Kosten afschrijving en marketing Surface tablets hoger dan omzet

31 juli 2013 1 Minuut 0 Reacties
Microsoft-Surface-Pro

Microsoft heeft in totaal 853 miljoen dollar aan inkomsten gegenereerd met de Surface tablets maar heeft meer dan dit moeten afschrijven op de Surface RT.

Twee weken terug maakte Microsoft bekend maar liefst 900 miljoen dollar te hebben moeten afschrijven op de Surface RT, de eerste tablet van het bedrijf. Vandaag heeft de softwaregigant bekendgemaakt in totaal 853 miljoen dollar aan inkomsten gegenereerd te hebben met de Surface tablets.

Uit informatie van de Securities and Exchange Commission (SEC) in de VS blijkt dat Microsoft sinds de lancering van de Surface RT en Surface Pro een omzet van 853 miljoen dollar heeft weten te verwezenlijken. Een aardig bedrag maar lager dan de afschrijving van 900 miljoen dollar op de Surface RT. Ook het marketingbudget blijkt daar nog bij opgeteld te moeten worden. Zo heeft Microsoft iets minder dan 900 miljoen dollar uitgegeven voor het promoten van de tablets en Windows 8.

Hoewel er geen exacte verkoopcijfers bekendgemaakt zijn lijken de in maart gepubliceerde cijfers van Bloomberg aardig in de buurt te komen. Zo zou Microsoft tot dat moment 1.5 miljoen Surface RT tablets en 400.000 Surface Pro tablets verkocht hebben. De softwaregigant heeft echter voor de lancering van de RT-versie 3 miljoen exemplaren besteld en zit daarom nu met een te grote voorraad. Om deze reden zijn de afgelopen weken diverse acties in het leven geroepen en heeft Microsoft onlangs de prijs van de Surface RT flink verlaagd.

De verwachting is dat Microsoft echter niet opgeeft en dit jaar nog een tweede generatie Surface tablets op de markt brengt. De nieuwe RT-versie zou volgens de laatste geruchten draaien op een Qualcomm Snapdragon 800-processor, terwijl de nieuwe Pro-variant voorzien zou zijn van Intel’s nieuwe Haswell-chip. Daarbij wordt er al tijden gesproken over een kleine Surface tablet met een formaat van 7- of 8-inch.

Via: The Verge

Reacties (0)