Populariteit Pokémon GO flink onderschat
Dat Pokémon GO een populaire game is (of was?), is niet te ontkennen. Miljoenen mensen wereldwijd speelden het spel in de eerste dagen nadat de game op het internet verscheen en dat zorgde ervoor dat je niet altijd kon inloggen of fijn kon blijven spelen. Nu blijkt uit een blogpost van Google dat de augmented reality-game zo’n vijftig keer populairder was dan verwacht en dat zorgde er weer voor dat Google anders moest omgaan met de clouddiensten van het bedrijf. De blogpost van de zoekmachinegigant kun je hier vinden.
Normaal gesproken duurt het lang voordat mensen een nieuw product omarmen. Maar toen Pokémon GO werd gelanceerd in Australië en Nieuw-Zeeland, belde Niantic na vijftien minuten al naar Google. Of ze voor een back-up konden zorgen. Deze Pokémon-game was namelijk het eerste product waarbij zowel Google als de ontwikkelaar samen verantwoordelijk zijn voor de clouddiensten en servers; Niantic kon direct de vraag naar de game niet meer aan. Het ergste scenario was ingesteld op vijf keer de reguliere basis.
Maar uiteindelijk ging de game daar nog eens tien keer overheen, oftewel vijftig keer de reguliere basis. Daardoor moest er snel gehandeld worden. Zo moest er software worden geüpgraded — een situatie die Google vergelijkt met het verwisselen van een vliegtuigmotor, tijdens het vliegen.
Reacties (0)