkaar communiceren.
Bosch wil zijn eigen cloud-netwerk realiseren en gaat hiermee de concurrentie aan met onder meer Amazon, Google, IBM en Microsoft. Het netwerk zal vanuit een datacentrum in Duitsland beheerd worden en hiermee probeert het bedrijf in te spelen op de groeiende angst dat data buiten Europa niet veilig genoeg bewaard wordt.
Dit jaar moeten ongeveer 50 apparaten van Bosch gekoppeld zijn aan de cloud en in 2017 wordt het netwerk opengesteld voor apparatuur van andere fabrikanten. Ook wordt verder gekeken dan Europa; er moeten datacentra over de hele wereld uitgerold worden. Momenteel zijn er al vijf miljoen apparaten gekoppeld aan de IoT softwaresuite van Bosch. Applicaties hiervoor maken het onder meer mogelijk om op afstand de temperatuur in huis te regelen, een parkeerplek voor je auto te vinden of producten die een fabriek verlaten de volgen.
Reacties (0)