Google Stadia aangekondigd
Google-ceo Sundar Pichai heeft tijdens Game Developers Conference in San Francisco de gamestreamingdienst van het bedrijf uit de doeken gedaan, genaamd Stadia. Het idee achter deze dienst is dat iedereen allerlei games kan streamen naar een apparaat naar keuze, zoals een laptop, smartphone of televisie. Aanvankelijk gaat het om bijvoorbeeld de Chrome-browser en Chromecast- en Pixel-apparaten. De dienst wordt ergens in 2019 gelanceerd in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Europa.
Tijdens dezelfde presentatie komt ook Phil Harrison op het podium. Harrison heeft onder meer gewerkt bij Microsoft en Sony en werkt nu dus bij Google aan Stadia. De beste man legt uit dat onder meer YouTube wordt ingezet voor een snelle toegang tot videogames. Wanneer je naar video’s op YouTube kijkt, dan zal er een Play now-knop naast staan. Wanneer je daarop drukt, dan krijg je direct toegang tot het spel dat gespeeld wordt. Je hoeft niets te installeren of te downloaden — alles wordt direct gestreamd naar het apparaat.
Van apparaat naar apparaat
Op het podium wordt ook gedemonstreerd hoe dat streamen precies werkt. Met name de manier waarop mensen van apparaat naar apparaat kunnen gaan. Zo werd er, ogenschijnlijk, naadloos gewisseld tussen een telefoon, tablet en een televisie, die allemaal worden aangedreven door Google-producten. Verder heeft Google ook gewerkt aan een eigen controller. Dit randapparaat maakt verbinding met de service via wifi en hoeft dus niet aan een laptop, smartphone of wat dan ook gekoppeld te worden. Dit zou het wisselen moeten vergemakkelijken.
Maar het is ook mogelijk je eigen usb- of bluetooth-controllers te gebruiken, zoals je Dualshock 4-, Xbox One- of Nintendo Switch Pro-controller. De Google-controller beschikt verder over een knop voor het maken en delen van materiaal op YouTube en natuurlijk eentje voor de Google Assistent. Achterop zit zelfs een microfoon, evenals de voor gamers bekende Konami-code. Dat is een knoppencombinatie die vroeger (en nu soms nog steeds) zorgt voor cheats en andere voorsprongen. Een knipoog naar de gaming community.
Datacenters over heel de wereld
Om ervoor te zorgen dat de Stadia-gamestreamingdienst goed blijft werken, maakt Google gebruik van de vele datacenters die al zijn geplaatst. De games worden dan gestreamd vanaf het dichtstbijzijnde centrum. En dat is van groot belang, omdat het succes van de dienst afhangt van de vertraging op de weg van en naar de gamer. Het is natuurlijk één ding om content één kant op te sturen, maar wanneer die content interactief en afhankelijk van snelle input is, dan kan enige vorm van vertraging al heel snel voor irritatie zorgen.
Google meldt dat de verwachting is dat Stadia straks beelden in 4k en zestig frames per seconden (60fps) kan streamen (zoals bijvoorbeeld de game Doom Eternal). Daar zou je een internetverbinding van 25 Mbps voor nodig hebben. Uiteindelijk is het het doel om beelden in 8k en 120fps te presenteren, maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek. Onduidelijk is nog hoe Google dit precies voor elkaar wil gaan krijgen, maar er wordt dus nog steeds aan gewerkt. Wij denken dat je eerder content in 720p tot 1080p kunt verwachten.
Nog meer teraflops
Sinds de release van de Xbox One X kunnen bedrijven zich goed richten op teraflops. Een hoger aantal teraflops betekent dat een computer of console snel betere en mooiere beelden kan weergeven. Als het iets technischer wordt, dan staat het gelijk aan de rekenkracht van het apparaat. Hoe hoger de rekenkracht, hoe meer polygonen (waar een game uit bestaat) een computer per seconde kan weergeven. Google belooft 10,7 teraflops: dat betekent in dit geval dat er meer dan tien biljoen polygonen per seconden kunnen worden weergeven.
De chip die zorgt voor zoveel teraflops is een nieuwe, custom made, AMD-gpu (graphics processing unit, een onderdeel dat dus voor mooie beelden kan zorgen in videogames). Daarnaast wordt de dienst aangedreven door een op 2,7 GHz geklokte x86-processor en maar liefst 16 GB aan werkgeheugen. Games zullen daarnaast ook in high dynamic range kunnen worden afgespeeld. Verder is er volledige cross-platform play: dat geldt niet alleen voor multiplayerspellen, ook kun je je savebestanden overal mee naartoe nemen.
Multiplayer en meer
Dat YouTube belangrijk gaat worden voor Stadia kun je hierboven al lezen. Dit is echter niet de enige integratie met de videostreamingdienst van het bedrijf. Er komt namelijk een Crowd Play-functie aan, waardoor kijkers van livestreams zich kunnen aanmelden voor de game die een streamer op dat moment aan het spelen is. Er zullen wachtrijen zijn natuurlijk, zeker bij populaire spelers, maar dit wordt straks wel een gemakkelijke manier om met je favoriete YouTubers te gamen. YouTube zal in de komende tijd dus ook flink gaan veranderen.
Google introduceert ook State Share. Dit is een optie waarmee gamers die kijken naar een livestream precies op het punt kunnen instappen waar de steamer is op dat moment. Je speelt dus de game, inclusief save, van een ander. Daarnaast kun je ook gamen in splitscreenmodus. Voor de jongere gamers onder ons: dat is multiplayer, maar dan offline — op dezelfde tv en waarschijnlijk ook op dezelfde bank. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat elke stream van de game in dat geval wordt gezien als een aparte sessie. Google noemt dit Stream Connect.
Eigen studio
De laatste grote aankondiging heeft te maken met de onlangs opgerichte gamestudio van Google, genaamd Stadia Games and Entertainment. Deze studio zal worden ingezet voor exclusieve content in de vorm van first-party titels, zoals God of War dat op PlayStation 4 is en Nintendo bijvoorbeeld Mario en Zelda heeft. Verder weten we eigenlijk niets over de games en de studio. Het enige dat Google heeft bekendgemaakt is dat Jade Raymond de leiding heeft. Raymond was onder meer verantwoordelijk voor de Assassin’s Creed-serie.
Nog een hoop niet bekend
Op moment van schrijven is er nog een hoop niet bekend. Aspecten die ook best belangrijk zijn. Hoe krijgen we bijvoorbeeld toegang tot deze dienst? Zal er een maandabonnement zijn of betaal je straks per game of per uur? Hoeveel games zijn er beschikbaar bij de lancering? En wanneer is die lancering precies? En hoeveel exclusieve games zal het platform gaan aanbieden? Wat is de minimale internetsnelheid voor een gamesessie zonder merkbare vertragingen? Dit zijn allemaal dingen waar we snel antwoord op zouden willen hebben.
Reacties (0)