Appen, bellen of een nummer opzoeken achter het stuur is misschien wel hét verkeersprobleem anno nu. Uit onderzoek van Autoverzekering.nl blijkt dat 47 procent van de autogebruikers zijn telefoon wel eens gebruikt achter het stuur. Gevolg hiervan is dat het aantal ongelukken met 27 procent is toegenomen. Er wordt meer geclaimd waardoor de premie van je autoverzekering stijgt. Telefoongebruik achter het stuur probeert men nu op te lossen met technologie in de vorm van apps. Best ironisch in een situatie waar het probleem juist de aanwezigheid van technologie is.
De Automodus app van Interpolis
Na een succesvol experiment in 2015 introduceerde Interpolis de Automodus app. Met de Automodus app kun je punten verdienen door van je scherm af te blijven. Voordat je gaat rijden moet je de app aanzetten. Op het moment dat je boven de 10 km/u rijdt, gaat de teller lopen. Je verliest punten als je:
– je scherm uitschakelt
– een melding opent
– omhoog of omlaag swiped
– de home buttom indrukt
– als je de telefoon aanneemt zowel hands-on als handsfree
– je scherm blokkeert (je helderheid wordt automatisch gedimd tijdens het rijden
Ondanks de goede beoordeling (men vindt de app een mooi initiatief) van de gebruikers zijn er ook wat kritiekpunten. Zo gaat de app niet automatisch aan tijdens het rijden, is registratie vereist en kloppen de gereden kilometers soms niet.
De Rij Veilig app van a.s.r.
Geen Facebook of WhatsApp voor jou als je achter het stuur zit, zodat jij je aandacht op de weg houdt. Dat is het doel van van de Rij Veilig app. In tegenstelling tot de Automodus app heeft a.s.r. een app ontworpen die automatisch in werking gaat als je harder dan 15 km/u rijdt. Vanaf dat moment ontvang je geen meldingen meer van je binnenkomende berichten. Als je stilstaat (voor het stoplicht bijvoorbeeld) komen je berichten weer binnen. Je kan tijdens het rijden nog wel handsfree bellen en je navigatie blijft ingeschakeld. Als je passagier bent of met het OV reist kan je de passagiersmodus inschakelen. Je telefoon werkt dan weer als gewoonlijk.
Gebruikers zijn enthousiast dat registratie niet nodig is, maar er zijn ook kritiekpunten. De Rij Veilig app heeft vaak pas te laat door dat je rijdt of stilstaat. Daardoor komen onbedoeld meldingen tijdens het rijden binnen en wanneer je al uit de auto bent blijft je telefoon meldingen blokkeren.
SafeDrive app
Net zoals bij de Automodus app kun je met de SafeDrive app punten verdienen door je scherm niet aan te raken tijdens het rijden. Op het moment dat je harder rijdt dan 10 km/u gaat de SafeDrive app automatisch in werking. Als je het scherm aanraakt krijgt je de vraag of je de blokkade wilt opheffen. Als je dat doet stopt je puntentelling.
Op je homescreen zie je het aantal punten dat je hebt verdiend. Deze kun je in de speciale webshop van SafeDrive uitgeven. Hierin worden allemaal producten met korting aangeboden door partnerorganisaties. Meer punten betekent meer korting. Daarnaast kun je andere SafeDrive-gebruikers wereldwijd uitdagen om te zien wie het veiligst rijdt zonder telefoon. Je punten worden in een ranglijst getoond.
Men oordeelt positief over de opzet van de SafeDrive app alleen ook bij deze app zijn er kritisch geluiden te horen. Zo zou de puntentelling en de registratie daarvan nogal onduidelijk zijn en de app soms te traag opstarten.
Aandacht bij het rijden!
De Automodus app van Interpolis en de SafeDrive app dagen je door middel van gamification uit om je telefoon niet te gebruiken. Alleen de puntentelling en gereden kilometers worden niet altijd nauwkeurig geteld. De Rij Veilig app is meer basic. Alle meldingen van inkomende berichten worden geblokkeerd. Dit gaat automatisch waardoor de app niet altijd door heeft of je rijdt of niet. Drie mooie apps om een belangrijk probleem op te lossen. Alleen jij bent de enige die dat kan doen. Houd je aandacht bij het rijden en laat je telefoon voor wat het is. Het hoeft ten slotte maar een keer mis te gaan!
Dit artikel is tot stand gekomen in opdracht van Autoverzekering.nl.
Reacties (0)