IDC: Recordaantal tablets verscheept in Q4, Apple levert aandeel in

31 januari 2013 2 Minuten 0 Reacties
iPad-screenshot

Het komt niet als een grote verrassing maar uit onderzoek van IDC blijkt dat er in het vierde kwartaal van 2012 een recordaantal tablets verscheept is. Apple is nog steeds de grootste tabletfabrikant met 22.9 miljoen verscheepte iPads maar levert wel marktaandeel in terwijl Samsung het marktaandeel weet te verdubbelen.

Recordaantal tablets

In het vierde kwartaal van afgelopen jaar zijn er wereldwijd in totaal 52.5 miljoen tablets verscheept en daarmee is de tablet markt ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011 met 75.3 procent gegroeid. Apple heeft, mede door de introductie van de iPad mini, wederom een recordaantal iPads verscheept zoals het bedrijf vorig weer tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers al bekendmaakte. Hoewel het aantal iPads ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011 met 48.1 procent groeide levert Apple een klein deel van haar marktaandeel in.

Apple levert marktaandeel in

Apple had vorig kwartaal een marktaandeel van 43.6 procent. Een jaar eerder lag dit nog op 51.7 procent. Samsung is één van de fabrikanten die het de laatste maanden er goed gedaan heeft. Het marktaandeel van het Koreaanse bedrijf groeide met 263 procent met een totaal aantal van 8 miljoen verscheepte Windows 8 tablets en Android tablets. In de top vijf zien we nog twee Amerikaanse fabrikanten terug die geprofiteerd hebben van de feestdagen. Amazon had een marktaandeel van 11.5 procent en Barnes & Noble moest het doen met 1.9 procent. Ook ASUS is in te top vijf terug te vinden met een marktaandeel van 5.8 procent. De Taiwanese fabrikant groeide ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011 met 402.5 procent. Echter lag dit aandeel een kwartaal eerder nog op 7.8 procent.

Microsoft Surface RT

Microsoft’s Surface RT tablet zien we niet in de top vijf terug. Het Amerikaanse bedrijf zou in het afgelopen kwartaal 900.000 exemplaren verscheept hebben. Volgens IDC moeten Microsoft en haar partners kleinere apparaten met lagere prijzen produceren om te kunnen concurreren met de hierboven genoemde fabrikanten. Consumenten zouden namelijk mindere interesse tonen in dure tablets met desktop besturingssystemen. Gisteren dook er een vergelijkbaar bericht op waarin gemeld werd dat de verkopen van Windows RT tablets niet aan de verwachtingen voldoen en dat Microsoft zou overwegen de prijs van de Surface RT te verlagen.

Via: Engadget

Reacties (0)