Spotify
Spotify wil het inzichtelijker maken naar welke nummers en artiesten je vrienden luisteren via de muziekstreamingdienst. Dat wil het bedrijf bereiken met de functie Top Tracks in Your Network, die momenteel via een update wordt uitgerold naar Android- en iOS-apparaten. Deze feature voegt een nieuwe chart toe aan de bestaande applicatie, waar je dus op kunt zien waar je vrienden de afgelopen tijd naar hebben geluisterd. De lijst wordt dagelijks geüpdatet. Naast de muziek vindt je een drop-down-menu met vrienden die naar die muziek luisteren.
De muziekstreamingdienst wil zich op één of andere manier gaan distantiëren van de concurrentie. Een eerdere deal met Facebook, met hetzelfde doel in gedachte, bracht niet het gewenste effect met zich mee. Wanneer je via Spotify luisterde naar muziek en Facebook toestemming had gegeven een lijst met nummers te laten zien waar je naar luisterde, dan verscheen die lijst niet alleen op je eigen profiel, maar ook binnen de timeline van je vrienden en kennissen. Nu probeert het bedrijf het dus met een eigen vorm van een sociaal netwerk.
Sinds de oprichting in 2006, is Spotify uitgegroeid tot één van de grootste muziekstreamingdiensten van dit moment. Het bedrijf moet het tegenwoordig opnemen tegen allerlei concurrenten, zoals Deezer, Rdio, Pandora, Beats, Google Play Music en ga zo maar door. Elke dienst biedt net weer even een ander voordeeltje aan en door middel van unieke features, maar ook door het grootste of voor jou persoonlijk meest complete pakket van muziek aan te bieden, proberen de diensten elkaar af te troeven. Spotify heeft nu vijftig miljoen gebruikers.
Reacties (0)