Niantic opent augmentedrealityplatform voor andere ontwikkelaars

29 juni 2018 2 Minuten 0 Reacties
pokemon-go-iphone-x

Ontwikkelaar Niantic heeft laten weten dat het zijn augmentedrealityplatform gaat openen voor andere ontwikkelaars. Zodoende kunnen die developers zelf ook games maken in augmented reality, zonder dat ze te hoeven investeren in een eigen augmentedrealityplatform.

Niantic opent augmentedrealityplatform

Niantic Labs, de ontwikkelaar achter het fenomenale succes van Pokémon Go, heeft bekendgemaakt dat het bedrijf het augmentedrealityplatform achter deze videogame gaat openstellen voor andere ontwikkelaars. Dat heeft CEO John Hanke tijdens een bijeenkomst met journalisten bekendgemaakt. Hanke noemt dit het Real World Platform. De engine werd al gebruikt in Ingress en is ook het platform achter de aankomende videogame Harry Potter: Wizards Unite, dat samen met Warner Bros. wordt ontwikkeld.

De Real World-engine maakt gebruik van een combinatie van computervisie, diepteherkenning en objectenherkenning in real-time. Deze features op basis van kunstmatige intelligenties zijn in de afgelopen jaren flink uitgewerkt, terwijl er ook hard gewerkt is aan functies als mapping, geolocaties en sociale functies (zoals in Pokémon Go). Om alle mogelijkheden verder uit te breiden heeft Niantic ook Matrix Mill overgenomen: een start-up in Londen die is gespecialiseerd in zaken als computervisie en machine learning (ml).

In een speciale demo heeft Niantic laten zien hoe ver het augmentedrealityplatform inmiddels gevorderd is. Zo zijn er wat experimentele functies toegevoegd dankzij de capaciteiten van Matrix Mill. In een video laten de bedrijven zien hoe een Pikachu (een Pokémon) door de echte wereld rent en daar ogenschijnlijk naadloos in opgaat. Het gele beestje kan achter objecten gaan zitten, waardoor je hem niet ziet, en kan rondrennen alsof het een echte elektrische muis is. Alle werkzaamheden achter de schermen gebeuren in real-time.

Daarnaast heeft Niantic nog een demo laten zien, eentje waarom verschillende mensen samen kunnen werken in een augmentedrealityomgeving. Het maakt voor de gebruiker overigens niet uit wat voor soort smartphone ze gebruiken, aangezien het om het platform in kwestie gaat. De smartphones in kwestie hoeven overigens niet eerst met een server contact te maken om data uit te wisselen; de ontwikkelaar heeft namelijk een low-latency AR-netwerktechniek ontwikkeld die deze taken lokaal op zich neemt.

Hanke zegt graag te zien dat het Real World-platform in de toekomst zal worden gebruikt zoals bijvoorbeeld Web Services van Amazon (een platform opgericht voor cloud computing). In andere woorden: appmakers kunnen dan gebruikmaken van dit platform en eigen augmentedrealityervaringen gaan maken. Helaas heeft het bedrijf daar verder nog geen financiële invulling aan gegeven en is het nog niet duidelijk hoe de externe bedrijven hiervoor gaan betalen: met een vooraf afgesproken bedrag op een deel van de opbrengst.

Reacties (0)